TOPLANE ODBRUSILE GRAĐANIMA: Narod je kriv i neka se smrzava
BEOGRAD - Građani su sami krivi što u većini gradova u Srbiji ne mogu da plaćaju daljinsko grejanje prema utrošku, odgovaraju iz Udruženja toplana Srbije na učestale pritužbe korisnika nezadovoljnih što ih toplane primoravaju da stanove greju i kad su prazni, dok ne mogu da se dogreju kad im je hladno.
- Toplane su uradile sve što je do njih, ali stanari nisu u stanju da odluče na koji će način plaćati. U 70 odsto zgrada u Srbiji ne postoji skupština stanara koja treba da odluči na koji će se način plaćati grejanje u zgradi. Toplanino je samo da meri energiju u podstanici, a stanari odlučuju kako će da dele troškove - ističe za Kurir Miodrag Lečić, predsednik Udruženja toplana.
Osim na građane, deo odgovornosti za probleme korisnika centralnog grejanja Lečić prebacuje i na lokalne samouprave, koje, kao tvrdi, odlučuju o svemu.
- Zakon jasno kaže da do 15. oktobra osnivač mora da donese odluku o tarifnom sistemu, odnosno o ceni grejanja. Lokalne samouprave su, takođe, nadležne i za to kada će i pod kojim uslovima početi grejna sezona - kategoričan je Lečić u pokušaju da odgovornost za odbijanje toplana da snize cenu grejanja, uprkos padu cena gasa za 23 odsto od juna, svali na gradske uprave.
Slično objašnjenje nude i iz „Beogradskih elektrana“, odakle tvrde da su pre više godina omogućili svim skupštinama stanara da pređu na sistem naplate prema utrošenoj energiji, što je više od 17.000 vlasnika stanova i uradilo.
- Svaki objekat koji se prijavio, odnosno vlasnici zgrade, prešli su na sistem naplate prema potrošnji. Ne mogu „Beogradske elektrane“ da nateraju vlasnike zgrada da se prijave i da pređu na taj sistem - tvrde u toj kompaniji i dodaju da je početak i kraj grejne sezone definisan Odlukom o snabdevanju toplotnom energijom u Gradu Beogradu koju je donela Skupština grada.
- Kada osnivač promeni Odluku, „Beogradske elektrane“ će je svakako poštovati, pa i to kad počinje i kad se završava grejna sezona - tvrde u toj toplani.
NOPS
KALORIMETRI SU PREVARA JER SE PLAĆA KOLEKTIVNO
Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije ocenjuje da zbog monopolističkog položaja i zastarelosti tehnologije toplane sve gubitke svaljuju na potrošače.
- Ugradnja kalorimetara bila je prevara jer naplata nije podeljena po stanovima, nego plaćamo kolektivno. Sve gubitke na mreži, troškove previše zaposlenih u toplanama plaćaju potrošači, a kada hoćete da se isključite, ne daju vam, nego morate da angažujete veštaka - ističe Papović.
On smatra da bi građani trebalo da plaćaju niže račune kad grejanja nema jer im nije pružena usluga i dodaje da toplane o tim problemima ne žele da razgovaraju.
Poslovna politika
OVAKO TOPLANE TRETIRAJU GRAĐANE
Odbijaju da uključe grejanje mimo grejne sezone, čak i kad su niske temperature
Loše nas greju i tokom sezone
Čim malo otopli, usred zime smanje ili isključe grejanje, a račun je uvek isti
Neće da greju 24 sata dnevno
Komplikuju uvođenje naplate prema potrošnji
Ne vraćaju novac kad zbog toplog vremena grejna sezona krene kasnije
Komplikuju odjavljivanje s grejanja
Čim poskupe energenti, odmah podignu cenu
Kad pojeftine energenti, neće da smanje cenu
Ovo je potrebno za isključenje s mreže
Zahtev nadležnoj toplani
Dokaz o vlasništvu nad stanom
Foto-kopija lične karte
Poslednji račun „Infostana“ kao dokaz da je sve plaćeno
Saglasnost kućnog saveta da će snositi posledice zbog isključenja stanara
Pristanak da vas komšije proveravaju kako se grejete
Elaborat o isključenju
Cena trajnog isključenja je od 5.000 do 20.000 dinara
Za ponovno priključenje potreban je novi projekat
Cena priključenja varira od grada do grada, a minimalna je 2.400 dinara po kilovatu instalisane snage
NEOBIČAN BIZNIS BIVŠEG BRITANSKOG PREMIJERA: Boris Džonson rešio da iskoristi svoju popularnost, pa uveo cenovnik i za rukovanje