Slušaj vest

Dok jurimo kroz svakodnevicu, često zaboravljamo da prava hrana ima ime, prezime i priču. U novoj epizodi emisije - Ni pet ni šest, gosti su nas poveli na selo, među mlinove, košnice i voćnjake, kako bismo saznali zašto su cene domaće hrane često slične prerađenim proizvodima iz marketa - iako razlika u kvalitetu ne može biti veća.

Sa nama su bili Marko Stanković, vlasnik vodenice i proizvođač brašna, Radoslav Radanović, pčelar i proizvođač meda, Saša Ilić, uzgajivač lešnika, i Vujadin Pećkanić, proizvođač domaćih sokova. Njihove priče nisu samo o ceni, već o strasti, upornosti i borbi da zdravlje ne bude luksuz.

366448_250113.00_58_16_07.Still001.jpg
Foto: Kurir Televizija

Kako se formira cena brašna?

Marko Stanković, vlasnik vodenice, objasnio je zašto cena njegovog brašna nije niža od onog iz marketa:

- Ljudi misle - brašno, najlakše ga je napraviti, samelješ žito i gotovo. Ali iza svakog pakovanja stoji mnogo više. Mi prvo kupujemo sirovine od lokalnih proizvođača, pa tu dolazi transport do vodenice. Kada brašno sameljemo na kamenu, po tradicionalnom postupku, moramo ga pakovati i skladištiti u odgovarajućim uslovima. Vodenica nije idealno mesto za čuvanje hrane danima.

366448_250113.00_04_24_08.Still004.jpg
Foto: Kurir Televizija

Iako tradicionalna proizvodnja zvuči romantično, Marko je naglasio da nosi svoje troškove:

- Naš cilj nikad nije bio da budemo jeftiniji od marketa, ali se često dešava da naše brašno, posebno heljdino, bude najjeftinije na policama. Kupci su iznenađeni, pa me često zovu da pitaju - ‘Da li je stvarno prirodno?’ Ja kažem - prirodno je, samo trebate probati.

Med: Priča koja traje vekovima

Radoslav Radanović, pčelar iz Bačke Palanke, otkrio je zašto se odlučio za med, proizvod koji nema rok trajanja:

- Kad sam počinjao pre 11 godina, nisam znao kako da odredim cenu. Pogledao sam iskusnije pčelare u mom kraju i prilagodio se njihovim cenama. Ali tada nisam razmišljao o troškovima - od kvalitetnih tegli, etiketa, pa do promocije na sajmovima.

366448_250113.00_07_29_05.Still005.jpg
Foto: Kurir Televizija

Radoslav je podelio i kako vremenski uslovi igraju ključnu ulogu u proizvodnji:

- Najveća želja svakog pčelara je jaka zima sa puno snega, jer pčelama treba odmor da bi izašle jače u proleće. Nažalost, u Vojvodini nemamo takve zime godinama, pa je proizvodnja meda sve teža. Ipak, radost mi donosi to što je med večan. Ako ga ne prodam danas, ne brinem - znaću da čeka sledeću priliku.

Mit o lešniku kao - idealnoj investiciji

Saša Ilić se osvrnuo na popularnost lešnika na društvenim mrežama:

- Instagram je preplavljen objavama - ‘Posadite lešnik, najbolja investicija!’. Ali niko ne priča o stvarnim izazovima. Lešnik traži mnogo posla, od prskanja do borbe sa štetočinama. Ja sam pre nekoliko godina imao dobru sezonu, ali od tada nisam ubrao ni kilogram vredan pomena.

05:59
INVESTICIJA KOJA ĆE VAS OBOGATITI U SRBIJI?! Društvene mreže preplavljene objavama o ovom voću: Ekspert otkriva sve što treba da znate o uzgajanju ove biljke Izvor: Kurir televizija

Saša je naglasio da su veliki trgovinski lanci dodatni izazov:

- Pokušali smo da naš brend ‘Zdravo kod Rusa’ plasiramo u lance, ali su nam rekli da ime nije ‘prikladno’. Sad pravimo novi brend, ali ‘Zdravo kod Rusa’ ostaje - to je priča mog deda, i ne dam da se zaboravi.

Zašto je sok luksuz?

Vujadin Pećkanić otvoreno je govorio o problemu svesti potrošača: 

- Naši sokovi su od 100% voća, bez veštačkih boja i šećera. Ipak, ljudi više veruju reklamama velikih brendova. Kada sam prvi put testirao industrijske sokove, ubacio sam maramicu u čašu - sve boje su ostale na papiru, a u čaši je bila čista voda.

366448_250113.00_15_56_02.Still003.jpg
Foto: Kurir Televizija

Dodao je da je domaći sok skuplji jer je kvalitetan:

- Kupci koji misle na zdravlje i sutra dan kupuju naše sokove. Ali većina bira jeftiniju hemiju, iako im objašnjavamo - to nije luksuz, već ulaganje u zdravlje.

Zabranjeno preuzimanje dela ili čitavog teksta i/ili foto/videa, bez navođenja i linkovanja izvora i autora, a u skladu sa odredbama WMG uslova korišćenja i Zakonom o javnom informisanju i medijima.

Kurir televizija je dostupna na kanalu broj 109 za korisnike MTS Iris TV, na kanalu 9 za korisnike m:SAT TV, Supernova i Yettel Hipernet TV, na kanalu 108 za korisnike BeotelNet, na kanalu 8 za korisnike Orion telekoma i na kanalu broj 112 za korisnike Sat-trakt na teritoriji Srbije, u okviru platforme M:tel u Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini i MTEL Global u dijaspori, kao i na aplikaciji Arena Cloud.

Kurir.rs

03:51
Bašić: Hrana nam je puna kancerogenih supstanci, a najviše ih ima u čokoladnom mleku Izvor: Kurir televizija