Slušaj vest

Ako ovog leta planirate Barselonu – birajte agenciju pažljivo. Putujete u London? Pazite na lažne agencije za iznajmljivanje automobila

Rizik od prevare u popularnim turističkim mestima raste za čak 28% tokom sezone.

profimedia0102746326.jpg
Rent-a-car Foto: Profimedia

Najčešći oblici prevare uključuju lažne fotografije smeštaja, pokvarene linkove za potvrdu rezervacije i nepostojeće ponude. Prevaranti često osnivaju lažne turističke agencije sa primamljivim aranžmanima i niskim cenama. Nakon uplate, izleti se ne realizuju ili potpuno odudaraju od onoga što je obećano.

Najrizičnije destinacije: Kankun, Hanoj, Daka i Bangkok

Prema izveštaju Mastercard Economics Institute-a, najviše prijavljenih prevara u vezi s putovanjima zabeleženo je u Kankunu (Meksiko), Hanoju (Vijetnam), Daki (Bangladeš) i Bangkoku (Tajland).

shutterstock_2503558751.jpg
Bangkok Foto: Shutterstock

S druge strane, najmanje prevara bilo je u San Francisku, Dablinu, Seulu, Budimpešti i Edinburgu.

Najčešći oblici prevara po destinacijama:

Turističke agencije: Najrizičnije su Hongkong (70% prevara), Nju Delhi (64%), Barselona (64%) i Kankun (48%).

Taksi prevare: Najviše ih ima u Džakarti (66%), Bangkoku (48%), Istanbulu (39%) i Londonu (34%). Najčešće su lažne naplate, skriveni troškovi ili naduvane cene.

shutterstock_2509452377 copy.jpg
Taksi, sto evra Foto: David Ionut/Shutterstock

Restorani i hrana: U gradovima poput Los Anđelesa i Njujorka, prevare sa hranom (kašnjenja, preplaćene usluge) čine 75%, odnosno 63% svih prijava.

Smeštaj: Lažni oglasi na platformama za iznajmljivanje naročito su prisutni u Puketu (Tajland, 39%) i Antaliji (Turska, 35%).
Svetla tačka je da su avio-karte i vozne karte i dalje relativno sigurne, manje od 10% transakcija rezultira prevarom. Međutim, sve više prevara dešava se već u fazi planiranja u 2024. godini prevarne aktivnosti u tom periodu porasle su za preko 12% u odnosu na prethodnu godinu.

hotelska-soba-cebe.jpg
Hotel Falkensteiner peuzela kompanija Serbia Zijin Mining Foto: Profimedia

„Lažni sajtovi i izleti koji izgledaju gotovo identično kao stvarni otežavaju potrošačima da prepoznaju znakove upozorenja“, izjavio je Mičele Centenaro iz Mastercarda. Dodaje da kompanija planira da do 2030. eliminiše ručni unos podataka s kartica: „Digitalni novčanici, uz tokenizaciju i napredne alate za prevenciju prevara, doprinose većoj bezbednosti potrošača.“

BiznisKurir/BIZLife