KO PRODAJE ROBU PREKO INTERNETA - OVO MORA DA ZNA! Mnogi nisu upućeni da li se plaća porez, ali postoje pravila
Ako povremeno prodajete stvari koje ste već koristili putem platformi kao što su KupujemProdajem, Facebook Marketplace ili Limundo to možete raditi bez registracije, ali pod određenim uslovima.
Prema rečima poreskih stručnjaka, bez registracije se može prodavati ukoliko prodaja nije redovna, ne ostvaruje se značajna zarada ili se prodaju lične stvari, a ne roba kupljena radi dalje prodaje. U suprotnom, Poreska uprava može proceniti da je reč o prihodu od samostalne delatnosti, što povlači obaveze poput registracije preduzetničke radnje i plaćanja poreza i doprinosa.
Poreski savetnik kaže da ako često prodajete veću količinu robe, naročito ako se radi o robi koju nabavljate sa ciljem prodaje (čak i ako je polovna), zakon to može tumačiti kao obavljanje privredne delatnosti. U tom slučaju se mora registrovati firma ili preduzetnička radnja, morate da izdajete fiskalne račune i da vodite poslovne knjige, plaćate poreze i doprinose.
Čak i ako prodajete kao fizičko lice preporučljivo je jasno navesti stanje robe i sve relevantne informacije kako biste izbegli sporove sa kupcima. Kod registrovanih prodavaca (firmi), potrošači imaju zakonsko pravo na reklamaciju i povraćaj robe.
- Neke platforme traže da prodavci koji redovno prodaju robu registruju svoju delatnost. Takođe, Poreska uprava u poslednje vreme prati ovakve transakcije pažljivije, naročito ako se novac prebacuje elektronskim putem - navodi poreski savetnik Milan Radošević.
Ko sve može da prodaje preko interneta?
Prodaju putem interneta mogu obavljati pravna lica, preduzetnici koji vode poslovne knjige, kao i paušalci. Bitno je da je prodaja registrovana u skladu sa zakonskim propisima i da se vodi u okviru dozvoljene delatnosti.
Prvi administrativni korak za legalno poslovanje u ovoj oblasti je donošenje odluke o početku prodaje putem interneta. Tu odluku donosi nadležni u firmi ili vlasnik preduzetničke radnje i ona se ne mora registrovati u Agenciji za privredne registre (APR), ali mora biti uredno evidentirana u internoj dokumentaciji – konkretno u knjizi odluka.
U ovoj odluci treba navesti da se pored postojeće delatnosti, preduzetnik ili firma bavi i internet prodajom. Za ovakvu aktivnost koristi se šifra delatnosti 47.91 – trgovina na malo putem pošte ili interneta.
U slučaju da sami isporučujete robu fizičkim licima zakon propisuje da je svaka transakcija obavezna da bude evidentirana putem fiskalne kase. Međutim, ako robu šaljete kupcima preko kurirske službe kasa nije potrebna.
Bez obzira na način isporuke kupcu je potrebno izdati račun. Iako nije neophodno unositi podatke o potrošaču, mora se navesti ko je prodavac, šta je tačno prodato, u kojoj količini i po kojoj ceni.
Zakon nalaže da prodavac mora imati svu dokumentaciju o nabavci i prometu robe. To uključuje podatke o dobavljaču, naziv proizvoda, količinu, nabavnu i prodajnu cenu, kao i broj i datum izdate fakture ili računa. Račun mora sadržati naziv firme, adresu, PIB, datum izdavanja, opis robe i tačnu cenu.
Kada se roba predaje kurirskoj službi, uz robu mora ići račun izdat na ime kupca, kao i otpremnica ili dokument kojim se potvrđuje primopredaja robe. Kurirska služba u ime prodavca naplaćuje robu prilikom isporuke i uplaćuje novac na račun firme ili preduzetnika. Važno je naglasiti da ako se posluje bez fiskalne kase ne smeju se ostvarivati direktni kontakti s kupcima, a plaćanje mora ići isključivo preko banke ili karticom.
- Jedan od čestih problema na internetu jeste prodaja robe bez ikakve registracije. Mnogi oglašavaju proizvode na društvenim mrežama, bez sajta, uslova kupovine i informacija o pravu na reklamaciju. Takvi prodavci posluju ilegalno, bez registracije u APR-u, čime ulaze u sivu zonu - ocenjuje Radošević.
Kupci koji kupuju od takvih nelegalnih prodavaca preuzimaju rizik jer u slučaju reklamacije najčešće nemaju kome da se obrate.
Zakon o zaštiti potrošača jasno propisuje obaveze koje svaki internet prodavac mora da ispoštuje. Na stranici gde se oglašava roba moraju biti jasno istaknuti: cena proizvoda, opis, tehničke i druge karakteristike, zatim garancija – ako je reč o tehničkoj robi, kao i uputstvo za upotrebu i održavanje.
Takođe, prodavac mora vidno prikazati uslove reklamacije, mogućnost vraćanja robe, kao i sve detalje o tome ko snosi troškove povraćaja i kako se vodi postupak reklamacije.
BiznisKurir/Biznis.rs
U GRČKOJ VEĆ POČELI DA DERU! Cene ležaljki podivljale, turisti šokirani! Biraju isplativiju varijantu