OVO SU NAJČEŠĆI RAZLOZI ZA PROMENU POSLA! Više od 70 % firmi u komšiluku traži radnike, ali nisu spremni na ustupke
Nezadovoljstvo platom, loši međuljudski odnosi, preopterećenje poslom i nemogućnost napredovanja najčešći su razlozi promene posla, pokazalo je nedavno istraživanje Hrvatske gospodarske komore (HGK) predstavljeno na III. Konferenciji EDUkarijera, saopštili su iz HGK.
Svaki drugi ispitanik promenio je posao barem jednom u poslednjih pet godina, pri čemu mlađi zaposleni (18-35 godina) prednjače s prosečnom promenom radnog mesta svakih godinu dana i tri meseca. Među glavnim preprekama pri traženju posla, 48% ispitanika ističe neadekvatnu platu koja nije proporcionalna obavezama radnog mesta.
“Vođen tehnološkim inovacijama koje omogućuju napredak, svet rada se menja brže nego ikada. Nove tehnologije, geopolitičke promene i navike novih generacija donose korenite promene na tržištu rada,” izjavio je Petar Mišević, savetnik predsednika HGK-a i prorektor Sveučilišta Sjever, naglašavajući važnost kontinuiranog usavršavanja radne snage.
Generacija Z menja pravila igre na tržištu rada
Posebno zanimljiv aspekt istraživanja odnosi se na Generaciju Z koja donosi potpuno nove obrasce ponašanja na tržište rada. Profesor zagrebačkog Ekonomskog fakulteta Mislav Ante Omazić istakao je da pripadnici Generacije Z u proseku menjaju posao svakih 15 meseci, što predstavlja značajan izazov za poslodavce.
“Čak 44 posto pripadnika Generacije Z odbija da radi u kompanijama koje smatraju neetičnima,” naglasio je Omazić, upozoravajući poslodavce da moraju prilagoditi svoje strategije novim očekivanjima.
Za razliku od prethodnih generacija, mladi zaposleni danas traže više od stabilne plate – žele svrhu u svom radu, kontinuirani profesionalni razvoj i visok nivo autonomije. Takođe, češće od starijih kolega napuštaju radna mesta zbog loših međuljudskih odnosa i nemogućnosti korištenja fleksibilnog radnog vremena, što pokazuje njihovu spremnost da žrtvuju financijsku sigurnost za bolju ravnotežu između poslovnog i privatnog života.
Nedostatak radnika i neusklađenost ponude i potražnje
Istraživanje je pokazalo da čak 74% poslodavaca iskazuje potrebu za dodatnom radnom snagom. Najteže im je pronaći radnike srednje stručne spreme (63%), ali i visokoobrazovane (40%). Najveća potražnja zabeležena je u proizvodnom i građevinskom sektoru, dok je u odnosu na prethodnu godinu porasla potreba za administrativnim osobljem i radnicima u trgovini.
Međutim, postoji značajna neusklađenost između očekivanja zaposlenih i ponude poslodavaca. Dok potencijalni zaposleni najviše vrednuju sigurnost radnog mesta, bonuse, ravnotežu između poslovnog i privatnog života te mogućnost napredovanja, poslodavci kao svoje prednosti najčešće ističu timski rad, sigurnost i priliku za učenjem.
Strani radnici i budućnost tržišta rada
Stranu radnu snagu trenutno zapošljava ili ima nameru da zaposli 41% poslodavaca, prvenstveno radnike srednje stručne spreme (79%) i one sa završenom osnovnom školom (37%), ali i visokoobrazovane (24%). Poslodavci kao najveću prednost zapošljavanja stranih radnika navode lakše popunjavanje upražnjenih radnih mjesta, dok im najveći izazov predstavljaju troškovi.
Ivana Šimek, pomoćnica direktora HZZ-a, istakla je važnost predloženih izmena Zakona o strancima: “Ove izmene će omogućiti bolju integraciju visokokvalifikovanih radnika, poboljšati uslove za zapošljavanje stranih radnika i povećati zaštitu njihovih radnih prava.”
Profesor Omazić dodatno je naglasio: “Hrvatska budućnost zavisi o inovacijama i ljudima – ne samo o sprečavanju odlaska talenata, već i o privlačenju novih. Digitalizacija, socijalno poduzetništvo i fleksibilni poslovni modeli ključni su za tržište rada u tranziciji.”
Ulaganje u obrazovanje i celoživotno učenje
Zabrinjavajući je podatak da samo 28% poslodavaca ima godišnji budžet veći od 5.000 eura za edukaciju i usavršavanje svojih radnika, dok 35% uopšte nema takav budžet, a 38% izdvaja manje od 5.000 eura godišnje. Ovaj podatak posebno je zabrinjavajući u kontekstu potreba Generacije Z koja visoko vrednuje mogućnosti za profesionalni razvoj i kontinuirano učenje.
Luka Čirko,direktor Uprave za tržište rada i zapošljavanje, predstavio je novi paket mera aktivne politike zapošljavanja: “Kao ključna područja delovanja u ovoj godini naglasak smo stavili na intenzivnije uključivanje mladih na tržište rada uz povećanje broja ugovora na neodređeno vreme, teže zapošljivih osoba, i neizostavno ulaganje u celoživotno obrazovanje putem vaučera i formalnih i neformalnih programa.”
Kurir Biznis/Poslovni.hr
HRVATI BEŽE U SUSEDSTVO DA KUPE JEFTINIJU HRANU: "Kod nas su cene otišle u nebo, nismo glupi!"