Proizvođači imaju proizvode koje su namenjeni Srbiji i okruženju, gde je kupovna moć mala, i one koji su namenjeni razvijenijim zemljama

BEOGRAD - Riblji štapići u Danskoj imaju sedam odsto više ribe nego u Češkoj, čokoladni namazi su u odnosu na zapadnu Evropu masniji i sa više šećera, svinjski mesni proizvodi imaju „pileći dodatak“, a konzerva tunjevine s manjim delom ribe košta gotovo dva puta više nego originalna, pokazalo je istraživanje evropskih nadležnih institucija.

Analiza je još jednom pokazala da su proizvodi iste marke kvalitetniji u državama koje su stare članice Evropske unije nego u onim koje su nove - Bugarskoj, Rumuniji i Hrvatskoj. Da isti problem postoji i u Srbiji, potvrđuje Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača.

- Proizvođači imaju proizvode koje su namenjeni Srbiji i okruženju, gde je kupovna moć mala, i one koji su namenjeni razvijenijim zemljama. Potrošači to sami lako uvide jer proizvod koji kupe u Srbiji nije ni nalik istom tom proizvodu iz zemlje njegovog porekla, ili onog koji se prodaje u EU. Ne verujem da će Vlada u Srbiji sprovoditi istraživanje koje bi to pokazalo, jer bi ono bilo finansijski veoma zahtevno i obimno - smatra Bogosavljević.

Komšije iz Hrvatske ipak su odlučile da reaguju, pa je Hrvatska agencija za hranu najavila opsežno istraživanje kvaliteta prehrambenih proizvoda, koje bi iskoristila za izmenu zakonodavstva na nivou EU.

- Potrošači se već duže žale da je proizvod iste marke kupljen u zemljama zapadne Evrope boljeg ukusa i kvaliteta nego u domaćim radnjama. Cilj nam je da izvršimo pritisak na Evropsku komisiju da se to zakonima reguliše. U temeljnim dokumentima EU nalaze se jednakost i ravnopravnost svih građana Unije. Onda je pravo nas u Hrvatskoj da imamo jednako kvalitetne proizvode iste marke kao i u Francuskoj - objašnjava Biljana Borzan, hrvatska zastupnica u Evropskom parlamentu.

(D. S.)