Slušaj vest

Ovi podaci Evrobarometra slikovito pokazuju koliki jaz postoji – ali i kolika je prilika za domaće startape koji imaju ambiciju da igraju na globalnoj sceni. Na Pop up export hubu, u okviru Foruma naprednih tehnologija u Nišu, govorilo se upravo o tome – kako da inovatori iz Srbije zakorače na zahtevna, ali izuzetno podsticajna tržišta nordijskih zemalja. Učesnici su kroz konkretne savete i primere otvorili prostor za prva ozbiljna partnerstva i izlazak na sever Evrope.

- Zemlje poput Finske, Švedske i Danske poznate su po visokoj digitalnoj pismenosti, poverenju u nove tehnologije i sistemskoj podršci inovatorima. Ne samo kroz akceleratorske i mentorske programe, već i kroz ulaganja – između 10% i 20% svih državnih rashoda za istraživačko-razvojne aktivnosti odlazi upravo na projekte u kojima učestvuju i privatne kompanije – rekao je Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u.

Uspeh u Skandinaviji nije slučajnost – on traži ozbiljnu pripremu, razumevanje drugačije poslovne kulture i visok stepen transparentnosti. Inovacije koje prolaze u ovom delu Evrope nisu samo „pametne“, već moraju rešavati konkretne izazove i biti zasnovane na održivim modelima koji gledaju dugoročno, poručeno je na događaju.

– Ključno je dobro poznavati zemlju u kojoj želite da poslujete, imati mentora, koristiti organizacionu podršku i fokusirati se na jedan region. Kada je proizvod spreman za regionalne okvire, on može krenuti dalje putem globalnog tržišta – istakla je Anni Anttonen, izvršna direktorka operacija startap kampusa Maria 01 iz Helsinkija.

Export hub Nis, foto NALED (1).jpg
Foto: Naled

Ona je navela da poseban akcenat stavljaju na očuvanje mentalnog zdravlja startap tima, te da sa njima rade psiholozi koji pomažu osnivačima da izbegnu burnout i očuvaju balans između slobodnog vremena i posla.

Iako trenutno ne nude sopstvene programe podrške, u fokusu su saradnje sa relevantnim inicijativama u Finskoj, kao što su 90 Day Finn, Business Helsinki Accelerator i Health Incubator Helsinki. Takođe, gošća je najavila da je u pripremi prvi Maria 01 akcelerator za startape sa visokim potencijalom rasta.

Iskustvo poslovanja na ovim tržištima ima Cloud City iz Niša, a njegov osnivač Marko Šćepanović zaključio je da je važna upornost prilikom proboja, te umrežavanje kroz hubove kao što je Maria01, jer omogućavaju kontakte i partnerstva. On je takođe istakao značaj odlaska na sajmove poput Slusha, na koji će StarTech tim u saradnji sa NTP Niš slati startapove i pružiti im adekvatnu pripremu.

Pop-up Export Hub u Nišu organizovan je u okviru projekta StarTech, koji sprovode NALED i Philip Morris International, uz podršku Vlade Republike Srbije, s ciljem da se ubrza digitalna transformacija domaće privrede i osnaži inovacioni potencijal Srbije.

biznis.kurir.rs