Generalni direktor srpskih Železnica Dragoljub Simonović navodi da će, od početka naredne godine, ovo preduzeće biti podeljeno na jedno matično i dva zavisna preduzeća

BEOGRAD - Železnice Srbije će od 1. januara iduće godine biti podeljene najverovatnije na jedno matično i dva zavisna preduzeća, najavio je danas generalni direktor srpskih železnica Dragoljub Simonović.

Železnice će od početka iduće godine biti reorganizovane i započeti poslovanje po tržišnim principima, rekao je Simonović dodajući da će nastaviti odlučno da se obračunava sa korupcijom u železnicama, iako je zbog toga stvorio sebi dosta neprijatelja.

Jedno zavisno preduzeće biće, kako je rekao, zaduženo za železničku infrastrukturu, a drugo za prevoz putnika i robe i ta dva preduzeća biće fizički, finansijski i operativno potpuno odvojena tako da će biti mnogo transparentnije njihovo poslovanje - zarada i troškovi.

Simonović je rekao da od 1. januara "kreću glavobolje za spavače na železnici“, jer počinje liberalizacija železničkog tržišta.

"Da ne bi bilo otimačine prilikom podele firme išli smo na minimalno cepanje, a kasnije kada ojačamo, odvojićemo transport robe i putnike. Putnički saobraćaj će dotirati država ili lokalna samouprava, pa neće moći da ide voz samo sa dva putnika“, naveo je Simonović.

Što se tiče kargo saobraćaja, od 2014. postepeno će, prema njegovim rečima, početi puštanje u saobraćaj više operatera.

"To je neminovno, pa će tržište odlučivati - biće kao na zapadu, gde saobraćaju državni i putnički vozovi, pa ko opstane“, rekao je Simonović

Čelnik srpskih železnica je naglasio da se zato treba što bolje pripremiti i podsetio da su samo u prvih pet meseci ove godine troškovi dnevnica za službena putovanja u zemlji i inostranstvu smanjeni za 30 miliona dinara, troškovi goriva za lokomotive i drumska vozila čak za 630.000 evra, troškovi mobilnih telefona za miliona dinara, a troškovi drumskih vozila za oko 33 miliona dinara, u odnosu na isti period lane.

„Nema tačke gde nisam udario po pitanju zloupotreba“, istakao je Simonović koji kaže da je na železnicama, pre novog rukovodstva na čelu sa njim, postojao vešto uigran sistem zloupotreba i korupcije, čime se sada bave istražni organi.

Komentarišući nedavne napade pojedinih medija, Simonović je rekao da ih je očekivao i mnogo ranije navodeći da ima pouzdane informacije da iza njih stoje ljudi koji su sprečeni da kradu na železnici.

On je kazao da je pored svih ušteda i obračuna sa korupcijom na železnici prozvan od pojedinih medija za ručak od 165.000 dinara, kada je ugostio predstavnike švajcarskog Štadlera, EU, resornog ministarstva... , a da nigde nije bilo navedeno da je sa svojim timom tada uspeo da za Železnice Srbije uštedi sedam ili osam miliona evra.

Simonović kaže da je uspeo da izmeni ugovor o nabavci 21 elektromotornog voza od Štadlera, jer je neko pre njega dogovorio veću cenu na uštrb kvaliteta. Železnice će kupiti za 100 miliona evra isti broj vozova, ali po povoljnijoj ceni i sa većim kvalitetom i opremom.

"Ako vladi takva moja politika ne odgovara, neka kaže i ja ću da odstupim", istakao je on.

Simonović je rekao i da je za 1.500 evra otišao sa svojim stručnjacima u Moskvu u vezi sa nabavkom novih ruskih dizel vozova iz ruskog kredita i "izboksovao“ 27 umesto ranije dogovorenih 19 vozova i tako uštedeo za državu čak 42 miliona evra.

On je naveo da se na pumpama železnice mnogo krade nafte i da se time, takođe, sada bave istražni organi, kao i da se stavljaju sonde u lokomotive kako bi se pratila potrošnja, ali da ima dosta opstrukcije, na primer, lopovi često buše njihove akumulatore.

On je naglasio da je prosto nemoguće da neka lokomotiva za 50 metara kretanja potroši 300 litara nafte...

Govoreći o smenama u Železnicama Srbije, Simonović je kazao da je smenjivao ljude u svim sektorima, gde je bilo zloupotreba i da nije tajna da je 90 odsto smenjenih direktora iz Demokratske stranke, jer su skoro svi bili iz te partije.