Slušaj vest

Potražnja za nekretninama, posebno novogradnjama, ne prestaje da raste, a cene, koje obaraju rekorde, čine ih atraktivnom opcijom za životnu investiciju. Ipak, iz snova o savršenom stanu lako se može pretvoriti u noćnu moru. Česte su priče o kupcima koji su nakon useljenja u novoizgrađene stanove naišli na brojne probleme, kao što su oštećeni prozori, curenje vode, vlaga, neravni zidovi i pucanje fasade. Takvi problemi često ostaju bez odgovora od strane investitora ili developera, što kupce gura u očaj.

Jedna od objava na društvenim mrežama upravo ukazuje na ovaj problem.

- Kupili smo stan u novogradnji koja je ispala samo problem. Otprilike 50 odsto stanara ima neke probleme u stanovima, a investitor ne želi da učestvuje u popravkama jer tvrdi da nismo održavali zgradu - navodi se u objavi, a slična iskustva u kojima se spominju prozori koji propuštaju kišu, curenje vode iz nepoznatih cevi, ili čak prodor vode sa susedove terase, nisu retkost.

Iako novogradnje moraju proći inspekciju i dobiti upotrebnu dozvolu, ozbiljni problemi mogu se pojaviti tek nakon nekoliko meseci. Najčešći problemi uključuju lošu stolariju, curenje vode, lošu zvučnu izolaciju i nepravilno postavljene vodovodne instalacije.

shutterstock_2461052077.jpg
Foto: Shutterstock

Jamstvo na novogradnje traje deset godina za temeljne nedostatke i dve godine za skrivene greške.

Kako rešiti prblem?

Kupci moraju brzo obavestiti investitora o problemima, a prijave treba da budu dokumentovane sa fotografijama ili video zapisima, koji su ključni za dokazivanje prigovora. Ako investitor ne reaguje, moguće je angažovati sudskog veštaka i pokrenuti pravni postupak, ali kupci moraju poštovati rokove, objašnjava Dejan Bodul, profesor na Katedri za građansko postupovno pravo i predsednik Hrvatskog udruženja stanara.

Neki investitori zatvore firme nakon završetka projekta, što može otežati ostvarivanje prava na naknadu štete. Stručnjaci savetuju temeljno istraživanje investitora i pažljivo pregovaranje o uslovima jamstva. Kupci treba da obrate pažnju na stanje stana prilikom primopredaje i da odmah prijave sve nedostatke kako bi obezbedili popravke ili naknadu štete.

BiznisKurir/Jutarnji.hr