OSTAVILA POSAO U KORPORACIJI DA BI SE BAVILA OVIM: Sada zarađuje mnogo više, planira da sve stavi na viši nivo
Dobar brak, loš brak ili brak u fazi “bolje ne pitaj”… sve će biti podnošljivije ako kuću ili stan očisti neko treći. To bi se, kažu, i naučno moglo dokazati.
Ponekad vam ne treba više komunikacije, već samo manje sudova i veša.
Ovaj recept za buđenje strasti među partnerima svakako je nesvakidašnja promocija usluga čišćenja, drugačija od onih na koje smo navikli. Podelila ga je u svojoj poslednjoj objavi na poslovnoj društvenoj mreži Romana Zec, koja se nakon skoro 15 godina rada u farmaceutskoj industriji upustila u preduzetništvo i pre nešto manje od dve godine otvorila servis za čišćenje Clean ‘N‘ Green. Na prvi pogled to deluje nespojivo, ali sve postaje jasnije kada znamo da je Romana po struci sanitarni inženjer, a po prirodi perfekcionista.
Kako se u promotivnim porukama sama prozvala Kraljicom čišćenja, jasno je da ima i smisla za humor – uostalom, za prvi april je objavila kako Ministarstvo turizma Hrvatske zbog manjka radne snage uvodi pravilo da gosti sami čiste smeštaj. U razgovoru otkrivamo da je čišćenje zaista raduje, a da je reč o vrlo perspektivnoj profesiji potvrđuje njena ambicija da servis, koji trenutno ima svega nekoliko zaposlenih, u budućnosti naraste na oko 200 radnika. Sanja i o franšiziranju...
Iz sigurnosti korporacije u preduzetništvo
- Još uvek smo relativno novi na tržištu koje ima ogromne potrebe za ovim uslugama, ali ponuda je slaba i upitnog kvaliteta, jer ima mnogo pojedinaca i servisa koji posao samo 'odrađuju'. Moja ideja je pružanje kvalitetne usluge uz profesionalni pristup – bilo da su u pitanju obučeni radnici, kvalitetna i biorazgradiva sredstva za čišćenje, ili pouzdanost u dogovaranju termina. Sve to možda zvuči banalno, ali u praksi je teško naći - objašnjava ova Riječanka.
Zašto iz sigurnog, korporativnog sistema u čišćenje? Kada nismo želeli da učimo, roditelji su nas plašili da ćemo završiti kao frizeri ili čistačice. To je tada značilo da ćemo raditi "sramotan" posao za male pare. A danas je normalno da čistačice, posebno u sezoni, imaju veće plate od visokoobrazovanih. Romana je tu prepoznala priliku i dala otkaz, a ideju za servis dao joj je suprug, inače pomorac.
- Iako sam završila za sanitarnog inženjera, nikada nisam radila u toj struci. Umesto toga, spletom okolnosti zaposlila sam se kao prodajni predstavnik u farmaceutskim kompanijama. Bilo je to dinamično, puno putovanja, a deca su bila mala. Uvek sam imala neku ženu da mi dođe očistiti, ali nikad nisam bila do kraja zadovoljna. Suprug mi je stalno govorio: ‘Zašto mi ne bismo otvorili servis, pa ti nauči te žene kako treba da se radi.’ Ali kako volim da imam sve konce u rukama, trebalo mi je vremena da napustim sigurnost korporacije - priča Romana.
Sve dok joj nije dozlogrdila birokratija i ograničenja korporativnog sveta – tada je, uz stalan posao, počela da osmišljava web stranicu, profil na mrežama… i upiti su počeli da pristižu. U junu 2023. je pokrenula firmu.
Servisi za čišćenje često imaju lošu reputaciju
- Korporacije su me umorile, ali i mnogo naučile – od važnosti procedura do odnosa sa klijentima – i sve to sam iskoristila ovde. Zaposlila sam jednu osobu da čisti, a ja sam se bavila logistikom: komunikacijom sa klijentima, nabavkom opreme i slično. Prvi klijent nam je bila agencija za kratkoročni najam, za koju smo preuzeli više objekata.
- Postepeno su dolazili i poslovni prostori, stanovi… Potreba je ogromna, ali sam primetila da su klijenti vrlo sumnjičavi – kažu da su često bili razočarani, da su usluge skupe a kvalitet loš. Zato smo od samog početka postavili visoke standarde. Mnogi se čude ‘sitnicama’ koje mi radimo, ali meni je to jednostavno – radimo onako kako treba - kaže Romana Zec.
Danas imaju oko 50 stalnih i još toliko povremenih klijenata. Čiste i apartmane i kuće za odmor tokom sezone, ali najčešće za stalne klijente. Ove godine žele proširiti bazu celogodišnjih klijenata, što je ključno za stabilnost kadrova.
Firma Marmoris trenutno ima petoro zaposlenih, a već u prvoj godini poslovanja bila je u plusu – sa prihoda od 24 hiljade evra 2022, došli su na oko 80 hiljada evra u 2023.
Zaposlene nije lako naći, a fluktuacija je velika zbog prirode posla i sezonalnosti. Romana objašnjava da su servisi često na lošem glasu zbog malih plata i velikog pritiska, pa je puno rada na crno, što se odražava i na kvalitet usluge. Zbog toga želi da radi drugačije – legalno, profesionalno, transparentno.
Zašto je čišćenje u turizmu skuplje?
- Već iz samog naziva ‘Clean ‘N’ Green’ jasno je da koristimo organska, ekološka sredstva i dolazimo potpuno opremljeni. Ljudi se često iznenade kad vide šta sve nosimo. Takođe, važan je i odnos sa klijentima – kažu mi da su još preko telefona znali da će sa mnom sve ići lako. Uvek se trudimo i oko detalja, poput simboličnih poklončića.
- Trudim se da imam korektan odnos sa zaposlenima, da imaju realne rasporede. U nekim servisima žene dnevno pređu kilometre i očiste po 20 kancelarija – naravno da ne može da ispadne kako treba. Jedna devojka mi je pričala da je na sezoni imala po 13 apartmana dnevno koje je morala sama da očisti. Ili žene koje rade u luksuznim hotelima, pa imaju 20 minuta za jednu sobu. Neshvatljivo! - kaže Romana.
O platama nerado govori, jer se one razlikuju od posla do posla. Cene usluga takođe variraju – redovni klijenti imaju fiksne mesečne iznose, dok se čišćenje turističkih objekata naplaćuje oko 1 evro po kvadratu.
- Ljudi treba da razumeju zašto je turizam skuplji. Kad preuzmem čišćenje apartmana, obavezujem se da će neko doći svaki put kad se gost promeni – bez obzira na sve. To je ogromna odgovornost. Zato ne uzimam sve klijente u turizmu, jer trenutno nemam garanciju da ću uvek imati kadar koji može da odgovori. Redovni klijenti su fleksibilniji i jeftiniji - objašnjava.
U planu joj je da, kada dostignu oko 200 zaposlenih, servis specijalizuje i brendira po vrstama klijenata: home, office, nautic, construction...
- Planiramo i autopraonicu, zatim pranje tepiha, kao i otvaranje prodavnice sa svim sredstvima za čišćenje i opremom. Ako sve ide po planu, cilj je širenje putem franšize - zaključuje Romana Zec.
biznis.kurir.rs/Jutarnji list
POSTOJI NAČIN DA SE IZBORITE ZA VEĆU ZARADU! Mnogima se ta praksa ne dopada, ali radnicima je to jedini izbor