Slušaj vest

United Grupa, čiji je vlasnik Dragan Šolak, prodala je SBB grupaciji "I ET PPF Telekom" za 1,5 milijardi evra. Takođe, United Grupa prodala je i prava na prenos sportskih događaja kompaniji Telekom Srbija. Televizije N1 i NOVA ostale su u vlasništvu grupe.

Šta je motivisalo Dragana Šolaka na ovaj potez? Da li je profit od milijardu i po evra bio presudan i da li će to razočarati zaposlene u medijima iz grupacije? Kako će se mediji finansirati bez SBB-a?

Sequence 02.00_04_10_02.Still002.jpg
Aleksandar Gajović Foto: Kurir Televizija

Na ova pitanja za Kurir televiziju pokušali su da daju odgovor Marko Matić, izvršni direktor Centra za odgovorne medije, Aleksandar Gajović, novinar i publicista, kao i Marjan Rističević, narodni poslanik SNS.

Gajović kaže da prodaja nije iznenađenje, a da je on očekivao ovakav potez još pre četiri godine:

- Naročito sam očekivao da proda ove sportske kanale, onda kada je Sport Klub izgubio pravo da prenosi Premijer ligu koja je najatraktivnija za televiziju. Sport je najprofitabilniji program svuda, pa i kod nas. Kada mu je Premijer liga izmakla ispod nogu, znao sam da Sport klubovi nisu ono što su bili.

On dalje objašnjava da je konkurencija SBB-a prigrabila sve najatraktivnije događaje, dok je Spot Klub zadržao Formulu 1 i par teniskih mečeva, pa dodao:

- Oni više nemaju tu atraktivnost, ne može portugalska ili nemačka liga da bude zamena za Premijer ligu. Ipak, Arena Sport je prigrabila mnogo dobrih svetskih događaja, pa i rukomet, vaterpolo, odbojku, košarku... Ti sportski kanali u vlasništvu SBB-a su počeli polako da opadaju, a za čoveka koji ulaže u biznis najbitnije je to što više nisu profitabilni dovoljno da nadoknade troškove koje imaju.

Sequence 02.00_07_03_10.Still003.jpg
Marjan Rističević Foto: Kurir Televizija

Rističević kaže da reklame stvaraju prihode na sporskim kanalima, pa i svim ostalim medijima, a onda je rekao:

- Da li su njegovi kanali registrovani kod REM-a? Postoje kanali koji su iz nadležnosti republike Srbije i postoje neregistrovani kanali koji emituju programe, a to su prekogranični kanali koji negde emituju program a ovde se samo reemituju. Po zakonu, on je navodno preuzimao te programe. 

On je dalje naveo da je Šolak bio vlasnik više kanala, a kaže da to što je neka televizija registrovana kod REM-a donosi kako prava, tako i obaveze:

- Vi imate pravo na marketinško tržište, drugi kanali ne plaćaju ništa ali nemaju pravo na reklame sem onih izvornih, odnosno onih koje se emituju u Luksemburgu. Oni tamo kažu da su registrovani, ali da se ništa ne emituje.

Rističević dalje kaže da je Šolak nezakonitu ubacivao i domaće reklame u program, pa kaže da je u pitanju piratski medij.

Gajović je naveo da kanali Junajted Grupe ne potpadaju pod grupu prekograničnih kanala, već da su pokušali da na svoj način tumače prekogranične televizije:

Sequence 02.00_12_59_03.Still004.jpg
Marko Matić Foto: Kurir Televizija

- Oni su se oslonili na slučaj koji se dešava kada ste članovi Evropske Unije, u tom slučaju postoje prekogranične televizije. Mi nismo članovi EU, tako da to ne bi značilo. 

Matić kaže da je ključan razlog za prodavanje SBB-a poraz na tržištu koji mu je naneo Telekom, a onda je objasnio:

- Bilo je velikog posrtanja Telekoma, država je htela da ga proda, ali se od te ideje odustalo. Onda se pojavio, hvala Bogu, menadžer Vladimir Lučić, direktor Telekoma koji je izneo jasan plan i program kako da se Telekom vrati i pobedi tržišnu utakmicu. Telekom je svuda pobeđivao u regularnim tržišnim uslovima, jedino je trpeo u Srbiji gde je Junajted Grupa imala monopol na tržište i zakonsku zaštitu.

On kaže da pre izmene Zakona o medijima do koje je došlo 2016. godine, Telekom nije imao pravo da formira sopstvene medije, dok je Junajted Grupa mogla i da proizvodi kontent i bude kablovski provajder u isto vreme:

- Tada su se stekli uslovi da Telekom uđe u ozbiljnu tržišnu utakmicu. Postojalo je mnogo lokalnih, monopolskih dogovora. Imali su dogovor sa kablovskim operaterima sa kojima su razmenjivali kanale, a svi su isključivali Telekom iz te priče kako bi njihova ponuda bila bolja.

Šta je primoralo Šolaka da proda SBB? Matić tvrdi: On je imao dve opcije Izvor: Kurir televizija

On kaže da pored plana Vladimira Lučića, Telekomu je mnogo pomogla podrška države koja je omogućila priliku za fer tržišnu bitku, a kaže da je Šolak imao dve opcije:

- On je mogao da prihvati da mu se biznis polako gasi, izgubi svaku profitabilnost uz ogromna ulaganja i postane neisplatljiv, ili da proda njegov bazični biznis koji mu je donosio najviše prihoda, i da se pomiri sa porazom. Ovo je veliki dan za medijski sektor u Srbiji. Pravi rezultati će biti vidljivi tek u narednim godinama. 

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Kurir televizija je dostupna na kanalu broj 109 za korisnike MTS Iris TV, na kanalu 9 za korisnike m:SAT TV, Supernova i Yettel Hipernet TV, na kanalu 108 za korisnike BeotelNet, na kanalu 8 za korisnike Orion telekoma i na kanalu broj 112 za korisnike Sat-trakt na teritoriji Srbije, u okviru platforme M:tel u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini i MTEL Global u dijaspori, kao i na aplikaciji Arena Cloud.

Kurir.rs

Dok ljudi gladuju broj milijardera sve veći: Ovo je definicija ekstremnog siromaštva Izvor: Kurir televizija