Slušaj vest

Hrvatski analitičar Alen Šćuric analizirao je kako su izgledali Er Srbija i hrvatska Croatia 2012. godine, a kako izgledaju danas.

Njegovu analizu, objavljenu na sajtu Zamaaero prenosimo u celosti:

Pogledajmo kako su izgledale dve najveće kompanije u regionu pre 12 godina, tačnije 2012, neposredno pre restrukturiranja Croatia, a pre prodaje i transformacije Jata u Er Srbiju. Nažalost, Croatia je tada bila veća i jača, a Er Srbija je danas daleko veća i neuporedivo bolja kompanija. Veliko poštovanje i palac gore za Er Srbiju i totalni palac dole za Hrvatsku.

Croatia je 2012. godine u svojoj floti imala 13 aviona (6 Dash 8-400, 4 A319 i 3 A320), ali je donedavno imala 12, a danas ponovo 13 aviona. Dakle, nema napretka. Ali, dok je 2012. godine kompanija posedovala 6 aviona, danas nema ni jedan sopstveni avion. Tačno je da kompanija trenutno ima 2 potpuno nova A220, a još 13 ovih aviona će se uskoro pridružiti floti, ali nisam siguran da je to dobro za kompaniju i kako će se nositi sa sada mnogo većom količinom novca koja je potrebna da iznajmljuje ove skupe letelice. Nasuprot tome, 2012. godine Jat je u svojoj floti imao samo 17 aviona (5 ATR 72 i 12 Boinga 737-300), ali dobar deo tih aviona nije bio u funkciji i nije leteo. Er Srbija danas u svojoj floti ima 27 aviona (10 ATR 72-600, 10 A319, 3 A320, 3 A330 i 1 E195), a uskoro stiže i 28. avion (A330-200). Pored toga, kompanija u svojoj floti ima 4-6 aviona pod lizingom. To je ogromno povećanje. Dakle, Croatia stagnira, a Er Srbija se više nego udvostručila.

1004-air-serbia-4.jpg
Foto: Air Serbia

Croatia je 2012. imala 1,95 miliona putnika, ali je prošle, 2023. imala samo 1,7 miliona putnika. Ova 2024. godina neće imati toliko putnika kao 2012. Tragično. Nasuprot tome, Jat je 2012. imao 1,3 miliona putnika, znatno manje od Croatie, ali je 2023. Er Srbija imala 4,19 miliona putnika, dok će ove godine imati skoro 4,5 miliona. To znači da Croatia ima manje putnika nego pre 12 godina, a Er Srbija 3,5 puta više nego tada. Bravo Er Srbija, ogromna sramota za Croatiu. Ogromna!

Croatia je 2012. imala 27.277 letova, 2023. imala je samo 25.977 letova. Šteta je imati manje letova nego 2012. Nažalost, nemamo podatke koliko je letova Jat imao u 2012. godini, ali nije bilo više od 20.000 letova, verovatno znatno manje, a danas Er Srbija ima preko 45.000 letova, skoro duplo više od Croatie. Croatia je 2012. imala operativno vreme od 38.859 BH, 2023. godine 36.213. I opet manje. Sramota! Croatia je 2012. imala 1441 milion putničkih kilometara, a 2023. samo 1300. Sramota! Croatia je 2012. imala load faktor od 69,1%, 2023. smešno nizak i tragičnih 65,3%. Er Srbija danas ima load faktor od 74,6%. Mega sramota!

Croatia je 2012. prevezla 3.567 tona tereta danas, kompanija prevozi sramnih 1.524 tone tereta, više od polovine manje; Er Srbija trenutno ima 5.810 tona tereta. Croatia je 2012. imala ostvarenih 147 miliona TKM tona-km, danas ima samo 131. Sramota.

Croatia je 2012. imala 40 destinacija, danas 31. Jat je 2021. imao 35 destinacija, Er Srbija danas ima 81 destinaciju. Zaboga, Croatia! Kompanija koja posluje u ogromnoj turističkoj zemlji. Sramota do nebesa! Croatia je 2012. imala 32 odsto tržišnog udela, danas samo 19 odsto, a u špicu sezone to pada na samo 16 odsto. Er Srbija ima oko 50% udela na svom tržištu.

I šta da kažem? U 2012. godini, pre promena u obe kompanije, Jat je bio znatno manja kompanija od Croatie. Croatia je danas mnogo manja i siromašnija kompanija nego što je bila 2012. Međutim, Er Srbija je sada 3 puta veća od tadašnjeg Jata i 2,5 puta veća od današnje Croatia erlajnsa. Veliko bravo i ogromno poštovanje za Er Srbiju i ogromno uuuuaaaa i sram vas bilo Croatia Airlines. Gospodine Bajiću, trebalo bi da vas je sramota šta ste uradili firmi, a kada pročitate ovaj članak bar malo pocrvenite. Pa znam da nećeš, nije te briga za to.

(Kurir.rs/Zamaaero)