KURSNE RAZLIKE: Ðelićevo neznanje plaćamo čak 300 miliona evra
Fiskalni savet (FS) navodi da se ne zna zašto je doneta ovakva odluka jer ne postoji stručna analiza, kao što je nije bilo ni 2011, kada je Srbija krenula da se zadužuje u dolarima i pozajmila pet milijardi, a onda je dolar ojačao, pa nam je dug, opet zbog kursnih razlika, uvećan 500 miliona evra, o čemu je Kurir već pisao. Na tome treba zahvaliti Mirku Cvetkoviću, tada premijeru i ministru finansija.
Nikola Altiparmarkov, član FS, kaže da je te 2011. bilo povoljno zadužiti se u dolarima, ali su druge zemlje, poput Hrvatske i Slovačke, kupovale osiguranje od valutnog rizika, odnosno opasnosti da dolar ojača.
- Nije greh izgubiti na kursnim razlikama, ali mora da postoji neki plan, analiza zašto konvertujete dug u dolare ili evre. Da smo imali plan, ne bismo izgubili stotine miliona evra. Poreski obveznici, odnosno građani, niti mogu niti treba to da plaćaju - poručio je Altiparmarkov.
Iz FS navode da Srbija nije još povukla 3,8 milijardi evra odobrenih zajmova za puteve, železnicu, energetiku i druge oblasti, zbog čega godišnje plaćamo penale od oko četiri miliona evra. Inače, FS nije saglasan s Vladom Srbije da će morati da se štedi do 2017, već i 2018.
- Vladin plan je dobar, ali sličan je bio i onaj iz 2012, pa je propao jer se odustalo od štednje. Zato je presudno da ovaj plan prati dogovor sa MMF jer će se i kvartalno pratiti da li se planirano sprovodi u delo. Prvi rizik je rešavanje problema „Srbijagasa“ i njegovih najvećih dužnika: „Petrohemije“, MSK, „Azotare“, kao i prodaja „Železare“. Za te firme nisu predviđene subvencije iz budžeta, pa ako budu potrebne, dogovor sa MMF pada u vodu - objasnio je on.
„Koridori Srbije“
ZBOG MRAKA SPISKALI 23 MILIONA
„Koridori Srbije“ su za sanaciju jednog tunela potrošili 23 miliona dinara više jer je analiza za taj projekat rađena u mraku. Predstavnici FS navode da se u izveštaju o radu te državne firme navodi da je projektovanje tunela na deonici Dobanovci - Bubanj Potok sprovedeno u mraku i pri intenzivnom saobraćaju, da bi se naknadno, po danu, kada su urađeni radovi, utvrdilo da je bilo propusta u tom planiranju i da je zbog toga trošak sanacije tunela za 23 miliona dinara veći nego što je trebalo da bude.
ČINJENICE
Stavovi Fiskalnog saveta
Povećati javne investicije jer će štednja produbiti recesiju
Projekti i novac za to postoje
Investicije bi mogle 2015. da se povećaju na 827 miliona evra
MINISTAR MALI: Rastemo brže od proseka EU, želimo da se bavimo ulaganjem u infrastrukturu - EXPO nam je najveća razvojna šansa