NAJVEĆE ZAMKE ZA NOVE PREDUZETNIKE: Bez dobrog plana nema dobrog biznisa
Pravila Pre nego što se zalete da ulože novac u neki posao, početnici u poslu treba dobro da ispitaju potrebe tržišta, da osmisle svaki korak i da ne troše više nego što mogu
Pre nego što se upuste u rizik preduzetničkog posla, početnici bi trebalo da dobro osmisle biznis plan, oslušnu potrebe tržišta za proizvodom ili uslugom koju žele da ponude, izaberu dobar tim saradnika i nikako ne troše više novca nego što mogu povratiti u razumnom roku.
Ovo su samo neki od faktora od kojih zavisi da li će nečija poslovna ideja biti dobitna ili će se završiti neuspehom, ili još gore - sa hrpom dugova. Da bi se predupredili rizici koje nosi svaki posao, potreban je biznis plan, jer praksa pokazuje da se svega 30 odsto planiranog na kraju realizuje baš kako je u startu zamišljeno.
- Biznis plan je značajan jer nam omogućava da ideju isprobamo dok je to još jeftino. Preko njega moguće je pratiti razvoj projekta, ali i pravovremeno reagovati na potencijalne probleme u slučajevima kad tok aktivnosti krene u neplaniranom smeru. Na samom početku važno je oslušnuti ljude. Šanse da određeni posao uspe veće su ukoliko smo prethodno upoznati sa određenim sektorom proizvodnje ili vrstom usluga koje želimo da pružimo. Nakon formulacije ideje, bitno je postaviti ciljeve: gde želimo da budemo za pet godina, koliko proizvoda ili usluga ćemo plasirati, kakav kvalitet ponuditi, kako ćemo proveriti rezultate. Moramo da proverimo šta je to što nas preporučuje da radimo taj posao, po čemu možemo biti posebni. Bitno je sagledati svoje kompetencije i mogućnosti angažovanja spoljnih saradnika koji bi mogli da pomognu - objašnjava Vladimir Jovanović iz odeljenja socijalnog bankarstva u Erste banci i dodaje da je bitno da mladi preduzetnici ne mešaju sopstveni novac i novac firme i da se, dok firma ne stane na noge, uzdrže od trošenja novca osim ličnog dohotka.
Dragoljub Rajić iz Mreže za poslovnu podršku ističe da prve korake u poslu treba dobro isplanirati i ulagati samo u ono što je neophodno za posao.
- Mnogi se zaduže i uzmu poslovni prostor iznad svojih mogućnosti ili za kupovinu vozila. Bolje je početi na malo i na sigurno. Ako se radi o proizvodnji, treba kupiti najosnovniju opremu, a prostor, ako je moguće, obezbediti kod kuće ili u blizini kuće, dok je kod usluga najvažnije napraviti dobru veb-prezentaciju, po mogućstvu i na engleskom jeziku. Treba se potruditi da napravite dobar proizvod, da steknete klijente i dobar imidž, a ne da padate na sitnicama.
On ističe da se svaka druga uslužna firma ugasi za tri ili četiri godine, dok se od četiri firme koje se bave proizvodnjom posle četvrte godine ugasi samo jedna.
Kurir.rs/Slavica Tomčić
Foto:Shutterstock
DIREKTOR BAT-a ZA AMERIKU I EVROPU POSETIO SRBIJU: Održan sastanak sa premijerom Milošem Vučevićem