Slušaj vest

Brodogradilište 3. maj, koje je godinama smatrano miljenikom Vlade, narednih dana zvanično ide u stečaj. Prošle sedmice Vlada Hrvatske je dala zeleno svetlo za isporuku broda Nov. 527, jednog od najskupljih projekata za državni budžet, kanadskom brodaru Algoma. Kako bi se taj proces okončao, potrebno je osloboditi brod hipoteka i obaveza koje su upisane zbog kredita garantovanih od strane države.

Brod Nov. 527 ugovoren je još 2016. godine u okviru Uljanika, tadašnjeg vlasnika 3. maja. Nakon stečaja pulskog brodogradilišta, država je preuzela brod za simboličnu cenu od jedne kune, dajući priliku 3. maju da nastavi s radom. Vlada je tokom godina dala gotovo 90 miliona evra garancija, pokrivajući celokupne kredite za izgradnju broda, što je bilo odstupanje od uobičajene prakse da država garantuje do 80% vrednosti.

brodogradiliste-kladovo-foto-youtube-pt-5.jpg
Ilustracija Foto: Youtube Printscreen

Problem je nastao kada je 3. maj ostao bez novca i probio rok isporuke, zbog čega je Algoma prošlog leta raskinula ugovor. Da bi se izbegao potpuni gubitak, država je intervenisala i dogovorila s Kanađanima da se vrate u posao, uz smanjenje ugovorene cene broda. Iako tačni iznosi nisu javno objavljeni, procenjuje se da će država na ovom brodu izgubiti oko 50 miliona evra.

Stečaj 3. maja i početak novog brodogradilišta


Nakon isporuke broda, koja je planirana za kraj februara, 3. maj će zvanično otići u stečaj. Njegov naslednik, 3. maj Rijeka 1905., već je preuzeo imovinu, koncesiju i deo radnika. Proces gašenja starog i pokretanja novog brodogradilišta prolazi iznenađujuće tiho, ali nije isključeno da će dugovanja prema kooperantima i višak zaposlenih – kojih trenutno ima oko 500 – izazvati tenzije. Ne postoji ni prostor za isplatu otpremnina za radnike koji neće preći u novu firmu.

Novi poslovi i privatizacija do kraja godine


Kapacitete novog škvera popuniće projekat izgradnje luksuznog polarnog kruzera za australijsku grupaciju Scenic, koji će se graditi preko njene hrvatske firme MKM Yachts. Prve količine čeličnih limova za gradnju kruzera već su isporučene u Rijeku, a procenjuje se da će brodogradilište imati posla na ovom projektu narednih godinu i po dana.

Ipak, MKM Yachts još uvek nije u potpunosti zatvorio finansijsku konstrukciju projekta vrednog oko 250 miliona evra, ali se očekuje da će taj proces uskoro biti završen.

Plan države je da do kraja godine pokrene privatizaciju 3. maja Rijeka 1905., koji je trenutno u vlasništvu CERP-a. Do tada, menadžment na čelu sa Vjerom Marić treba da stabilizuje poslovanje i obezbedi nove projekte kako bi brodogradilište imalo budućnost pod novim vlasnikom.

Biznis.kurir.rs