KONCESIJA: Za aerodrom Nikola Tesla i više od 350 miliona evra
Oštra konkurencija 27 svetskih lidera u oblasti upravljanja aerodromima i građevinarstvom, zainteresovanih za našu kompaniju, garantuje najbolju cenu, ocenjuju ekonomisti
Velika zainteresovanost najmoćnijih svetskih kompanija za dobijanje koncesije nad Aerodromom „Nikola Tesla“ mogla bi da pomogne da se poveća cena, pa i ukupan prihod od 350 miliona evra, koji očekuje premijer Aleksandar Vučić u sledećoj godini, smatraju stručnjaci.
Neobavezujuće ponude poslalo je 27 kompanija, među kojima su lideri u ovoj oblasti kao što su francuske firme „Vinči“ i „Egiz“, nemački „Fraport“ i ruski „Novaport“. Interesovanje je pokazalo i više moćnih svetskih građevinskih kompanija, pre svega dve državne kineske, ali i čuvena korporacija „Micubiši“.
Država u ovoj fazi postupka nije tražila konkretne iznose za jednokratnu uplatu i godišnju naknadu na ime koncesije, kao i za investicije u aerodrom, ali će ova tri parametra verovatno biti presudna u konačnom izboru koncesionara.
Ekonomista Ivan Nikolić, član Saveta guvernera Narodne banke Srbije, ističe za Kurir da bi 350 miliona evra, koje je pominjao Vučić, moglo biti premašeno zbog velike zainteresovanosti.
- Aerodromi su investitorima poslednjih godina vrlo atraktivna roba. Mislim da ćemo napraviti veoma dobar posao. Kada postoji velika konkurencija, po pravilu, i cena se poveća. Dobro je da postoje kompanije iz različitih zemalja i regiona sa različitim interesima, što ide u prilog da će se postići maksimum u ovom trenutku. Svako od njih mora da ponudi najviše da bi došao u posed aerodroma čije su performanse i sada dobre, a sa širenjem će biti još bolje - ističe Nikolić.
Njegov kolega Milan Kovačević smatra da je jasno da je zainteresovano dosta ozbiljnih kompanija, što, prema njemu, znači i da grešimo što aerodrom dajemo u koncesiju.
- Ovo znači da imamo zlatnu koku i sada bi trebalo da uradimo ozbiljnu procenu firme i na osnovu toga odredimo minimalnu cenu ispod koje ne bismo išli - savetuje on.
Ko sve želi „Nikolu Teslu“
AERODROMI I OPERATORI
1. „Vinci Airports“, Francuska
- upravlja sa 35 aerodroma
- privatna firma
2. „Egis airport SA“, Francuska
- upravlja sa 17 aerodroma
- državna firma
3. „Fraport AG“, Frankfurt
- upravlja sa 10 aerodroma
- državna firma
4. „Novaport invest“, Rusija
- upravlja sa 10 aerodroma u Rusiji
- vlasnici Roman Trocenko (AEON) i „Meridian Capital“ (Kazahstan)
5. „Manchester Airport Group“, Engleska
- upravlja sa 4 aerodroma u Engleskoj
- vlasnik grad Mančester
6. „Airports of Regions“, Rusija
- upravlja sa 4 aerodroma u Rusiji
- vlasnik Viktor Vekselberg
7. „Hubco Netherlands B. V.
- Ferrorial Airports“, Madrid, Holandija i Španija
- građevinska kompanija, upravlja sa 4 aerodroma u V. Britaniji
- privatna firma
8. „GMR Infrastrukture“, Indija
- građevinska firma koja upravlja sa 3 aerodroma
- vlasnik Grandi Malikardžuna Rao
9. „IC Ictas Altzapi Yatirimlari ve Isletme A. S.“, Turska
- građevinska kompanija, upravlja sa 2 aerodroma
10. „Cengiz Insaat Sanayi ve Ticaret A. S. i Kalyon Insaat Sanayi ve Ticaret A. S.“, Turska
- građevinska firma, upravlja 1 aerodromom u Istanbulu
11. „Shenzhen Airoport Group“, Kina
- aerodrom, vlasnik država
12. „Incheon International Airport“, Južna Koreja
- aerodrom, vlasnik država
13. „Zurich Airport International AG“, Švajcarska
- aerodrom, privatni vlasnici
14. „Societa‘ per azioni esercizi aeroportuali S. E. A.“, Italija
- upravlja sa dva aerodroma i bavi se energetikom
- većinski vlasnik grad Milano
Građevinske firme
1. „Jiangsu Nantong Sanjian Construction Group Co, Ltd.“, Kina
- građevinska kompanija
- vlasnik država
2. „China State Construction Engineering Corporation Limited“, Kina
- građevinska kompanija
- državna firma
3. „Mapa Insaat ve Ticaret Anonim Sirketi“, Turska
- građevinska kompanija
- vlasnik Orhan Kemal Kalionču
4. „J&P AVAX S. A.“, Grčka
- građevinska kompanija
- privatna firma
5. „STRABAG AG“, Austrija
- građevinska kompanija
- jedan od vlasnika Oleg Deripaska
6. „Eiffage SA 3-7 Place de l‘Europe“, Francuska
- građevinska kompanija
- privatna firma
7. „Terna Gek Terna Group, Atina“, Grčka
- građevinska i energetska firma
- privatna firma
8. „China National Aero-Tehnology & HNA Airport Group Co. LTD Consortium“, Kina
- inženjerska firma
- vlasnik država
Investicioni fondovi
1. „Mitsubishi corporation“, Japan
- multinacionalna kompanija
- francuska država najveći vlasnik
2. „SEE Equiti Partners“, Varšava, Poljska
- kineski investicioni fond
- vlasnik državna Eksim banka
3. „Meridiam“, Pariz, Francuska
- investicioni fond
- privatni vlasnici
4. „Herbert Smith Freehills CIS LLP“, Rusija
- britansko-australijska advokatska kuće
- privatni vlasnici
5. „Promova limited“, Kipar
- nema podataka
Ekipa Kurira
"BOLJE VESTI NISAM MOGAO ČUTI!" Premijer Vučević saopštio - Srbija postaje CENTAR poslovanja japanskog giganta za čitavu Evropu