Slušaj vest

Rajaner je povukao 800.000 sedišta sa letova u regionalnim aerodromima Španije zbog spora oko taksi. Putnici će ovog leta imati manje opcija za jeftine letove na španskim regionalnim aerodromima.

Evropski niskobudžetni gigant i jedna od najvećih avio-kompanija na svetu, Rajaner povukao je na hiljade sedišta iz svog rasporeda za 2025. godinu na nekoliko španskih aerodroma.

Ukupno sedam aerodroma će pretrpeti smanjenje Rajaner usluga, pri čemu će neki izgubiti samo pet odsto kapaciteta, dok će drugi ostati potpuno bez letova ovog prevoznika.

Rajaner uklanja ukupno 800.000 sedišta iz španskog tržišta, što predstavlja 18 odsto njegovih operacija u zemlji, a 12 ruta će biti potpuno ukinuto.

Avio-kompanija tvrdi da su za to krive „prekomerne” takse koje nameće španski aerodromski operater Aena. Međutim, Aena optužuje Rajaner za „ucenu” i tvrdi da avio-kompanija koristi svoj uticaj kako bi dobila besplatan pristup aerodromima.

– Nažalost, ovo je uobičajena praksa Ryanaira – rekao je Maurici Lucena, predsednik Aene. – U mnogim evropskim zemljama već godinama svedočimo pretnjama, poluistinama, lažima…; ali u slučaju Španije, verujem da su danas prešli granicu poštovanja, dobre vere i osnovne poslovne i institucionalne pristojnosti.

Koji aerodromi gube Rajaner usluge?

Najviše su pogođeni regionalni aerodromi u Španiji.

Jerez i Valjadolid će potpuno ostati bez letova Ryanaira. Prema podacima Aene, Valjadolid će imati samo jednog komercijalnog operatera – Binter Canarias, sa dva nedeljna leta za Gran Kanariju.

Jerez će imati nešto bolju situaciju, sa postojećim uslugama kompanija Binter, Air Nostrum i Vueling, koje povezuju ovaj aerodrom sa Madridom, Barselonom, Majorkom, Tenerifima i Gran Kanarijom.

Aerodrom Valjadolid, koji je Rajaner opsluživao osam godina, sada ostaje bez letova ovog prevoznika.

Od ostalih aerodroma, Vigo će izgubiti najviše kapaciteta, jer Rajaner smanjuje 61 odsto svojih letova. Na aerodromu Santjago, povlačenje jednog aviona iz baze smanjiće kapacitet za 28 odsto. Aerodromi Saragosa, Asturija i Santander takođe će izgubiti nekoliko letova.

w-56079765.jpg
Foto: EPA-EFE/TOMS KALNINS

Zašto je Rajaner nezadovoljan taksama?

Aena tvrdi da prosečna taksa koju avio-kompanije plaćaju za aerodromske usluge od 1. marta ostaje zamrznuta na 10,35 evra po putniku, što je isto kao 2024. godine.

Međutim, Rajaner smatra da Aena ne pruža dovoljne podsticaje za korišćenje kapaciteta regionalnih aerodroma.

Aena je krajem oktobra 2024. uvela inicijativu za podsticanje rasta, nudeći subvencije za svojih 17 regionalnih aerodroma. Konkretno, aerodromi sa manje od tri miliona putnika koji nisu dostigli nivoe pre pandemije dobijaju 100-odstotni popust na dodatne putnike iznad nivoa iz 2023. godine.

Aena navodi da bi ovaj podsticaj smanjio taksu Ryanairu na samo 2 evra po putniku.

– Aena ljubazno poziva Ryanair da se smiri i napusti svoju dugogodišnju, nažalost dobro poznatu, lažnu, agresivnu i preteću poslovnu i komunikacionu strategiju – saopštio je operater aerodroma.

rajaner.jpg
Foto: Ap Maj 2015

Da li su takse zaista problem?

Aena tvrdi da su njene takse među najnižima u Evropi, dok Rajaner kaže da to nije tačno.

Dok inflacija povećava troškove goriva, osoblja i usluga, aerodromi nisu u mogućnosti da proporcionalno povećaju svoje takse.

Iako Rajaner tvrdi da su takse razlog za promene u rasporedu, kritičari smatraju da se iza ovih poteza krije poslovna strategija pritiska na Aenu i vladu.

– U suštini, ovo je sve prilično neprijatno i žalosno – zaključuje Lucena.

BiznisKurir/Euronjuz biznis