Prve procene govore da je direktna šteta u avio, vodnom i drumskom sektoru Srbije oko 120 miliona evra a ukoliko se situacija sa pandemijom nastavi, što je gotovo sigurno u narednom periodu, ta cifra bi mogla da premaši 700 miliona evra, kaže ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorane Mihajlović.

Potpredsednica Vlade Srbije objašnjava da ceo svet trpi ogromne štete upravo u sektoru transporta koji je osnova da bi privreda, a time i celo društvo, moglo da se razvija.

"Prve procene govore da do ovog trenutka štete iznose oko 120 miliona evra. Ali, sa druge strane, procene takođe kažu da ćemo mi premašiti 700 miliona evra ukoliko se ovo stanje nastavi, a nastaviće se sigurno u još nekom periodu ispred nas do kraja godine", kaže Mihajlović za Tanjug.

Reč je o direktnoj šteti koja je nastala kao posledica ukidanja međunarodnog putničkog i kargo prevoza, manjka prihoda od putarina, železničkom saobraćaju... Na pitanje Tanjuga koliku štetu trpi nacionalni avio prevoznik Er Srbija, ministarka kaže da su trenutni direktni gubici Er Srbije veći od 40 miliona evra. Međutim, na tu cifru, uračunaće se i drugi indirektni gubici.

Aktuelna situacija je pokazala i jednu dobru stvar u svemu što je trenutno loše a to je, kaže, da je važno što Srbija ima svoju avio kompaniju koja u proteklih mesec dana redovno obavlja humanitarne i kargo letove. Er Srbija prevozi naše građane ali i strane državljane koje odvozi u njihove države.

"Da nemamo našu kompaniju nisam sigurna da bi to sve mogli da uradimo, a bilo je preko stotinu letova", objašnjava Mihajlović dodajući da su avioni Er Srbije doneli u zemlju hiljade tona medicinskih sredstava i druge potrebne robe.

Er Srbija će se, kaže, zbog aktuelne situacije oporavljati dugo vremena a štete će se meriti i sledeće godine. Procenjena šteta samo za vazdušni saobraćaj na nivou Evropske unije iznosi 160 milijardi evra, ukazuje Mihajlović. Od trenutka kada je u Srbiji potpuno obustavljen redovan međunarodni saobraćaj, navodi, preveženo je oko 7.700 ljudi, a od tog broja je skoro 5.000 hiljada naših državljani koji su bili u različitim državama sveta dok su ostali bili stranci koje je Srbija avionom prevezla u druge države.

Humanitarni letovi, ističe, nastavljaju se i dalje. Avion Er Srbije poleteo je danas za Vašington sa oko 150 putnika, a sutra će se isti vratiti sa oko 250 naših ljudi koji dolaze u svoju zemlju, dodaje Mihajlović.

Govoreći o velikim infrastrukturnim projektima u zemlji i problemima sa kojima se suočavaju putarska preduzeća, ministarka navodi da se gotovo na svim velikim gradilištima radi ali da je intenzitet tih radova manji nego pre početka epidemije. Reč je o sedam velikih gradilišta poput projekta Preljina-Požega, Sremska Rača-Kuzmin, Moravski koridor, Ruma-Šabac-Loznica... Na tim gradilištima radilo je pre pandemije oko 4.000 radnika svakog dana dok je na današnji dan ta brojka oko 2.500 radnika.

Razloga za manji broj radnika na ovim projektima je dosta, kaže ona.

"Glavni razlog jeste što je jedan deo ljudi odlazio u izolacije ili samoizolacije jer je to tako moralo da se desi", objašnjava Mihajlović.

Trenutno počinje da se javljaju problemi koji se tiču nabavke repromaterijala i opreme a koju je moguće nabaviti uglavnom iz uvoza. Takođe, dodaje, primetni su problemi na ovim projektima koji se tiču nedostatka radne snage jer su mnogi radnici stranci koji žive u drugim državama i ne mogu da dođu do Srbije. Primeri toga su autoput Sremska Rača-Kuzmin i Moravski koridor gde je jedan deo ljudi trebalo da dođe iz okolnih država, Turske, ali i drugih zemalja.

Bez obzira na probleme, ističe, radovi se ipak odvijaju, usporenom dinamikom.

"Za sada pričamo o kašnjenjima između 3 i 4 meseca, budući da je sada građevinska sezona", kaže Mihajlović.

Na pitanje Tanjuga šta su putarska preduzeća navela kao najveće probleme u dopisima upućenim ministarstvu, Mihajlović kaže da mahom sva preduzeća imaju problem kako da obezbede dovoljan broj radnika i nedostatak potrebnog repromaterijala. Preduzeća su predložila ministarstvu da se ubrza proces zaključivanja važnih poslovnih ugovora. Država će, ističe ona, uraditi sve da omogući da repromaterijal brže dolazi do ovih preduzeća obzirom da gubitak jedne građevinske sezone može značiti za te firme gubitak radnih mesta i njihovo zatvaranje.

Govoreći o "zelenom" međunarodnom transportnom koridoru ka Zapadnom Balkanu, kaže da Srbija potpuno podržava otvaranje takve saobraćajne "linije" koja će omogućiti nesmetan međunarodni transport, ali da se insistira na jasnim pravilima s jedne strane a s druge, da se putarine plaćaju.

"Verujem da ćemo imati taj 'zeleni' koridor. On može samo dobro da nam donese", rekla je Mihajlović za Tanjug.

(Kurir.rs/Tanjug/Foto ilustracija: Profimedia)