Tri meseca nakon podnošenja zahteva za stečajem, došao je kraj. Trećem najvećem evropskom turoperatoru nema spasa i biće likvidiran. To teško pogađa radnike i poverioce.

Kako javlja nemačka agencija dpa, insolventna turistička grupacija FTI nalazi se na brdu dugova vrednih milijardu evra i sada je pod likvidacijom. Okružni sud u Minhenu otvorio je stečajni postupak za dve glavne kompanije FTI Touristik i BigXtra Touristik.

Stečajni ukpravnik Aksel Bierbah najavio je otkaz za 700 radnika. Većina od procenjenih 350.000 poverioca su putnici u paket-aranžmanu koji bi trebalo da dobiju natrag svoje akontacije od Nemačkog fonda za putno osiguranje (DRSF), prenosi Feniks magazin.

Prema rečima Bierbaha, situacija je drugačija za oko 2.500 hotela, putničkih agencija, avionskih prevoznika, banaka i državnog Fonda za ekonomsku stabilizaciju (WSF). WSF pripada saveznoj vladi i posudio je trećoj najvećoj evropskoj putničkoj kompaniji FTI oko 600 miliona evra tokom pandemije koronavirusa. Koliko će putnici jednog dana dobiti novca potpuno je nejasno.

0618-stockphotocovidimpactininternationaltourismsadtouristcoupleworriedaboutcoronavirusquarantine1807626025.jpg
Shutterstock 

FTI je u junu podneo zahtev za stečaj nakon što su kupci i putničke agencije postali sve oprezniji u pogledu rezervacija, ugovorni partneri insistirali na plaćanju unapred, a kompanija je ostala bez novca.

- FTI Touristik je u trenutku otvaranja stečaja na računima imao oko 30 miliona evra - kaže Bierbah. Budući da FTI više nije imao novca za obavezne sigurnosne sertifikate s DRSF-om, "bilo je jasno: više ne možemo prodavati putovanja".

Novi polasci zaustavljeni

Oko 60.000 turista koji su tada putovali FTI-jem vratilo se bez većih problema, a svi novi polasci su zaustavljeni. Od 11.000 radnika FTI-ja u celom svetu, njih 7.500 i dalje je zaposleno u lokalnim hotelima, čije se poslovanje nastavlja bez ograničenja.

Od više od 1.000 radnika u Nemačkoj, više od 320 već ima novi posao – takođe zahvaljujući danima prijave s FTI kupcima i konkurentima kao što su TUI, DER, DB ili Jochen Schweizer u FTI sedištu u Minhenu. Gotovo 600 radnika biće otpušteno 1. septembra. Još 130 ostaće nakratko zaposleno kako bi pomogli u procesu. Planirano je da se kompanija konačno zatvori krajem godine.

aerodrom.jpg
Shutterstock 

Prodato je nekoliko podružnica

Prema rečima Bierbaha, imovina FTI Grupe sastoji se prvenstveno od 54 hotela s 12.000 soba koje FTI poseduje ili ima u dugoročnom najmu. Sve ove kuće, s jednim izuzetkom, još su u prometu i treba ih prodati. Zainteresovanih ima i neki su pregovori već odmakli, kaže stečajna upravnica.

Od 110 podružnica FTI-ja, neke kompanije s nekoliko stotina zaposlenih već su prodate.

Prva skupština poverilaca održaće se u Minhenu 20. novembra. “Mislim da ih neće puno doći”, kaže Bierbah: većina od 350.000 poverilaca nema tako visoke zahteve prema stečajnom upravniku da bi se putovanje isplatilo.

Obrada traje godinama

“Čitav proces trajaće godinama”, kaže Bierbah. “To je maraton.”

Oko 175.000 putnika već je u celosti ili delimično platilo svoje putovanje. Neposredno pre letnjih praznika pokušaj preknjižbe drugim organizatorima nije uspeo. Novac za paket-aranžman dobijaju od DRSF-a – to pogađa 90 odsto turista. Neki putnici u paket aranžmanima, na primer, takođe su rezervisali izlet. DRSF ne isplaćuje novac plaćen za to. Međutim, potražnja se može prijaviti kod stečajnog upravnika.

33.jpg
Shutterstock 

Fond putnog osiguranja je prvi izbor za turističke aranžmane

Korisnici koji su rezervisali pojedine usluge kod FTI-a takođe mogu da prijave svoje potraživanje u tablici insolventnosti. Međutim, stečajni upravnik apeluje na klijente da prvo koriste kanale povrata putem DRSF-a i pružaoca usluga platnog prometa kao i da ne podnose više zahteva istovremeno kako ne bi blokirali proces.

Turističke agencije obično dobijaju svoju proviziju tek nakon što gost ode. Mora se ispitati i šta se događa ako do polaska nije došlo i eventualno nije nastala šteta jer je putnička agencija putnicima prodala drugo putovanje, kaže Bierbah.

BiznisKurir/Fenix-magazin