U pogonu koji će se prostirati na 400.000 m2 Nemci će proizvoditi 300.000 vozila godišnje, što će potpuno promeniti sliku srpske privrede

Dolazak u Srbiju nemačkog automobilskog giganta "Folksvagen", koji bi izgradio fabriku vrednu 1,4 milijarde evra i proizvodio 300.000 automobila godišnje, potpuno bi uzdigao srpsku privredu, smatraju sagovornici Kurira.

Informacija o dolasku jednog velikog investitora u Šumadiju prvo je stigla od predsednika Srbije Aleksandra Vučića, što se nekako poklopilo s najavom iz "Folksvagena" da će u Istočnoj Evropi do 2022. izgraditi fabriku na 400.000 kvadratnih metara, u kojoj će proizvoditi vozila kategorije SUV "škoda karok" i "seat ateka" i u njoj zaposliti između 4.000 i 5.000 radnika.

0810-volkswagenlogo20151920x1080.jpg
Volkswagen 

U borbi za ovu vrednu investiciju pominjalo se više zemalja, poput Rumunije, Turske i Bugarske, ali je, iako to još nije zvanično potvrđeno, tas na vagi izgleda prevagnuo na stanu Srbije zbog jeftinije proizvodnje, kvalitetne radne snage, državnih subvencija i šansi koje nudi Sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom i Turskom.

0811-zorana.jpg
Zorana Jevtić 

- Videćemo. Dok kompanije same ne kažu da će investirati, ne možemo znati. Verujem da Srbija ima dobre uslove, što se vidi po tome koliko je investicija došlo u poslednje tri-četiri godine. Ima razloga da budemo optimistični. Srbija je dobro mesto da se napravi dobar posao. Odavde može da se izvozi i u EU, Rusku Federaciju i Tursku. Na osnovu sporazuma o slobodnoj trgovini, iz Srbije može da se izvozi na tržišta koja imaju 1,2 milijarde ljudi - naglašava Marko Čadež, predsednik Privredne komore Srbije.

Ekonomista Ivan Nikolić ističe da je dolazak "Folksvagena" sjajna vest, ali da ćemo na njene efekte morati da pričekamo još četiri-pet godina.


- Nema zemlje s dobrom ekonomijom bez auto-industrije. Sa izvozom od 300.000 automobila godišnje bila bi potpuno drugačija slika naše ekonomije. Ako bi se ovde sklapao model koji angažuje najviše komponenti koje se ovde proizvode, onda bi cenovno bio konkurentniji nego da se proizvodi negde druge. Mi smo konkurentniji po radnoj snazi, po kvalitetu, ali i po pratećim troškovima, poput električne energije, čije su cene niže nego u zemljama EU.

milan-kovacevic.jpg
Fonet/Medija Centar 

Milan Kovačević, savetnik za strana ulaganja, ističe da bi investicija "Folksvagena" od 1,4 milijarde evra bila dobra ukoliko bi i Srbija u nekoj meri učestvovala u njoj i ugovorila dobre uslove.


- Bilo bi dobro da to ne bude pod bilo kakvim uslovima, već da imamo veće koristi za nas. Ni "Fijat" nas nije usrećio, pa ne bi valjalo naduvavati stvari ni sada. Više bih voleo da se 5.000 ljudi zaposli u oblasti IT, jer oni ništa ne uvoze, nego rade programe i izvoze, dok "Folksvagen" sigurno ovde neće proizvoditi motore, već će ih uvoziti, pa će nam osim izvoza rasti i uvoz.

Legendarni
"Golf 2" neprevaziđen

Dolasku čuvenog proizvođača automobila iz Volfsburga, u Srbiji se obradovao veliki broj ljubitelja njihovog čuvenog brenda "golf 2", koji se proizvodio u SFRJ. I danas je ovo vozilo, koje je izlazilo sa traka Tvornice automobila Sarajevo, u pojedinim bivšim republikama veoma cenjeno.


Bugari strepe od Srbije


Da je Srbija veliki konkurent za gradnju fabrike "Folksvagen", priznao je i Mitko Vasilev, predsednik Nemačko-bugarske industrijsko-trgovinske komore.
- Srbija nije članica EU i možda pravila o dodeli državne pomoći za nju neće biti toliko stroga. Srbija takođe može da iskoristi činjenicu da ima sporazum o bescarinskoj trgovini s Rusijom, ali mislim da se to ne odnosi u tolikoj meri na automobile. Sve su to detalji koji će morati da budu razmotreni - izjavio je Vasilev za Dojče vele.

BROJKE


- 5.000 radnika biće zaposleno u novoj fabrici
- 650 inženjera dobiće posao u "Folksvagenovoj" fabrici automobila
- 4,5 milijardi evra bio bi godišnji izvoz iz Srbije

Kurir.rs/Slavica Tomčić

Foto: Shutterstock