Slušaj vest

U Nemačkoj mnogi potrošači i dalje ograničavaju svoje troškove prilikom kupovine, što se negativno odražava na poslovanje trgovinskih firmi. Pitanje koje se postavlja glasi: Kada će konačno doći dugo očekivani ekonomski oporavak?

2025. nije počela kako se očekivalo

Godina 2025. trebalo bi da donese poboljšanje u odnosu na 2024. i 2023, ali mnogi maloprodajni subjekti u Nemačkoj, iako su ušli u novu godinu s velikim optimizmom, i dalje su suočeni s razočaranjem. Još uvek se bore sa starim problemima, a najveći među njima je pad potrošnje, jer su mnogi Nemci sve oprezniji kada je u pitanju trošenje novca.

Potrošnja na niskom nivou

"Domaćinstva štede iz opreza i predostrožnosti“, kaže Štefan Gent, glavni direktor Nemačke trgovinske komore (HDE). S obzirom na visoke životne troškove i strah od eskalacije ratova i sukoba, potrošači sve pažljivije troše. To potvrđuju i rezultati istraživanja sprovedenog u maju, gde je 1.000 ispitanika izjavilo da se oseća nesigurno zbog trenutne ekonomske krize, a mnogi se plaše da neće moći da očuvaju svoj životni standard. Gotovo polovina ispitanih odložila je planirane kupovine, a rezultati su čak lošiji nego prošle godine.

Bez značajnog oporavka u trgovini

Prema istraživanju HDE-a, među 650 trgovinskih preduzeća, oko polovine izveštava o pogoršanju poslovne situacije u prvoj polovini godine u odnosu na isti period prošle godine. Samo 16% trgovaca beleži poboljšanje, dok 33% ne vidi nikakvu promenu. Tri četvrtine trgovaca navodi da se broj kupaca u njihovim fizičkim prodavnicama smanjio u poslednje dve godine. Samo 10% ih je zabeležilo rast kupovine.

Opšta nesigurnost u trgovinskom sektoru

Samo četvrtina trgovaca očekuje da će im prihodi u 2025. biti veći nego prethodne godine. Nešto optimističniji rezultati zabeleženi su u sektorima hrane, satova, nakita i kućnog tekstila. Najveći problemi i dalje postoje u prodavnicama bele tehnike, bicikala i odeće.

Trgovinski stručnjak Johan Berencen smatra da je glavni uzrok ove štednje rat u Ukrajini. Od početka sukoba 2022. godine, postoji jasno izražen jaz između želje za potrošnjom i potrebe za štednjom. On ne očekuje značajan oporavak tokom 2025, osim ako se globalna politička situacija ne stabilizuje i trgovci ne pronađu načine da motivišu potrošnju, na primer, većim zabavnim sadržajima u samim prodavnicama.

Visoke cene hrane smanjuju potrošnju

Iako se inflacija usporava, mnogi potrošači i dalje osećaju posledice visokih cena u svakodnevnom životu. Cene hrane poput čokolade, kafe, soka od narandže i mlevene govedine porasle su između 15% i 28%. Ove visoke cene utiču na ponašanje potrošača, a prema anketama, gotovo 80% građana sada više pažnje obraća na cene i akcije u prodavnicama.

Online trgovina kao svetla tačka

Iako je ukupna potrošnja u padu, očekuje se da će online trgovina tokom 2025. zabeležiti rast od 4% u odnosu na prethodnu godinu. Potrošači sve češće kupuju odeću, nameštaj i kućne potrepštine putem interneta. Martin Gros-Albenhauzen iz BEVH-a smatra da se „kupovna volja Nemaca polako, ali sigurno vraća“, a najviše od toga profitiraju online prodavnice.

Međutim, nisu samo nemačke firme te koje imaju koristi. Prema podacima BEVH-a, oko trećine rasta online trgovine u prvoj polovini 2025. godine ostvarile su azijske online platforme poput Temu, Shein i AliExpress. U sektoru mode, gotovo 14% svih porudžbina dolazi sa ovih portala.

Uprkos neizvesnoj ekonomskoj situaciji, postoji tračak nade za oporavak, naročito u sektoru online trgovine. Ipak, trgovci će se i dalje suočavati s visokom inflacijom i opreznim potrošačima koji sve pažljivije biraju gde će i kako potrošiti svoj novac.

Kurir Biznis/Fenix-magazin