TEMU I ŠEJN OD DANAS IMAJU VEĆE CENE! Potrošači zabrinutI, tvrde da će preći okean i sami ići u Kinu po pakete
Onlajn trgovci "Šejn" i "Temu" najavili su da će od 25. aprila podići cene za određene proizvode zbog visokih carina koje je Kini uveo Donald Tramp
Kompanije su u gotovo identičnim obaveštenjima korisnicima ove nedelje najavili poskupljenja, ali nisu precizirali koliki će tačno biti rast cena određenih artikala.
Oba trgovca su poskupljenja pripisala Trampovim carinama na američki uvoz, koje su, kako navode, povećale njihove operativne troškove.
"Šejn" i "Temu" pretežno proizvode robu u Kini, koja je glavni cilj Trampovih carina, a koja sada podleže ukupnoj carinskoj stopi od 145% i zahteva od Trampa da ukine te visoke dažbine.
Prodaja obe kompanije porasla je nakon što je Tramp najavio carinsku politiku.
Kako su potrošači reagovali na poskupljenja?
Potrošači su u velikom broju gravitirali ka kompanijama "Šejn" i "Temu" upravo zbog izuzetno niskih cena, pa su mnogi na društvenim mrežama izrazili zabrinutost zbog najavljenih poskupljenja. Jedan korisnik je objavio video sa savetima koje ponude treba iskoristiti pre nego što cene porastu – uključujući minđuše za 2 dolara, flašu za vodu nalik na „Stanley“ za 21 dolar i naočare za sunce za 3 dolara.
Drugi korisnik, koji ima 75.000 pratilaca i redovno recenzira Šejn proizvode, savetovao je pratioce da poruče proizvode pre poskupljenja i dodao u komentarima da on više neće poručivati nakon rasta cena. Neki korisnici su čak u šali objavljivali videe o tome kako prave svoje „poslednje Šejn porudžbine“ pre poskupljenja, uključujući i jednog koji je dobio milion lajkova uz komentar da će "preći okean da izbegne carine i lično pokupi svoje pakete", piše Bloomberg.
Pozadina
Kompanije za onlajn trgovinu su u poslednjih nekoliko godina izuzetno popularne, ali i kontroverzne. "Šejn" je u 2024. prijavio ukupnu prodaju od 38 milijardi dolara, što je rast od 19 odsto u odnosu na prethodnu godinu, ali su mu se profiti smanjili za više od trećine, prema pisanju "Fajnenšl Tajmsa".
Analitičari iz AB Bernštejna i Tek Baz Čajna rekli su za "Vajerd" u decembru da je "Temu" na putu da dostigne 50 milijardi dolara prodaje u 2024. Njihov uspeh inspirisao je konkurente da pokrenu sopstvene platforme sa jeftinim proizvodima, uključujući "Amazon Haul" koji je lansiran u novembru, i "TikTok Šop".
Ipak, "Šejn" i "Temu" su često kritikovani zbog navodno lošeg kvaliteta proizvoda i optužbi o lošim uslovima rada. Istraga američkog Kongresa 2023. otkrila je "izuzetno visok rizik da su Temu-ovi lanci snabdevanja zaraženi prinudnim radom," dok je Blumberg objavio da je pamuk u nekim "Šejn" proizvodima poreklom iz kineskog regiona Sinđijang, gde američki zvaničnici tvrde da Kina vrši kršenja ljudskih prava nad Ujgurima.
I "Šejn" i "Temu" su pod lupom zbog svojih veza sa Kinom, iako nijednoj kompaniji tamo nije zvanično sedište. "Temu" ima sedište u Bostonu, ali je u vlasništvu kineske kompanije PDD. "Šejn" je 2022. premestio sedište iz Kine u Singapur.
Kurir Biznis/Forbs
VIKENDICE U VOJVODINI SVE TRAŽENIJE: Kvadrat se kupuje i za 800 €, starogradnja nudi više prostora za nižu cenu