Evo zašto su naftni derivati u Srbiji skupi
DERIKOŽE: Država otima 77 dinara na svaki litar goriva!
Bezobrazluk Zbog visokih nameta, koji dostižu 60 odsto maloprodajne cene, mi smo jedina zemlja u regionu u kojoj je dizel skuplji od benzina, a cene ne padaju iako je nafta najjeftinija dosad
BEOGRAD - Gorivo bi ovih dana na pumpama bilo 4,8 dinara jeftinije da država, treći put u poslednje tri godine, nije povećala akcizu na evrodizel, pa sad vozačima uzima 60 odsto od onoga što plate na pumpi ili 77 od 131 dinara po litru.
Tako je država građanima uzela ono što im je sledovalo zbog pojeftinjenja sirove nafte, koja je juče pala na manje od 28 dolara, što se nije desilo od 2003. Država skoro isti procenat kao na evrodizelu uzima i kad se kupi litar benzina, a kod tečnog naftnog gasa (TNG) 51 odsto.
Kada je reč o dizelu, Srbija se na listi zemalja s najvećim državnim zahvatanjem na ime akciza, PDV i naknade za obavezne rezerve u litru evrodizela popela na četvrto mesto. Akciza je u protekle tri godine povećana tri puta za ukupno oko 12 dinara, pa je tako Srbija jedina zemlja u regionu u kojoj je dizel skuplji od benzina, što je neverovatan podatak, i govori da privreda, kao najveći potrošač ovog goriva, plaća najveći ceh.
Tako je država građanima uzela ono što im je sledovalo zbog pojeftinjenja sirove nafte, koja je juče pala na manje od 28 dolara, što se nije desilo od 2003. Država skoro isti procenat kao na evrodizelu uzima i kad se kupi litar benzina, a kod tečnog naftnog gasa (TNG) 51 odsto.
Kada je reč o dizelu, Srbija se na listi zemalja s najvećim državnim zahvatanjem na ime akciza, PDV i naknade za obavezne rezerve u litru evrodizela popela na četvrto mesto. Akciza je u protekle tri godine povećana tri puta za ukupno oko 12 dinara, pa je tako Srbija jedina zemlja u regionu u kojoj je dizel skuplji od benzina, što je neverovatan podatak, i govori da privreda, kao najveći potrošač ovog goriva, plaća najveći ceh.
Dizanje akciza
Situacija za vozače nije bolja ni kod drugih goriva. Već neko vreme Srbija drži neslavno prvo mesto po procentu cene TNG, koji ide u državnu kasu. Na svakom litru građani državi daju 35 dinara ili 51 odsto onoga što plate na pumpi, što je trenutno malo manje od 70 dinara. Srpska vlada uzima više nego duplo od građana na kupljenom litru TNG u odnosu na hrvatsku, grčku, makedonsku i bosansku. To nije smetalo da se u isto vreme kad i na dizel akciza na TNG poveća za dinar.
Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), kaže da je rast akcize na dizel i benzin kompenzovan istovremenim padom uvoznih cena tih derivata. Otuda na pumpama nisu zabeležene značajnije promene cenovnika, ali potrošači nisu osetili ni efekat pada cena na međunarodnom tržištu sirove nafte.
Situacija za vozače nije bolja ni kod drugih goriva. Već neko vreme Srbija drži neslavno prvo mesto po procentu cene TNG, koji ide u državnu kasu. Na svakom litru građani državi daju 35 dinara ili 51 odsto onoga što plate na pumpi, što je trenutno malo manje od 70 dinara. Srpska vlada uzima više nego duplo od građana na kupljenom litru TNG u odnosu na hrvatsku, grčku, makedonsku i bosansku. To nije smetalo da se u isto vreme kad i na dizel akciza na TNG poveća za dinar.
Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije (UNKS), kaže da je rast akcize na dizel i benzin kompenzovan istovremenim padom uvoznih cena tih derivata. Otuda na pumpama nisu zabeležene značajnije promene cenovnika, ali potrošači nisu osetili ni efekat pada cena na međunarodnom tržištu sirove nafte.
Cveta šverc kao 90-ih
- Nažalost, potvrđuje se pretpostavka UNKS da će zbog porasta akciza Srbija izgubiti jedan deo fiskalnih prihoda, jer će se sve više vozača snabdevati iz BiH i Makedonije. Pojavili su se i prekogranični „distributeri“, koji sad nude gorivo u mestima koja su i sto kilometara udaljena od granice. Pad prometa na gotovo svim pumpama u zapadnoj i južnoj Srbiji ugrožava njihov dalji rad, bezbednost snabdevanja gorivom i radna mesta - naglašava Mićović. U BiH, Bugarskoj i Grčkoj maloprodajne cene goriva niže su nego kod nas samo zbog manjih zahvatanja države, iako su u tim zemljama kompanijske cene derivata, koje ulaze u maloprodajnu cenu, veće nego u Srbiji.
- Nažalost, potvrđuje se pretpostavka UNKS da će zbog porasta akciza Srbija izgubiti jedan deo fiskalnih prihoda, jer će se sve više vozača snabdevati iz BiH i Makedonije. Pojavili su se i prekogranični „distributeri“, koji sad nude gorivo u mestima koja su i sto kilometara udaljena od granice. Pad prometa na gotovo svim pumpama u zapadnoj i južnoj Srbiji ugrožava njihov dalji rad, bezbednost snabdevanja gorivom i radna mesta - naglašava Mićović. U BiH, Bugarskoj i Grčkoj maloprodajne cene goriva niže su nego kod nas samo zbog manjih zahvatanja države, iako su u tim zemljama kompanijske cene derivata, koje ulaze u maloprodajnu cenu, veće nego u Srbiji.
PRLIĆI VEĆ ČETVRT VEKA ZARAĐUJU OD OVE UNOSNE BILJKE: Traži minimalna ulaganja, ne napadaju je bolesti i insekti - Na svom imanju uzgajaju 800 sadnica