Teško da bi iko pre dvadesetak godina poverovao da će ovdašnje ulice, pored menjačnica, apoteka i kockarnica, preplaviti pet šopovi.

Ali industrija hrane za kućne ljubimce nije u Srbiji ostala samo na trgovini – poslednjih nekoliko godina drastično je povećana proizvodnja, a dobar deo se plasira van granica naše zemlje.

Ekonomista Miroslav Zdravković ukazuje za NIN na glavnu osobenost koja prati industriju hrane za kućne ljubimce.

- Svetska ekonomska kriza nije uticala nepovoljno na izvoz hrane za pse i mačke. Naprotiv, ona je povećana u šest godina za 60,6 odsto, što je tada dalo prosečnu godišnju stopu rasta od 8,2 odsto, dok je izvoz hrane za druge kućne mezimce povećan za 65 odsto - navodi Zdravković.

posudezahranupsi.jpg
Shutterstock 

Industrija hrane za ljubimce bila je imuna i na pandemiju virusa kovid 19, koji je bacio na pleća najvitalnije industrije. Ukupna vrednost svetskog izvoza hrane za pse i mačke za maloprodaju povećana je sa 4,1 milijarde evra u 2003. na 21,7 milijardi evra u 2022, što je petostruko povećanje.

Ekonomista Miroslav Zdravković ukazuje na glavnu osobenost koja prati industriju hrane za kućne ljubimce.

Rekordan rast

- Svetski izvoz ovih proizvoda imao je rekordnu stopu rasta u 2022. od 21 odsto (uvoz 24,2 odsto). U odnosu na predpandemijsku 2019. godinu, vrednost izvoza povećana je za 60 odsto - precizira Zdravković.

Analize su pokazale da gotovo svako drugo evropsko domaćinstvo ima jednog ili više kućnih ljubimaca. Mačke, kojih ima oko 127 miliona, sa udelom od 26 odsto najpopularniji su kućni ljubimci u Evropi, slede ih psi, kojih ima 104 miliona. Prema podacima Evropske asocijacije proizvođača hrane za kućne ljubimce – (FEDIAF-2021), 90 miliona domaćinstava ima kućnog ljubimca, dok se na istom prostoru godišnje proda više od 10,5 miliona tona te hrane.

odbijanje-hrane-stockphotopetanorexiadogissickorboredsshepherddogandabowlwithdryfoodonwoodenfloor1728160738.jpg
Shutterstock 

Srbija je do 2015. godine više uvozila ove hrane nego što je izvozila. Od 2016. suficit u robnoj razmeni ovim proizvodima počeo je vrtoglavo da raste. Vrednost izvoza u 2022. bila je gotovo dva i po puta veća od vrednosti uvoza. Prošle godine iz Srbije je izvezeno 64.956 tona hrane za pse i mačke, što je u odnosu na težinu izvoza iz 2003. godinu gotovo 15 puta više.

- U 2023. godini ukupan srpski izvoz hrane za pse i mačke bio je u vrednosti od 207,9 miliona evra. U odnosu na 2022. godinu, posmatrano kroz količine, zabeležen je rast od 21,5 odsto, koji prati i povećanje vrednosti izvoza od čak 43,7 procenata - objašnjava Jasna Stevanović, viši savetnik u Udruženju za stočarstvo i preradu stočarskih proizvoda Privredne komore Srbije.

Sagovornica NIN-a navodi da je Srbija lider u proizvodnji hrane za pse i mačke u regionu, ne samo zbog statističkih pokazatelja, već i zbog činjenice da je na tržišta preko 40 zemalja prošle godine plasirana hrana za pse i mačke poreklom iz Srbije.

Pored tradicionalnih tržišta zemalja u regionu, ovi proizvodi se nalaze i na tržištima zemalja Evropske unije (Hrvatska, Poljska, Portugalija, Francuska, Bugarska, Rumunija, Mađarska, Italija, Austrija, Grčka, Nemačka, Holandija…), Ruske Federacije, Turske, zemalja Bliskog istoka, kao i na tržištima dalekih zemalja (SAD, Peru, Meksiko, Bangladeš, Tajvan, Koreja, Japan…).

profimedia0086807658.jpg
Profimedia 

Zanimljivo je uporediti rezultate izvoza nekih drugih proizvoda s ovom specifičnom vrstom hrane. Vrednost i udeo u prošlogodišnjem izvozu u Rusku Federaciju, široko opevane srpske jabuke, našeg izvoznog aduta od Moskve do Kaira – upola je manja od vrednosti izvoza hrane za pse i mačke.

Bez prisustva gmo

Kada je reč o kvalitetu proizvoda hrane za životinje, uključujući i hranu za kućne ljubimce, važno je sagledati izvozne rezultate ove industrije, uz činjenicu da su domaći proizvodi hrane za životinje bez prisustva GMO, ukazuje Stevanović.

Odobrenih objekata za izvoz ovih proizvoda u EU u Srbiji ima 19. Zaključno sa februarom 2023, devet kompanija iz Srbije su aktivni izvoznici.

Teško je poverovati da bi iko, ne samo u letimičnoj TV anketi, znao da navede bar jednog proizvođača hrane za ljubimce u Srbiji.

Predrag Gvozdenović je početkom 90-ih važio za jednog od najboljih odgajivača šarplaninaca. Medalje je osvajao ne samo na domaćim takmičenjima. Posle srebrne medalje u Budimpešti, domaćine je interesovalo čime hrani pse. Tako je 1995. osnovan „Premil“ d.o.o., prvi srpski specijalizovani proizvođač hrane za pse i mačke. Počeli su iz kioska, a danas imaju fabriku za proizvodnju hrane za pse i mačke u Kovinu, kao i nemali udeo u srpskom izvozu.

labrador-profimedia.jpg
Profimedia 

Predragova supruga Vesna Popović, direktorka proizvodnje i finansija „Premila”, pokušava da spusti loptu na zemlju.

- Izvozni rezultati mogu da zavedu i da nas postave na neko mesto koje nismo objektivno dosegli. U ovdašnjim okvirima ‘Premil’ je veoma dobro pozicioniran, ali kada se pogleda naša proizvodnja u odnosu na svetsku konkurenciju, mi smo objektivno mali. Takođe, tržište ovih proizvoda s prošlom godinom ipak ukazuje na izvesnu stagnaciju. Štedi se prilikom kupovine ili uzima jeftinija, rekla bih manje kvalitetna hrana - kaže Popović za NIN.

Sok za pse

Reči Aleksandra Brankova, direktora i vlasnika „Vetplaneta” iz Vršca, da izvozi u više od 30 zemalja sveta, izazvale su izvesnu nevericu. Ova kompanija proizvodi dodatke za pet industriju, ali i hranu za ostale kućne ljubimce, od akvarijumskih ribica do konjarstva. Neke od izvoznih destinacija su gotovo egzotične: Iran, Saudijska Arabija, Vijetnam… Od ukupne proizvodnje, kako objašnjava Brankov, 85 odsto ide u izvoz.

A da ipak, u ovom industrijskom segmentu, imamo prvo mesto u Evropi postarala se domaća kompanija iz Petrovca na Mlavi. „King’s Choice” je prošle godine, posle dužih priprema, započeo proizvodnju, naravno i izvoz sokova za pse. Reč je o novom brendu koji donosi inovaciju u oblasti ishrane za ove kućne ljubimce piše nedeljnik NIN.

BiznisKurir/BizPortal