Vlasnici vozila u Srbiji ne treba da brinu da će im od sutra novi propisi otežati prolazak tehničkog pregleda, s obzirom da se primena novih i oštrijih pravila bez kojih nema registracije, kao što su merenje ovalnosti diskova i neophodnost posedovanja katalizatora, odlaže u naredne dve godine, sve do jula 2025. godine. Ipak, ne odmahujte rukom kada krenete na tehnički.

To naravno, ne znači da se na tehnički pregled i od sutra odlazi nepripremljeno, jer svi ostali uslovi, a njih nije mali broj, propisani Pravilnikom o tehničkom pregledu koji je na snazi od 5. jula 2021. godine, ostaju isti.

sfasf.jpg
Shutterstock 

Nova pravila za tehnički pregled "na čekanju" do jula 2025.

Primena novih, znatno rigoroznijih pravila za tehnički pregled, bila je planirana da počne ovog 5. jula, ali je procenjeno da čak četvrtina vozila u Srbiji onda ne bi prošla tehnički pregled zbog neadekvatne ovalnosti diskova. Slično odlaganje dogodilo se i pre dve godine i to zbog katalizatora, kada je procenjeno da bi zbog neposedovanja ovih uređaja za regulisanje izduvnih gasova skoro 100.000 vozila “palo” na tehničkom pregledlu.

Odlaganje novih propisa u Pravilniku o tehničkom pregledu u praksi znači sledeće – od sutra će se ovalnost diskova, odnosno, stručno rečeno „neujednačenost sile kočenja po obrtu točka“ i dalje meriti kada dovezete vaš automobil na liniju, ali rezultat merenja neće uticati na tehničku ispravnost vozila i na mogućnost registracije.

Što se tiče katalizatora, sva vozila koja su prvi put registrovana u Srbiji pre 5. jula 2021. godine koja nemaju katalizator, takođe će moći da prođu tehnički pregled u naredne dve godine. Inače, struka kaže da sva vozila proizvedena sa Euro 3 normom uvedenom 2000. godine, moraju imati fabrički ugrađen katalizator, dok stariji automobili nemaju tu obavezu.

Iz resornog ministarstva je, u prilog dodatnom odlaganju primene propisa vezanih za uređaje koji regulišu izduvne gasove, rečeno da u drugoj polovini 2024. godine treba da počnu aktivnosti u vezi sa deregistracijom vozila, odnosno subvencijama države za reciklažu i deregistraciju starih vozila sa pogonom na dizel gorivo standarda emisije Euro 1, 2 i 3, odnosno za kupovinu upotrebljavanih vozila standarda emisije najmanje Euro 6.

Šta ostaje isto na tehničkom pregledu?

Pre svega, proverava se validnost dokumentacije vlasnika vozila, za šta trebaju lična karta i saobraćajna dozvola, a podaci iz saobraćajne dozvole moraju biti u skladu sa podacima o vozilu, od osnovnih podataka o modelu, pa sve do broja sedišta, boje i težine.

Što se tiče obavezne opreme kada govorimo o tehničkom pregledu, Pravilnikom o tehničkom pregledu propisano je da svako vozilo mora imati reflektujući prsluk, sigurnosni trougao, sajlu ili uže za vuču, kao i komplet prve pomoći. Rezervni točak je obavezan, sem u slučaju da vaš četvorotočkaš ima run-flat pneumatike ili neko drugo sredstvo koje može da posluži za privemenu popravku probušene gume.

0603shutter.jpg
Shutterstock 

Tehnička ispravnost podrazumeva da svi mehanizmi na vozilu moraju biti u potpunosti ispravni. Radi se o upravljačkom i kočionom mehanizmu, rashladnom i izduvnom sistemu, motornom grupom, a proverava se i stanje pneumatika. Što se tiče njih, oni na obe osovine moraju biti istih dimenzija, istog proizvođača i modela.

Važan je i spoljašnji pregled, s obzirom da se vaše vozilo na tehničkom pregledu detaljno fotografiše. Stakla, retrovizori i svetlosne grupe moraju biti i tehnički i vizuelno ispravni. Proverava se svetlosna signalizacija na vozilu, od prednjih svetala, preko pokazivača pravca, štop setla i zadnje pozicije, sve do sijalice za osvetljenje registarske tablice. Potom, proveravaju se i moraju biti ispravni pojas, rad brisača i prskalica, a ne zaboravite i da dopunite tečnost za pranje vetrobranskog stakla.

Ako šta od navedenog nedostaje ili nije ispravno, rok za otklanjanje nedostataka je tri dana do ponovnog “izlaska” na tehnički pregled, pa se savetuje da se pre ove obaveze svakako poseti majstor koji će proveriti stanje vašeg četvorotočkaša.

Kurir.rs/Blic