AUTOMOBILSKI GIGANT STIŽE U ŠUMADIJU: Folksvagen ulaže 1,4 MILIJARDE evra u Srbiji, ovo menja sliku srpske privrede!
U pogonu koji će se prostirati na 400.000 m2 Nemci će proizvoditi 300.000 vozila godišnje, što će potpuno promeniti sliku srpske privrede
Dolazak u Srbiju nemačkog automobilskog giganta "Folksvagen", koji bi izgradio fabriku vrednu 1,4 milijarde evra i proizvodio 300.000 automobila godišnje, potpuno bi uzdigao srpsku privredu, smatraju sagovornici Kurira.
Informacija o dolasku jednog velikog investitora u Šumadiju prvo je stigla od predsednika Srbije Aleksandra Vučića, što se nekako poklopilo s najavom iz "Folksvagena" da će u Istočnoj Evropi do 2022. izgraditi fabriku na 400.000 kvadratnih metara, u kojoj će proizvoditi vozila kategorije SUV "škoda karok" i "seat ateka" i u njoj zaposliti između 4.000 i 5.000 radnika.
U borbi za ovu vrednu investiciju pominjalo se više zemalja, poput Rumunije, Turske i Bugarske, ali je, iako to još nije zvanično potvrđeno, tas na vagi izgleda prevagnuo na stanu Srbije zbog jeftinije proizvodnje, kvalitetne radne snage, državnih subvencija i šansi koje nudi Sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom i Turskom.
- Videćemo. Dok kompanije same ne kažu da će investirati, ne možemo znati. Verujem da Srbija ima dobre uslove, što se vidi po tome koliko je investicija došlo u poslednje tri-četiri godine. Ima razloga da budemo optimistični. Srbija je dobro mesto da se napravi dobar posao. Odavde može da se izvozi i u EU, Rusku Federaciju i Tursku. Na osnovu sporazuma o slobodnoj trgovini, iz Srbije može da se izvozi na tržišta koja imaju 1,2 milijarde ljudi - naglašava Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.
Ekonomista Ivan Nikolić ističe da je dolazak "Folksvagena" sjajna vest, ali da ćemo na njene efekte morati da pričekamo još četiri-pet godina.
- Nema zemlje s dobrom ekonomijom bez auto-industrije. Sa izvozom od 300.000 automobila godišnje bila bi potpuno drugačija slika naše ekonomije. Ako bi se ovde sklapao model koji angažuje najviše komponenti koje se ovde proizvode, onda bi cenovno bio konkurentniji nego da se proizvodi negde druge. Mi smo konkurentniji po radnoj snazi, po kvalitetu, ali i po pratećim troškovima, poput električne energije, čije su cene niže nego u zemljama EU.
Milan Kovačević, savetnik za strana ulaganja, ističe da bi investicija "Folksvagena" od 1,4 milijarde evra bila dobra ukoliko bi i Srbija u nekoj meri učestvovala u njoj i ugovorila dobre uslove.
- Bilo bi dobro da to ne bude pod bilo kakvim uslovima, već da imamo veće koristi za nas. Ni "Fijat" nas nije usrećio, pa ne bi valjalo naduvavati stvari ni sada. Više bih voleo da se 5.000 ljudi zaposli u oblasti IT, jer oni ništa ne uvoze, nego rade programe i izvoze, dok "Folksvagen" sigurno ovde neće proizvoditi motore, već će ih uvoziti, pa će nam osim izvoza rasti i uvoz.
Kurir.rs/Slavica Tomčić
Foto: Shutterstock
MINISTAR MALI: Rastemo brže od proseka EU, želimo da se bavimo ulaganjem u infrastrukturu - EXPO nam je najveća razvojna šansa