U svetu arhitekture, stanovanja i turizma, dešavaju se promene koje su male po veličini, ali velike po uticaju, kaže za eKapiju Ljubica Radovanović, osnivač kompanije Logera. Reč je o pojmu "tiny homes" odnosno o mikro kućama - održivim modularnim kućama, koje podrazumevaju male prostore za život i odmor površine od 10 do nekoliko desetina kvadratnih metara. One postaju sve popularnije, donose brojne prednosti i menjaju način na koji mnogi ljudi žive, rade i putuju.

- "Tiny homes" su kompaktne stambene jedinice koje integrišu jednostavnost, funkcionalnost, održivost i efikasnost. Ovi principi pokreću transformaciju tradicionalnih stambenih normi i inspirišu dizajn sofistriciranih životnih prostora dajući prednost iskustvima, putovanjima, ličnom razvoju i ekološkoj održivost - kaže Radovanović.

Dodaje da su dizajnirane tako da se maksimalno iskoristi svaki centimetar prostora, primenjujući pametna rešenja za odlaganje stvari, multifunkcionalni nameštaj i druge arhitektonske inovacije.

Ono što je posebno zanimljivo - mogu da budu i na točkovima! Ali čak i kada su bez njih, lako se prenose, pružajući fleksibilnost za promenu lokacije ukoliko je potrebno.

- Upotrebom recilklabilnih materijala u izgradnji, instalacijom solarnih panela, integracijom IoT i postavkom na ekološke temelje koji ne devastiraju zemljište, ispunjavaju se principi ekološke održivosti. Ovakvi objekti su najčešće znatno povoljniji za izgradnju i održavanje u poređenju sa tradiconalnim rešenjima, što ih čini ekonomičnijom opcijom - dodaje naša sagovornica.

mini-kuca-2.jpg
TINY HOMES SERBIA/PRINTSCREEN 

Logera za sada u ponudi ima tri serije modela - Terra, Silva i Air, a u pripremi su Angolo i Nido.

- Kada je reč o prva tri modela, razlikuju se po dimenzijama, kapacitetu, arhitekturi i dizajnu. Serija Terra predstavlja potpuno funkcionalne solo module čije su dimenzije prilagođene transportnim ograničenjima u pogledu širine, dužine i visine. Serija Silva nudi sistemsko rešenje koje jednostavno spaja više modula, što je idealno za klijente koji žele veće površine. Najnoviju seriju Air karakteriše jedinstven dizajn na globalnom tržištu, specifičan po izgledu i zapremini galerije koja pruža korisnicima osećaj prostranosti i udobnosti - pojašnjava Ljubica Radovanović.

KOME SU MIKRO KUĆE NAMENJENE?

- Ekološki svesnim pojedincima koji žele primarne rezidencije ili vikendice koje odgovaraju njihovim vrednostima o održivosti.

- Investitorima koji se interesuju za investicione nekretnine sa potencijalom za iznajmljivanje.

- Hotelijerima koji teže LEED sertifikacijama kako bi privukli ekološki osvešćene turiste i ponudili održiva stambena rešenja, uključujući i kapming i glamping opcije koje se mogu integrisati u koncept "tiny homes".

- Pojedincima i grupama koji su svesni digitalne transformacije i prepoznaju mogućnosti koje se otvaraju korišćenjem "tiny homes" u turizmu. Oni razumeju da mali domovi mogu pružiti jedinstveno iskustvo i dodati vrednost na način koji tradicionalni smeštaji teško mogu ponuditi ili replicirati.

- Javnim telima koja podržavaju ekološke zajednice i smanjuju njihove ekološke uticaje implementiranjem koncepta "tiny homes".

Duboka ekologija kao misija - pametno živite jednostavno, jednostavno živite pametno

Misija kompanije Logera je da promoviše koncept "deep" ekologije (duboke ekologije) i da obezbedi inovativna, ekološki prihvatljiva rešenja za one koji žele da žive u harmoniji s prirodom, ne odričući se modernog načina života.

- "Deep ecology" nije samo ekološki pristup, već i filozofija koja uzima u obzir fizičke, društvene, biološke, duhovne, moralne i etičke aspekte našeg odnosa prema prirodi, uključujići svest o dubljoj povezanosti sa prirodom, poštovanje svih živih bića i podršku održivim praksama koje podržavaju celokupan ekosistem, sa naglaskom i na razvoj pojedinaca i zajednice u skladu sa ovim vrednostima. U kontekstu "tiny homes", ovo znači da se primenjuju navedeni principi, što obuhvata održivost, ekološku svest i podršku vrednostima koje prevazilaze tradicionalne standarde i način gradnje - ističe naša sagovornica.

Slogan Logera kompanije je "simply smart", odnosno "pametno živite jednostavno, jednostavno živite pametno".

- On ističe našu posvećenost promovisanju inteligentnog i efikasnog načina života kroz koncept "tiny homes". Fokusiramo se na minimalno iskorišćavanje resursa i podržavanje harmoničnog zajedništva s prirodom. Ovaj pristup nije samo ekološki odgovoran, već doprinosi dugoročnoj održivosti, pružajući istovremeno obogaćeno iskustvo životnog prostora koje integriše funkcionalnost, udobnost i ekološku svest - dodaje.

U narednom periodu u planu je intenziviranje aktivnosti u promociji i plasmanu, kako bi Logera privukla neophodne investicije za proširenje poslovanja.

- Fokus će biti usmeren na izgradnju partnerskih odnosa sa investitorima i razvoj strategija koje podržavaju održivi rast našeg "tiny homes" portfolija. Cilj nam je da ostvarimo veći uticaj i da se pozicioniramo kao lideri u segmentu održivih modularnih kuća, postavljajući nove standarde u industriji i pružajući inovativna rešenja koja efikasno odgovaraju zahtevima savremenog tržišta – navodi sagovornica eKapije.

Cootak na Fruškoj gori - održiva turistička destinacija

Na Fruškoj gori trenutno je u fazi istraživanje i planiranje održive turističke destinacije pod nazivom Cootak. Ona predstavlja integralni deo naučno-istraživačkog rada naše sagovornice na doktorskoj disertaciji.

Istraživanje integriše tehnološke inovacije sa principima održivog razvoja, pružajući praktične smernice za postizanje ciljeva održivog razvoja (SDG) i zadovoljenje društvenih i ekonomskih potreba u skladu sa principima korporativnog društvenog upravljanja (ESG). Interdisciplinarni pristup projekta kombinuje ekologiju, tehnologiju i logistiku kako bi se kreirao model ekološki prihvatljivog turizma, koji može poslužiti kao primer najbolje prakse u globalnim naporima za očuvanje životne sredine.

- Razvojem ove destinacije želimo da demonstriramo kako koncept "tiny homes", u kombinaciji sa efikasnom logistikom i inovacijama u građevinskom sektoru i arhitekturi, kao i sinergijom održivosti i inovacija, može transformisati industriju turizma, poboljšati kvalitet života i doprineti stvaranju održivije budućnosti – napominje Ljubica Radovanović.

Kurir.rs/Ekapija/Prenela S. Č.