Neki mladi ljudi troše na luksuze poput putovanja i dizajnerske odeće umesto da štede, u trendu koji se na društvenim mrežama opisuje kao “doom spending” potrošnja u očaju - odnosno u propast.

„Doom spending“ je kada osoba bez razmišljanja kupuje da bi umanjila stres zbog pesimizma o ekonomiji i svojoj budućnosti, prema rečima Psychology Today.

To se dešava zato što su mladi ljudi hronično online i imaju osećaj da stalno primaju “loše vesti.”

- Čini im se kao da je Apokalipsa - rekla je ona.

Ova praksa je i “nezdrava i fatalistička,” izjavila je viša predavačica finansija na King’s Business School i bivša bankarka.

Ovi mladi ljudi prebacuju ta loša osećanja u loše potrošačke navike, dodala je Bekstrom Ila.

U stvari, 96% Amerikanaca je zabrinuto zbog trenutnog stanja ekonomije, a više od četvrtine njih se upušta u potrošnju u očaju kako bi se nosili sa stresom, pokazala je anketa Intuit Credit Karma među više od 1.000 Amerikanaca iz novembra 2023.

sshutterstock-2188929557.jpg
Shutterstock 

Ovaj fenomen nije isključiv samo za Ameriku.

Stefania Troncoso Fernandez, 28-godišnja novinarka i publicistkinja iz Kolumbije koja živi sa svojim roditeljima, rekla je za CNBC Make It da je prevazišla potrošnju u očaju, ali da visoke stope inflacije i politička nesigurnost otežavaju racionalizaciju štednje. 

- Znam da su cene hrane sve više svakog dana, i u našem domu ne možemo sebi priuštiti da jedemo kao pre možda godinu dana jer su stvari postale skuplje - rekla je Fernandez.

Pre dve godine, rekla je, trošila je bez razmišljanja na odeću i putovanja uprkos tome što je zarađivala manje novca nego sada. To je u velikoj meri bilo zbog osećaja da ne može priuštiti kupovinu kuće.

- Imali smo program vlade koji nam je pozajmljivao novac za ulaganje u nekretnine po vrlo niskoj kamatnoj stopi, ali sa promenom vlasti to više nije dostupno, tako da ćemo morati da platimo više - rekla je.

Fernandez je dodala da nije jedina u potrošnji u očaju.

- Nisam sama. To se dešava i u mom krugu - objasnila je.

Prva generacija koja će biti siromašnija

Samo 36,5% odraslih širom sveta oseća da su finansijski uspešniji od svojih roditelja, dok 42,8% misli da su zapravo u gorem položaju, prema CNBC-ovoj međunarodnoj anketi o finansijskoj sigurnosti, sprovedenoj od strane Survey Monkey koja je ispitivala 4.342 odraslih širom sveta.

- Generacija koja sada odrasta je prva generacija koja će biti siromašnija od svojih roditelja u vrlo dugom vremenskom periodu. Postoji osećaj da možda nikada nećete moći da postignete ono što su vaši roditelji postigli - rekla je Bekstrom .

Kao rezultat toga, potrošnja u očaju stvara iluziju kontrole u svetu koji deluje van kontrole, prema rečima Bekstromove.

- Ali, ono što se zapravo dešava je da vam daje manje kontrole u budućnosti, jer ako uštedite taj novac umesto toga i investirate ga, mogli biste zapravo da kupite kuću - rekla je.

Osećaj bega

Daivik Goel, 25-godišnji osnivač startapa koji živi u Silicijumskoj dolini, rekao je da je bio potrošač u očaju kada je radio kao menadžer proizvoda u biotehnološkom startapu.

Ova navika je proizašla iz osećaja nezadovoljstva poslom kao i pritiska vršnjaka, a to je objasnio kao „jednostavno osećaj bega“.

Goel, koji je nekada trošio raskošno na dizajnersku odeću, najnovije tehnološke proizvode i izlaske, kaže da je potrošnja u očaju veoma česta u Silicijumskoj dolini.

Rekao je da ljudi kupuju dva ili tri nova automobila, “a razlog za to je što shvataju da će štednja za kuću trajati vrlo dugo… pa će umesto toga trošiti na druge stvari.”

San Francisko ima neke od najviših cena nekretnina u SAD-u, pa je utvrđeno je da 62% nekretnina na tržištu u San Francisku košta više od milion dolara.

Upoznajte se sa svojim odnosom prema novcu

Predavačica finansija Bekstrom naglasila je važnost razumevanja vašeg odnosa prema novcu ako želite da prevaziđete potrošnju u očaju.

Rekla je da je odnos prema novcu kao odnos prema ljudima: počinje tokom detinjstva i ljudi formiraju različite vrste vezanosti.

- Ako imate sigurno vezivanje za novac, možete pravilno proceniti nešto. Prikupite znanje i možete ga oceniti… Ali ako ste nesigurni ili izbegavate, onda ste skloniji da upadnete u ovu nezdravu potrošačku ponašanje - objasnila je.

Ovi stavovi potiču od nečijeg odrastanja: da li su odrasli u bogatstvu ili siromaštvu, na primer, kako je njihova porodica upravljala novcem i ko ga je kontrolisao, rekla je predavačica.

Fernandez je rekla da je deo razloga zbog kojeg se osećala primoranom da troši u očaju nedostatak finansijske pismenosti. Rekla je da je njen tata odrastao u siromaštvu i niko je nikada nije podsticao da štedi.

Povećajte „bol plaćanja“

Učinjenje transakcije više opipljivom i teškom može naterati ljude da dvaput razmisle o potrošnji u očaju, rekla je Samantha Rosenberg, suosnivačica i COO platforme za izgradnju bogatstva Belong, za CNBC Make It.

Rosenberg je objasnila da online kupovina pogoršava problem potrošnje u očaju, ali da gledanje artikala uživo može sprečiti impulsivne kupovine.

- Dodatne tačke odluka poput biranja prodavnice, putovanja do nje, procene stavke uživo i stajanja u redu za kupovinu pomoći će vam da usporite i kritički razmislite o svojim kupovinama - rekla je.

Osim toga, postavljanje mobilnih bankarskih obaveštenja stvara “dodatni osećaj bola” kada vidite odobrenja transakcija.

Rosenberg je takođe preporučila povratak korišćenju gotovine. Beskontaktne metode plaćanja poput Apple Pay i Google Pay povećavaju rizik od bezumno trošenja - rekla je, jer je to tako brzo i lako.

- Zaobilaze emocije povezane sa procesom donošenja odluke o kupovini. Takođe eliminišu bol predaje novca - dodala je Rosenberg.

- Morate povećati bol plaćanja - dodala je.

Biznis Kurir.rs/BizPortal