SA TEKUĆIH RAČUNA MESEČNO ISPARI DO 4.000 DINARA Ne plaćamo svi isto za istu uslugu, troškovi zavise od klijenta, ali i od banke
Građani često i nisu svesni koliko im novca sa tekućeg računa ispari zbog raznih bankarskih troškova i provizija, koje zavisno od usluga koje im banke pružaju mesečno mogu da iznose i do 4.000 dinara.
Održavanje tekućeg računa, izdavanje čekova i blanko menica, održavanje kreditnih kartica, provizija na elektornsko plaćanje, neke su od stavki koje svi korisnici bankarskih usluga plaćaju svakog meseca. Koliko će ih to koštati zavisiod toga za koju banku su se opredelili i koje vrste usluga ili paketa usluga koriste.
U Unikredit banci ističu da za fizička lica u aktuelnoj ponudi imaju pakete računa sa naknadama za vođenje platnog računa u iznosu od 150 do 2.000 dinara, a visina naknada zavisi od seta usluga koji paket sadrži i ciljne grupe klijenata kojima su namenjeni.
- U postojećoj ponudi banke za fizicka lica, klijent ima mogućnost izdavanja debitnih kartica u okviru izabranog paket računa, a za koje se ne naplaćuje dodatna naknada. Tako na primer, studenti imaju mogućnost ugovaranja paket računa sa odgovarajućim setom usluga bez naknade do 26 godine života - kažu u Unikredit banci.
Kada je reč o naknadama, u toj banci ističu da članarina za osnovnu kreditnu karticu iznosi 100 dinara mesečno.
- Visina naknade za izdavanje čekova iznosi 25 dinara po čeku, visina naknade za izdavanje osnovnog izveštaja kreditnog biroa za podnosioca zahteva iznosi 246 dinara, dok naknada za izdavanje meničnog blanketa košta 50 dinara po menici - kažu u Unikredit banci.
Što se tiče plaćanja elektronskim putem u Unikredit banci ističu da je u poslednjem periodu daleko veći broj klijenata koji plaćaju na taj način nego onih koji plaćaju nalozima u papirnoj formi.
- Naknade za ovakav tip plaćanja su niže. UniCredit Banka ima rasprostranjenu mrežu bankomata, a podizanje novca na bankomatima banke u zemlji se ne naplaćuje, nezavisno od toga da li klijent izabere izdavanje priznanice prilikom podizanja novca ili ne - objašnjavaju u Unikredit banci.
U OTP banci isitču da mesečna naknada za vođenje tekućeg računa zavisi od vrste paketa u sklopu kojeg klijenti koriste taj račun.
- Klijenti pored dinarskog tekućeg računa u sklopu paketa koriste i platne kartice, elektronsko i mobilno bankarstvo, SMS servis i drugo. Paket za koji se klijenti najčešće opredeljuju je Praktik za koji mesečna naknada iznosi 395 dinara. Klijenti OTP banke imaju mogućnost da umanje mesečnu naknadu za korišćenje paketa ukoliko ostvare određeni mesečni promet debitnom karticom za kupovinu robe i usluga u zemlji - kažu u OTP banci.
U toj banci ističu da se pri podizanju novca se ne naplaćuje štampa izveštaja.
- Upit stanja na bankomatima OTP banke je takođe bez naknade, a upit stanja na drugim bankomatima u zemlji je 40 dianra. U zavisnosti od paketa za koji se klijent opredelio razlikuje se i visina naknade za elektronska plaćanja, tako naknada za elektronska plaćanja u dinarima za korisnike Praktik paketa iznosi 19 dinara po nalogu. Transakcije plaćanja mobilnim novčanikom na prodajnim mestima trgovaca je bez naknade - pojašnjavaju u OTP banci.
Tržišna utakmica i borba za svakog klijenta uticala je da su troškovi koje banke naplaćuju od njih poprilično ujednačeni. Ipak, nije zgoreg s vremena na vreme prelistati sajtove banaka na domaćem tržištu i proveriti visinu naknada ili tarifa jer neke razlike ipak postoje koje na duže staze mogu doneti značajne uštede.
U Narodnoj banci Srbije objašnjavaju da u skladu sa Zakonom o platnim uslugama banke, kao i drugi pružaoci platnih usluga, imaju pravo da korisniku platnih usluga za pružanje tih usluga naplate naknadu. - Narodna banka Srbije nastoji da te naknade učini što je moguće više jasnim i vidljivijim za korisnike bankarskih usluga, kao i lakšim za poređenje između više pružalaca platnih usluga. Visinu pružalac platnih usluga opredeljuje samoinicijativno, u skladu sa svojom poslovnom politikom. Takođe, ono što banka naplaćuje svojim korisnicima za pruženu uslugu obavezni je deo ugovora koji su zaključili banka i korisnik - kažu u NBS.
U NBS dodaju da banke imaju obavezu da o promenama naknada informišu svoje korisnike pisanim putem najmanje 60 dana pre početka primene novog cenovnika.
- Pružalac platnih usluga dužan je da korisnika platnih usluga, obavesti o njegovom pravu da pre dana početka primene predloženih izmena i dopuna može da raskine okvirni ugovor bez plaćanja naknade i drugih troškova, ako ne prihvati taj predlog. Takođe, pružalac platnih usluga je dužan da korisniku platnih usluga najmanje jednom godišnje, bez naknade, dostavi izveštaj o svim naplaćenim naknadama za pružene usluge povezane s platnim računom - objašnjavaju u NBS.
Iz NBS podsećaju da je u cilju zaštite standarda građana u avgustu 2022. usvojena Odluka o platnom računu sa osnovnim uslugama, kojom se trajno štiti standard građana u pogledu platnih usluga koje su im potrebne za svakodnevne životne aktivnosti.
- Utvrđen je maksimalni iznos mesečne naknade za platni račun sa osnovnim uslugama u visini 150 dinara, koja je na raspolaganju svim korisnicima platnih računa, i precizirana je njegova garantovana sadržina. Korisnici mogu u svakom trenutku da pređu na ovaj paket usluga kod iste ili druge banke, ako ocene da će on zadovoljavati njihove potrebe. Isto tako, utvrđene su i dodatne usluge koje korisnik može da zahteva, među kojima su dozvoljeno prekoračenje računa, izdavanje čekova i dr. za koje su takođe utvrđena pravila za određivanje visina naknada za te usluge - ističu u NBS.
VUČIĆ OTKRIO KAD ĆE BITI OTVORENA BRZA SAOBRAĆAJNICA ŠABAC-LOZNICA: To će biti najduža brza saobraćajnica koju smo ikad otvarali u komadu, 54 kilometra