Slušaj vest

Planirane tarife predsednika Donalda Trampa već negativno utiču na ekspanziju e-trgovinskih giganata Shein i Temu u SAD, jer su obe kompanije nedavno zabeležile značajan pad dnevne prodaje.

Drastičan pad prodaje

U prvoj sedmici februara, kada su nove tarife bile na pomolu, dnevna prodaja Sheina pala je za čak 41 odsto u odnosu na isti dan prethodne nedelje, dok je Temu zabeležio pad od 32%, pokazuju podaci Bloomberg’s Second Measure.

Trampova odlaganja u ukidanju de minimis izuzeća omogućila su kompanijama poput Sheina i Temua da nastave sa isporukama proizvoda vrednosti do 800 dolara bez plaćanja carina. Ovo pravilo im je davalo ključnu prednost – mogli su direktno slati male, jeftine proizvode američkim potrošačima bez dodatnih troškova koji bi podigli cene.

Međutim, nedavne promene, poput odluke američke poštanske službe (USPS) da ukine privremenu zabranu prihvatanja paketa iz Kine i Hong Konga, mogle bi dodatno uticati na trgovinske tokove i prilagođavanje kompanija novim tarifnim uslovima.

Rizik od viših troškova i prednost za Amazon

Ako se ukine de minimis izuzeće, Shein i Temu suočiće se s većim carinskim nametima, što će povećati troškove i otežati im konkurenciju s Amazonom. Iako su tarife predstavljene kao mera za zaštitu potrošača i fer trgovinu, one bi zapravo mogle ići u korist Amazonu, koji već ima razvijenu infrastrukturu za bržu isporuku.

Iako Amazon takođe nije imun na rastuće troškove, njegova domaća proizvodna i distributivna mreža omogućava mu da lakše apsorbuje finansijske udare. Osim toga, Amazon je nedavno pokrenuo budžetsku prodavnicu Haul, što bi moglo dodatno otežati poslovanje Sheinu i Temuu.

shutterstock-temu-2.jpg
Foto: Shutterstock

Nove strategije Sheina i Temua

Suočene s mogućim gubitkom carinskih povlastica, obe kompanije ubrzano prilagođavaju strategije kako bi zadržale kupce u SAD.

Temu se sve više oslanja na skladištenje robe u američkim magacinima, čime zaobilazi carine na direktne pošiljke iz Kine.
Shein je preduzeo slične korake, otvarajući distributivne centre u Kaliforniji i Nju Džersiju kako bi optimizovao poslovanje i smanjio zavisnost od međunarodne dostave.

Ova promena poslovnog modela ubrzava isporuku, što je ključno u konkurentskoj trci, ali takođe ograničava dostupnost proizvoda, ostavljajući prostor Amazonu da dodatno ojača dominaciju. Amazon je u 2024. godini isporučio više od devet milijardi artikala u okviru dostave istog ili sledećeg dana.

Shein pod dodatnim pritiskom zbog planiranog izlaska na berzu

Za Shein, tajming novih tarifa dolazi u nezgodnom trenutku, jer bi poskupljenja mogla ugroziti njegovu privlačnost za investitore i oslabiti njegov poslovni model zasnovan na niskim cenama – što bi moglo negativno uticati na planirano izdavanje akcija na berzi u SAD.

BiznisKurir/Quartz