Naftaši naglašavaju da će se pad cene nafte na svetskim berzama, koja se trenutno kupuje za oko 72 dolara po barelu, vrlo brzo odraziti i na cene goriva u Srbiji.

0804-dragana-udovicic.jpg
Dragana Udovičić 

Iako naftaši ne žele da procenjuju u kojoj meri će naftni derivati pojeftiniti, očekuje se da će benzin do kraja ove godiine moći da se pazari za po nekoliko dinara manje po litru. S obzirom na to da se prosečne cene benzina BMB 95 u Srbiji sada kreću na nivou od oko 157 dinara, a evrodizela na oko 170 dinara po litru, računica je jasna, ali samo u slučaju da nafta na svetskoj berzi ne poskupi.

Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije, napominje i da je u prethodnih 10 dana benzin pojeftinio dva dinara, a dizel oko 50 para.

Konkurencija i drugi uslovi diktiraju promene

"Ukoliko se trend pada cene sirove nafte nastavi to će se svakao odraziti i na naše tržište, pa će cene goriva u Srbiji biti niže. Isto kao što se dešava u obrnutom slučaju, kada cena nafte raste", kaže Mićović.

0905-nebojsa-mandic.jpg
Nebojša Mandić 

Na primedbu da kada cena nafte skače na svetskim berzama imamo mnogo brži rast cena goriva nego kada pojeftinjuje, on ističe da ni u jednoj zemlji promena cena nije jednaka.

"Na to utiče još mnogo drugih faktora. Tržišni uslovi diktiraju brzinu promena cena u oba smera. U nekim zemljama imate potpuno kontrolisane cene, u drugima imate tri ili četiri rafinerije i pitanje je kada je koja nabavila naftu... Sigurno je da ne postoji nikakva mogućnost da neka od kompanija tendenciozno menja cene, u bilo kom smeru. Tržišna konkurencija i ostali uslovi poslovanja diktiraju brzinu promena", objašnjava Mićović.

On dodaje i da smo baš u Srbiji imali primer sporijeg poskupljenja derivata u odnosu na skok cene nafte.

Ne može odmah da se menja

"Tako je, recimo, 15. avgusta cena nafte krenula na gore, imali smo trend rasta na svetskim berzama, a tek 15. septembra su počele da se povećavaju cene goriva u Srbiji. To se dakle nije osetilo mesec dana. Tako ćemo imati sada, polako i postupno preslikavanje pojeftinjenja", navodi Mićović.

pumpa.jpg
AP 

Prema njegovim rečima, ne može se govoriti o tome da će posle pet dana pada cene sirove nafte gorivo odmah biti jeftinije.

"Radi se o nafti koja se nalazi negde na Mediteranu, i odatle stiže u Srbiju. Promenu cene diktiraju uslovi na nekom tržištu. Tako, recimo, zemlje koje su na Mediteranu mogu direktno i odmah već po tim cenama da kupe derivate. A Srbija, koja je udaljena, ima logistiku, transport.... Zbog toga brzina promena cena nije jednaka u svakoj zemlji i zavisi od brojnih faktora", naglašava Mićović.

Nizak vodostaj predugo trajao

On objašnjava i šta je najviše uticalo na drastičan skok cene dizela u prethodnom periodu.

0606-nebojsa-mandic.jpg
Nebojša Mandić 

"U Srbiji se jedna trećina evrodizela troši iz uvoza, i 90 odsto se transportuje Dunavom. Tako se na godišnjem nivou uveze 530.000 tona, koliko je bilo 2017. godine. Nije problem sam nizak vodostaj Dunava, ali je problem što je taj nizak vodostaj krenuo još krajem jula, i što je predugo trajao", objašnjava Mićović.

Kako kaže, u julu se transport prepolovio, u avgustu se sveo na 30 odsto tovara, da bi u septembru i oktobru plovidba bila potpuno prekinuta.

0601-shutter.jpg
Shutterstock 

"Onda su se iscrpele zalihe uvoznika pa su oni u oktobru bili primorani da evrodizel dovoze autocisternama i železnicom, što je mnogo skuplje. U oktobru je obrnuto oko 300 tura kamionom, a to je za 10, pa čak i 20 puta skuplji prevoz u odnosu na plovidbu. Ipak, tržište je bilo potpuno snabdeveno, i potrošači nisu osetili nestašicu", ističe Mićović.

(Kurir.rs/Blic, S.Gavrić/Foto: Shutterstock)