Poslednjih godina, svet poslovnog turizma doživljava značajnu transformaciju, a jedan od ključnih trendova koji se ubrzano razvija je takozvani "bleisure" (bležr) turizam.

Termin bleisure označava spoj poslovnih putovanja (business) i slobodnih aktivnosti (leisure), gde poslovni putnici produžuju boravak u destinaciji kako bi iskoristili slobodno vreme za uživanje u turističkim atrakcijama.

Srbija, sa svojom bogatom istorijom, kulturnim nasleđem i rastućom poslovnom infrastrukturom, postaje sve atraktivnija destinacija za ovaj tip turizma.

– Koncept bleisure turizma nije neka novost i on je poznat u svetu već duži niz godina, samo postaje sve aktuelniji. Isti je slučaj i sa Srbijom, koja je uspevala godinama unazad da prihoduje od ovog vida turizma – ističe za Bizportal Bojan Zečević, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu.

Šta je bleisure turizam?

Bleisure turizam podrazumeva situacije u kojima poslovni putnici koriste slobodne dane pre ili nakon poslovnih obaveza za istraživanje grada ili destinacije u kojoj borave. Prema istraživanjima iz 2023. godine, oko 60 odsto poslovnih putnika širom sveta odlučuje da produži poslovne boravke kako bi iskoristili vreme za privatne aktivnosti. Ovaj trend je postao dominantan naročito među mlađim generacijama poslovnih putnika, koji cene iskustva putovanja i slobodno vreme podjednako kao i samu poslovnu svrhu putovanja.

– Drugi slučaj je taj da turisti nužno ne produžuju odmor, već pri izboru konferencija ili poslovnih događaja na koje žele da odu, uzimaju u obzir i državu i lokaciju koju posećuju. Na taj način ne moraju da troše svoj godišnji, a opet tokom svih dana konferencije posećuju i obilaze željenu zemlju – kaže profesor.

Srbija, kao destinacija u srcu Balkana, nudi odličan balans između poslovnih mogućnosti i turističkih atrakcija, što je čini savršenom za razvoj bleisure turizma.

Poslovna infrastruktura u Srbiji

U poslednjih nekoliko godina, Srbija je postala značajan igrač na međunarodnoj poslovnoj sceni. Gradovi kao što su Beograd, Novi Sad i Niš razvili su modernu infrastrukturu koja uključuje kongresne centre, hotele sa salama za konferencije, kao i kvalitetne poslovne usluge. Beograd, kao glavni grad, domaćin je brojnih međunarodnih konferencija i seminara, zahvaljujući čemu privlači veliki broj poslovnih turista iz inostranstva.

Beograd je 2022. godine bio domaćin preko 300 međunarodnih poslovnih događaja, prema podacima Beogradske kongresne kancelarije. Ovi događaji ne samo da privlače veliki broj poslovnih putnika, već stvaraju i priliku za razvoj bleisure turizma, jer mnogi poslovni posetioci odlučuju da produže svoj boravak kako bi uživali u turističkim atrakcijama glavnog grada Srbije.

profimedia0335538535.jpg
Profimedia 

Jedan od glavnih razloga zašto je Srbija atraktivna za bleisure turiste jeste raznolikost turističkih atrakcija koje pruža. Poslovni putnici mogu da istraže istorijske znamenitosti, prirodne lepote i kulturne događaje, sve u okviru relativno male udaljenosti. I, najbolje od svega, to je moguće uraditi u samim gradovima gde se održavaju biznis događaji – Beogradu, Novom Sadu i drugim.

– Srbija ne kaska za svetom i već nekoliko godina unazad ozbiljno prihoduje od ovog vida turizma. Glavni problem je što ne postoje nikakvi konkretni podaci, niti istraživanja na ovu temu u našoj zamlji, a preko su potrebna. Srbija je idealna zemlja za ovaj vid turizma i brojke bi to pokazale. Poslednje istraživanje koje je samo spomenulo bleisure turizam bilo je od strane Republičkog zavoda za statistiku iz 2021. godine u saradnji sa Eurostatom. Po nekim navodima, plan je da se takvo istraživanje ponovi, verovatno nakon četiri godine i tada ćemo dobiti bolji uvid u tačno prihodovanje naše zemlje, koje je svakako drastično – objašnjava Zečević.

Podaci Republičkog zavoda za statistiku (RZS) iz 2021. godine pružaju vredne uvide u poslovni turizam u Srbiji, naročito u pogledu razvoja industrije u kontekstu pandemije COVID-19 i post-pandemijskog oporavka. Prema zvaničnim statističkim izveštajima, poslovni turizam (poznat i kao *MICE turizam – Meetings, Incentives, Conferences, and Exhibitions*) igra sve značajniju ulogu u ekonomskom pejzažu Srbije, posebno u Beogradu, Novom Sadu, i na Kopaoniku, gde su kapaciteti često popunjeni zbog visokih potražnji za konferencijama i poslovnim događajima.

U 2021. godini zabeležen je značajan rast dolazaka poslovnih turista, što ukazuje na obnovu interesa za Srbiju kao destinaciju za međunarodne događaje, iako brojke nisu dosegle nivo pre pandemije. Beograd se pokazao kao ključni centar, gde su hoteli sa četiri i pet zvezdica bili glavni izbor za poslovne posetioce.

U ovom izveštaju je koncept bleisure turizma samo spomenut kao relativno nov fenomen koji se primećuje u našoj zemlji, posebno u režiji stranih turista. Međutim, ozbiljnijih podataka na tu temu nije bilo.

Kako Srbija može dodatno da se pozicionira kao bleisure destinacija?

Srbija ima sve preduslove da postane vodeća bleisure destinacija na Balkanu, ali postoji još mnogo prostora za unapređenje. Prvenstveno, potrebno je poboljšati promociju Srbije kao destinacije koja kombinuje poslovne mogućnosti i turističke atrakcije. Turistička organizacija Srbije može dodatno raditi na kreiranju specifičnih ponuda za bleisure turiste, uključujući pakete koji kombinuju poslovne usluge sa turističkim aktivnostima.

shutterstock-2220026891.jpg
Shutterstock 

Takođe, saradnja između hotelskih lanaca, avio-kompanija i turističkih agencija može doprineti stvaranju atraktivnijih ponuda za bleisure turiste. Na primer, hoteli mogu ponuditi poseban popust za poslovne putnike koji odluče da produže boravak za nekoliko dana radi turizma, dok avio-kompanije mogu pružiti fleksibilne opcije za povratne karte.

Bleisure turizam predstavlja rastući trend koji donosi velike prilike za Srbiju. Kombinacija moderne poslovne infrastrukture i bogate turističke ponude čini Srbiju idealnom destinacijom za poslovne putnike koji žele da spoje posao i zadovoljstvo. Ulaganjem u promociju ovog koncepta i daljim razvojem saradnje između različitih sektora, Srbija može iskoristiti potencijal bleisure turizma i postati regionalni lider u ovoj oblasti.

Povećanje broja poslovnih događaja, unapređenje turističkih usluga i kreiranje specifičnih ponuda za bleisure putnike mogu značajno doprineti razvoju ovog segmenta i privući veći broj turista iz inostranstva. Ovaj trend ne samo da doprinosi ekonomskom rastu kroz turizam, već i jača poslovne veze i promoviše Srbiju kao dinamičnu destinaciju koja nudi više od samog poslovanja.

Biznis Kurir.rs/ BizPortal

Bonus video:

01:36
Kineski turistički biznis Izvor: Kurir TV