ZAŠTO SRBI PLAĆAJU DUPLO SKUPLJE NEGO KOMŠIJE? Ekonomisti o paprenim trgovačkim maržama: BOJKOT je legitiman vid kazne građana
Srbi proizvode neretko plaćaju i duplo više nego komšije iz regiona. Razlog za to su velike trgovinske marže. Zašto isti proizvod u drugom marketu plaćamo i po duplo većoj ceni i može li se tome stati na put, istraživala je novinarka Kurir TV Ana Silađi.
Nekada se u nabavku išlo samo sa spiskom namirnica, a sada nam je izgleda neophodno i predznanje. Ako nađete vremena i uporedite cene proizvoda primetićete da ćete za isti dezodorans u jednoj radnji izdvojiti 320, a u drugoj u najmanju ruku duplo više. Ne bi li uštedeli građani se dovijaju na razne načine, a jedan od njih je i kupovina na pijaci.
Osim što se neretko cene razlikuju u domaćim supermarketima, neki od najpopularnijih srpskih proizvoda skuplji su u odnosu na region. Prema zakonu formiranje cena na tržištu, kako kažu stručnjaci, je slobodno.
- Najbolji način je osim konkurencije je da potrošači bojkotuju određene proizvode da idu na mesta gde su cene razumnije jer trgovci često naduvavaju taj mehur cenovni, odnosno preteraju sa maržama, ali ipak treba da budu u nivou koji potrošači mogi da isprate - kaže Vesna Perinčić iz Unije potrošača.
- Kada govorimo o regulaciji tržišta ekonomska politika u savremenim društvima podrazumeva da se ograničava cena mleka ili da se ograničavaju marže u toj oblasti, a ne bi trebalo da u tržišnim privredama imamo ograničenje za široku paletu proizvoda. Marža je nešto što je jedna vrsta poslovne tajne, a inflacija se polako stabilizuje i do kraja godine ona bi trebalo da bude 8 odsto - kaže ekonomista Mihajlo Rabrenović.
Guvernerka Narodne banke Jorgovanka Tabaković pozvala je trgovinske lance na savesno poslovanje, ali i Komisiju za zaštitu konkurencije da napravi analizu rasta marži. Dok se to ne reguliše pre kupovine dobro se informišite o cenama i birajte velike supermarkete u suprotnom rizikujete da za isti proizvod platite duplu cenu.
Kurir.rs
"VAŽNO JE DA SE POVEZUJEMO" Vučićev govor na Sajmu "Vinska vizija Otvorenog Balkana": Malo koji deo naše privrede je snažno napredovao kao vinarska industrija