Slušaj vest

Nakon vesti da nemački proizvođač automobila Porše, koji već ima 45 odsto udela u kompaniji Bugati Rimac razmatra preuzimanje većinskog udela u pomenutoj firmi, osnivač i direktor Rimca Mate Rimac je potvrdio da su razgovori u toku.

On je naveo da uspeh ove transakcije nije zagarantovan i pomenuo da postoje i druge firme koje su zainteresovane za preuzimanje. Porše bi mogao da preuzme većinski udeo u Bugati Rimcu samo uz saglasnost ostalih ulagača među kojima su Hjundai, Goldman Saks ili Softbanka.

Vest da je hrvatska kompanija „Rimac automobili“ postala većinski vlasnik čuvenog Bugatija pre oko dve i po godine šokirala je svetsku javnost. Istovremeno, bolje informisani o stanju u automobilskoj industriji tada nisu bili previše iznenađeni.

Prava filmska priča vežu se za vlasnika „Rimac automobila“, Matu Rimca, koji je od osnivanja male firme u garaži do akvizicije Bugatija stigao za svega 12 godina. Njegova kompanija danas se procenjuje na više od šest milijardi dolara i ima više od 1.300 zaposlenih.

Pre šest godina, Rimac se našao na prestižnoj listi magazina Forbes "30 under 30", a nakon toga i na listi najuspešnijih mladih preduzetnika i budućih milijardera na području istočne Evrope.

Dok čitamo sve ove neverovatne informacije, logično je da se pitamo: kako je i kako je tako brzo postigao sve ovo?

Rođen u BiH, živeo u Nemačkoj pa Hrvatskoj

Mate Rimac je rođen 1988. u Livnu. Kao i mnogi drugi Livnjaci, njegovi roditelji odlaze na rad u Nemačku. Živeli su u Frankfurtu, otac je bio građevinski radnik, a majka čistačica u hotelima. Porodica Rimac se 2000. seli u hrvatski grad Samobor, gde Matin otac pokreće građevinsku firmu „Rimc“ koja ubrzo ostvaruje značajan uspeh gradeći objekte velikih trgovačkih centara.

U Samoboru Mate upisuje Srednju strukovnu školu, smer tehničar za mehatroniku koji objedinjuje računarstvo, mašinstvo i elektroniku. Iako je bio prosečan učenik, postizao je izvanredne rezultate na takmičenjima iz elektronike i inovatorstva.

Nakon brojnih sjajnih odlikovanja na domaćim takmičenjima, nastavio je osvajati „zlata i srebra“ na prestižnim inovatorskim takmičenjima u Belgiji, Nemačkoj, Južnoj Koreji i Švajcarskoj. Matin prvi izum ujedno je bio i njegov maturski rad. Nazvao ga je „iGlove“, a zamišljen je kao zamena za tastaturu i miša. 2006. godine osvaja "Zlatno Teslino jaje", nagradu za najbolji ICT proizvod u Hrvatskoj.

Nakon srednje škole, upisao je privatni fakultet „VERN“ u Zagrebu, koji nikada nije završio.

Počeo je u garaži roditelja, tako što je automobilu dodao električni pogon Foto: DENIS LOVROVIC / AFP / Profimedia, Profimedia

Da bi opstao, uzeo kredit od oca

Od novca zarađenog na takmičenjima, Rimac je kupio automobil BMW E30 323i (1984. godište), a onda je u njemu vozio „drift“ i „drag“ trke. Tokom jedne od njih, benzinski motor automobila mu je eksplodirao i tada je Mate odlučio da uzme stvari u svoje ruke. Spojio je svoje dve strasti: automobile i tehnologiju i krenuo sa preuređivanjem svog starog BMW-a.

Počeo je u garaži roditelja, tako što je automobilu dodao električni pogon. Nije bio zadovoljan kupljenim delovima koje je ugrađivao, pa je odlučio da kreira vlastite komponente. Za njegov automobil zainteresovala se bogata kraljevska porodica iz Ujedinjenih Arapskih Emirata. Zbog toga je 2009. godine osnovao firmu „Rimac automobili“ sa 20 zaposlenih i ozbiljno krenuo u razvoj projekta.

Investitori su, međutim, tražili da ceo posao prebaci u Ujedinjene Arapske Emirate, na šta on nije pristajao, insistirajući da proizvodnja ostane u Hrvatskoj. Tada je saradnja sa arapskim investitorima propala, a Rimac je ostao bez sredstava.

Tada se desila neobična situacija jer je Mate uzeo kredit od vlastitog oca.

- Otac mi je dao kredit koji sam mu vratio do poslednje kune. Bez njega ne bih bio većinski vlasnik firme, niti bi kompanija bila u Hrvatskoj - izjavio je Mate svojevremeno u jednoj emisiji na hrvatskoj nacionalnoj televiziji.

biznis.kurir.rs/bhsc.trtbalkan