CENE GORIVA ĆE IĆI U NEBESA! Kada stupi na snagu evropski sistem trgovanja emisijama CO2 benzin i dizel moraju poskupeti
Vozači automobila treba da se pripreme na drastično poskupljenje goriva od 2027. godine, procenjuje nemački auto-klub ADAC. Predsednik ADAC-a Kristijan Rajnike izjavio je da se otada može očekivati značajniji porast cene CO2, u poređenju s ovom i narednom godinom, piše Dojče vele.
"Slično kao i ove godine, očekujemo da će u 2026. cena goriva porasti za maksimalno tri centa po litru benzina i 3,1 cent po litru dizela".
Počevši od 2027. i u narednim godinama, ADAC predviđa dodatna poskupljenja do 19 centi po litru benzina i dizela – u zavisnosti od toga koliko brzo budu napredovale mere zaštite klime.
Reforma trgovanja emisijama
U pozadini ovih očekivanja nalazi se reforma trgovanja emisijama. Bundesrat (gornji dom njemačkog parlamenta) razmatra zakonske izmene koje je Bundestag već usvojio kako bi se uskladile s pravom Evropske unije.
Nemačka bi do 2045. trebalo da postane klimatski neutralna kako bi se ispunila međunarodne klimatske ciljeve i ublažila najgore posledice globalnog zagrevanja. Da bi se to postiglo, emisije CO2 štetnog za klimu moraju biti značajno smanjene. Cena CO2 treba da ima regulativnu ulogu – njeno postepeno povećanje trebalo bi da podstakne štedljiviju potrošnju i prelazak na ekološki prihvatljive tehnologije, poput električnih automobila ili energetski efikasnijih sistema grejanja.
Formiranje cena na tržištu
Od 1. januara ove godine, cena CO2 je povećana s dosadašnjih 45 evra na 55 evra po toni. Prema Zakonu o trgovini emisijama goriva, za 2026. se predviđa cenovni okvir s minimalnom cenom od 55 evra po certifikatu emisije i maksimalnom cenom od 65 evra.
Od 2027. trgovina emisijama CO2 biće uvedena širom EU za grejanje zgrada i sektor transporta. Trenutno taj sistem važi samo za industrijski i energetski sektor. Nemački sistem trgovanja emisijama goriva prema važećem zakonu biće zamenjen sistemom EU, a cena CO2 će se tada formirati na tržištu.
ADAC traži kompenzaciju za potrošače
Evropski sistem trgovanja emisijama mogao bi, u principu, da pruži efikasne podsticaje za smanjenje emisija u saobraćaju, rekao je predsednik ADAC-a Rajnike. "Međutim, pošto mnogi ljudi i dalje nemaju mogućnost da pređu na alternative automobilu, električnu mobilnost ili klimatski neutralna goriva, politika mora da pronađe način da efikasno amortizuje rast cena CO2 od 2027".
Nova nemačka vlada bi, prema njegovim rečima, morala vrlo brzo da usvoji mere rasterećenja potrošača ako želi da održi podršku građana za klimatske mere, rekao je Rajnike. Deo prihoda od poreza na CO2 trebalo bi da se vrati građanima kroz tzv. "klimatski dodatak", posebno onima s nižim prihodima. Za ljude koji svakodnevno putuju na posao automobilom trebalo bi trajno povećati postojeće poreske olakšice za prevoz (Pendlerpauschale).
Još uvek aktuelna nemačka vlada pod Olafom Šolcom prvobitno je obećala uvođenje klimatskog dodatka u svom koalicionom sporazumu, ali to do sada nije sprovedeno.
Kurir Biznis/B92
STOLE HITNO PRODAJE KUĆU I PLAC ZA SAMO 10.500 EVRA! Imanje kod Paraćina ima i bunar i voćnjak, a interesovanje kupaca je ogromno