Plan je da se ulaskom u 19. horizont hodnicima dugim 1.200 metara obuhvati rudno telo Borska reka i počne njegova eksploatacija

BOR - U pogonu "Jama" Rudarsko topionicarskog basena Bor počelo je otkopavanje 19. horizonta, na 235 metara ispod površine mora - a to je najniža eksploataciona kota do sada.

Ova kota se nalazi na osamdeset metara ispod 17. horizonta, koji je do sada bio najdublji deo borske Jame iz koga je vađena ruda, čime ce biti omogućen ulaz u rudno telo Borska reka. Plan je da se ulaskom u 19. horizont hodnicima dugim 1.200 metara obuhvati rudno telo Borska reka i počne njegova eksploatacija. Prva faza investicija biće, kako je planirano, otkopavanje 200 metara hodnika koji će omogućiti ulazak u takozvanu "kapu Borske reke"."

Pokrenuli smo investicije na najnižem horizontu borske Jame zato što su overene rezerve u rudnim telima T1, T2, Brezanik i Tilva Roš, pri ovakvoj dinamici eksploatacije, dovoljne za planiranu proizvodnju Jame samo do polovine 2014. godine. Iako smo svesni nedostatka novca, i u budžetu RTB-a Bor i generalno u Srbiji, bili smo prisiljeni da pokrenemo investicije i pokušamo da ih finansiramo iz tekuće jamske proizvodnje", kaže glavni poslovoda pogona "Jama" RTB-a Bor, Ljubiša Miljković.

Do sredine 2014. godine, planira se završetak iskopavanja 200 metara hodnika, čime se, kako kaže, ulazi ispod 17. horizonta, u formiranje okna neophodnog za spuštanje rude - što će omogućiti ulazak u "kapu Borske reke" iznad 17. horizonta.

"To je ležište sa osam miliona tona ruda koja prosecno sadrži sedam odsto bakra. Planiramo da tu postavimo drobilicu koji RTB Bor već ima, i rudu spuštamo direktno na transportni sistem, što će značajno umanjiti troškove", kaže Miljkovic.Prihod koji bude ostvaren od eksploatacije "kape Borske reke" biće iskorišćen za dalje investicije i nastavak radova na 19. horizontu, dodaje on, i tvrdi da samo ovakvim nacinom investiranja RTB Bor može da ima budućnost.

"Kapa Borske reke je bogato ležište koje ce omogućiti dalju eksploataciju celog rudnog tela, u kome, prema overenim rudnim rezervama, ima između 230 i 250 hiljada tona bakra. To nam garantuje budućnost rudarenja barem za naredne tri decenije", naglašava Miljković.

Uslovi za rad u ovom delu Jame nisu ni malo laki. Zbog sastava stene neophodno je suvo bušenje."Stena kroz koju prolazimo je teška za rad. Moramo da primenjujemo suvo bušenje jer postoji opasnost da u slučaju da se ona nakvasi dođe do urušavanja. Neophodno je i da se svaki metar koji se uradi odmah osigura. U ovom delu trenutno radi 15 rudara u tri smene. Imamo potrebe za radnicima, ali na žalost nema mogućnosti, pa se sami snalazimo." - kaže poslovoda investicija na 19. horizontu pogona "Jama" RTB-a Bor Dejan Svetozarević.