EVO ZBOG ČEGA VIŠE NEĆETE MORATI DA OBIGRAVATE ŠALTERE: Počeli da važe novi elektronski servisi za građane
Informacije o porezu na imovinu i drugim izvornim javnim prihodima od danas će biti dostupni "na klik" građanima, privredi i državi, a novina s prvim danom nove godine je i vođenje matičnih knjiga u elektronskom obliku.
Građanima i privredi biće omogućeno elektronsko podnošenje poreske prijave za utvrdivanje poreza na imovinu i uvid u celokupnu imovinu koju imaju širom Srbije, i to jednim klikom zahvaljujući Jedinstvenom informacionom sistemu.
"Praktično je lokalna poreska administracija povezana s državnim Data centrom i napravljen je informacioni sistem koji građanima i privredi omogućuje da preko jednog portala vide sve svoje poreske obaveze i podnesu poresku prijavu koja je vezana za imovinu", rekao je Tanjugu direktor Kancelarije za IT i eUpravu Mihailo Jovanović.
Kako je naveo, to je fantastičan rezultat eUprave i u rekordno kratkom roku uspelo se u tome da se centralizuju različite baze podataka 145 lokalnih samouprava.
On je dodao da novi Jedinstveni informacioni sistem, koji je smešten u Državni data centar centralizacijom podataka građanima i privredi omogućavada na portalu Jedinstvenog informacionog sistema LPA vide sve svoje poreske obaveze na teritoriji Republike Srbije, kao i da elektronskim putem podnesu prijavu za utvrđivanje poreza na imovinu.
Pogodnost elektronskog podnošenja prijave za utvrđivanje poreza na imovinu će naročito značiti pravnim licima koji moraju svake godine da ponavljaju ovaj postupak.
Od februara na portalu će biti dostupna i usluga elektronskog plaćanja poreza.
Takođe, Ministarstvo finansija i Poreska uprava imaće kompletan elektronski uvid u lokalnu poresku analitiku svih 4.803.275 fizičkih lica, 208.278 pravnih lica i 265.193 preduzetnika u Republici Srbiji, dodao je Jovanović.
Izmene i dopune Zakona o matičnim knjigama koje predviđaju mogućnost dobrovoljnog upisa podatka o nacionalnoj pripadnosti u matične evidencije i upis promene pola u matičnu knjigu rođenih, počinju da se primenjuju takođe od danas, 1. januara 2019. godine.
Uspostavljanje jedinstvene evidencije o državljanima Srbije u elektronskom oblik znači da građani više neće morati da budu kuriri koji nose uverenje o državljanstvu sa jednog na drugi šalter, već će ova elektronska evidencija biti dostupna svim službenicima državne uprave i lokalne samouprave, istakao je Jovanović.
U okviru Centralnog sistema matičnih knjiga Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave, u kojima se vode podaci iz tri maticne knjige - rođenih, venčanih i umrlih, uspostavljena je nova jedinstvena elektronska evidencija o državljanima Republike Srbije kao cetvrta knjiga - knjiga državljana.
Što se tiče novih servisa i usluga, plan je da do maja 2019. godine sve inspekcijske službe u Republici Srbiji (ukupno 41) budu informatizovane kroz informacioni sistem e-Inspektor.
Ovaj sistem obezbediće bolju koordinaciju između inspekcija, automatizaciju rada inspekcijskih službi i bolju efikasnost nadzora, standardizovan rad inspekcija, dostupnost podataka svim inspekcijama, a i samim tim smanjenje troškova za privredu.
Prve četiri pilot inspekcije (Sanitarna inspekcija, Tržišna inspekcija, Inspektorat za rad i Upravni inspektorat) u kojima radi oko 700 inspektora, počeće danas da radi. Što se tiče sistema koji su do sada uvedeni, Jovanović kaže da je dodatno unapređen informacioni sistem "Bebo, dobrodošla na svet" koji omogućava elektronsku prijavu novorođene dece u matičnu knjigu, prijavu prebivališta, prijavu zdravstvenog osiguranja, kao i podnošenje zahteva za roditeljski dodatak već u porodilištu, za svega 15 minuta.
Zaključno s poslednjim danom ove godine, sva porodilišta u gradovima i opštinama širom Srbije i centri za socijalni rad koriste ovaj sistem zahvaljujući kome može da se aplicira i za roditeljski dodatak. Takode je lansirana i usluga "eRecept" koja omogućava automatsko izdavanje recepata za hronične bolesnike za period od šest meseci, a u proteklih godinu dana propisano je 60 miliona eRecepata.
Što se tiče sistema eZup koji omogućava pribavljanje podataka po službenoj dužnosti, sve jedinice lokalnih samouprava u gradovima i opštinama Srbije uključene su u ovaj informacioni sistem.
"Približavamo se cifri od milion transakcija, što znači da u milion slučajeva građani nisu morali da nose dokumenta od šaltera do šaltera", objasnio je Jovanović.
Istakao je i da će se u idućoj godini pažnja posvetiti i infrastrukturi i da će izgradnja Data centra u Kragujevcu značajno uticati na rast IT sektora.
Investicija je vredna 30 miliona dolara, a cilj je savremeni Data centar po najvišim bezbednosnim i tehničkim standardima gde će biti mesta za opremu svih republičkih organa, kao i lokalnih samouprava.
(Kurir.rs/Tanjug/Foto ilustracija: Profimedia)
MINISTAR MALI U ISTANBULU: Predstavlja ekonomske rezultate Srbije i projekat Expo 2027 - Biće uručene i 2 nagrade