Potreban nam je nov model predstavljanja privrede, po uzoru na Austriju, u kojoj od zarađenih 10 evra šest dolazi od izvoza

BEOGRAD - Domaći izvoznici se na stranim tržištima zadrže godinu do dve jer ne uspevaju da opstanu pored jake konkurencije. Skoro polovina izvoznika godišnje strancima proda po jedan kamion robe, kaže za Kurir Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

On uoči prvog multikongresa „Srpska vizija“, koji će tokom vikenda 16-17. maja okupiti mlade preduzetnike i poljoprivrednike, kao i predstavnike više od 60 udruženja iz naše zemlje, ističe da dobro usmeren entuzijazam uvek donosi profit, a da je u ovom slučaj reč od dobiti koja počiva na društveno odgovornim idejama.

Zašto izvoznici kratko opstaju na stranim tržištima?
Analize konkurentnosti izvozne privrede koje PKS radi sa stručnjacima CEVES ukazuju da 47 odsto izvoznika godišnje ne proda više od 50.000 evra robe, što je samo jedan kamion. Istovremeno, dosta je onih koji uđu na neko tržište i brzo se povuku. Ne zadrže se duže od godinu-dve jer ne uspevaju da se izbore sa oštrom konkurencijom. Uskoro ćemo preciznije markirati uzroke, probleme i napraviti alate za podršku. Pomoć PKS posebno je bitna za mala i srednja preduzeća koja imaju dobre izvozne programe, ali slab stručni i finansijski kapacitet.

Ekonomske diplomate se nisu proslavile. Kakva nam ekonomska diplomatija treba?
Potreban je nov model predstavljanja privrede, po uzoru na Austriju, u kojoj od zarađenih deset evra šest dolazi od izvoza i gde jedan evro uložen u predstavljanje privrede u inostranstvu donosi 55 evra od izvoza. Kroz modernizaciju komorskog sistema PKS će postati efikasan servis i snažna podrška kompanijama.

Zašto je austrijski model organizovanja komore dobar za Srbiju?
Najprihvatljiviji je sa stanovišta veličine i strukture privrede, i u znatnoj meri kompatibilan našim potrebama. Težimo izgradnji komorskog sistema, koji će biti pouzdan oslonac za zastupanje interesa privrede u nacionalnim i međunarodnim okvirima i efikasan servis kompanijama. Novi zakonodavni okvir omogućiće nam uspostavljanje sistema s jasnom podelom posla između nacionalne i regionalnih komora, definisanim paketom standardizovanih usluga i, što je najvažnije, kapacitetom da te usluge pružamo na terenu.

Srpska vizija
KAKO NAPRAVITI BIZNIS

Šta očekujete od manifestacije „Srpska vizija“?
To je manifestacija koja je zamišljena kao mesto okupljanja i povezivanja organizacija civilnog sektora i privrede radi jačanja građanske inicijative i stvaranja povoljnijeg poslovnog okruženja. Organizacije civilnog sektora dobiće mogućnost da se umreže s privredom, a kompanije da dođu do svežih i kreativnih ideja. Poseban događaj posvećen je franšiznom poslovanju, a cilj je da se mladima objasni kako mogu kroz franšizu da uđu u biznis.