MNOGI KUPUJU POLOVNU ROBU, A NE ZNAJU ŠTA SE KRIJE IZA TOGA! Više od pola trgovaca ne poštuje propise, a vi nadrljate
Evropska komisija i nacionalna tela za zaštitu potrošača 25 zemalja EU, Islanda i Norveške, nedavno su kontrolisali 356 internet trgovaca, koji upravljaju veb-stranicama ili platformama za prodaju polovne robe.
Svake godine milioni evropskih potrošača koriste internet trgovce kako bi kupili polovnu robu, poput odeće, elektronske opreme, igračaka i drugih proizvoda.
Prema važećim propisima i u slučaju kupovine ovih artikala potrošači imaju pravo na jednaku garanciju i informacije o proizvodima kao i u slučaju da nabavljaju nove proizvode. Kako se poslednjih godina sve više govori da se evropsko pravo u ovoj oblasti ne sprovodi, Evropska komisija i nacionalna tela za zaštitu potrošača 25 zemalja EU, Islanda i Norveške, nedavno su kontrolisali 356 internet trgovaca koji upravljaju veb-stranicama ili platformama za prodaju polovne robe.
Cilj je bio da se proveri da li poštuju propise i da li su njihove prakse u skladu sa zakonima EU o zaštiti potrošača. Podaci koje je upravo objavila Evropska komisija pokazuju da je 52 odsto kontrolisanih trgovina kršilo ove propise. Kako je navedeno, 40 odsto njih nije obavestilo potrošače o njihovom pravu na odustajanje na jasan način, kao što je pravo na povraćaj proizvoda u roku od 14 dana bez opravdanja ili troškova.
– Čak 45 odsto kontrolisanih trgovaca potrošače nije jasno i precizno obavestilo o njihovom pravu na povraćaj robe sa greškom ili proizvoda koji ne izgledaju ili ne funkcionišu onako kako je navedeno. Od ukupnog broja anketiranih, 57 odsto njih nije poštovalo minimalnu jednogodišnju zakonsku garanciju za polovnu robu, a 34 procenta trgovaca iznelo je ekološke tvrdnje na svojim veb-stranicama, od kojih 20 odsto nije bilo dovoljno potkrepljeno, a 28 procenata je bilo lažno, obmanjujuće ili kvalifikovano kao nepoštena trgovačka praksa – navodi se u izveštaju.
Oni su saopštili da je EU posvećena tome da potrošači dobiju bolje informacije o trajnosti i mogućnosti popravke robe i prava potrošača na zakonsku garanciju na prodajnom mestu. Tela za zaštitu potrošača su 185 trgovaca uputili na dalju istragu i tek će biti saopšteno kakve posledice će oni dalje snositi.
Kada je reč o Srbiji, popularnost sekend hend radnji iz godine u godinu raste i sve je više ovakvih prodajnih mesta na kojima se može kupiti već nošena garderoba. Polovna odeća u te objekte uglavnom stiže iz Evropske unije, iz Nemačke, Holandije i Švajcarske.
Prema podacima koje su ranije saopštili vlasnici najvećih lanaca polovne odeće kod nas, godišnje se sortira 20.000 tona garderobe koja stiže iz evropskih centara odakle se u zavisnosti od tražnje prosleđuje na različita tržišta. Jedan od takvih centara iz koga roba stiže do naših kupaca je u Slovačkoj, a garderoba se odatle doprema sezonski i zimska stiže najčešće iz skandinavskih zemalja, a letnja uglavnom iz Italije.
Kada je reč o pravima potrošača, jasno je da se kod nas zakon u ovim prodavnicama gotovo i ne sprovodi, posebno što zaposleni u tim radnjama čak i ističu natpise da reklamacije nisu dozvoljene. Na našem tržištu do sada nismo imali nijednu akciju kontrole ovih prodavnica iako se ovim slučajem, kako vidimo, bavi i Evropska komisija.
Na domaćem tržištu imamo uglavnom prodavnice polovne garderobe, dok su one u kojima se nudi korišćena bela tehnika malobrojni.
BiznisKurir/Politika
KILOGRAM ŠPARGLI KOŠTA KO TRI JAGNJETINE! Prve količine ovog povrća u komšiluku prodaju se po paprenoj ceni