Domaće tržište preplavljeno je lažnom robom, a najsigurni znak da je tehnika originalna je da ima uputstvo na srpskom i tri obrnuta slova A kao znak usaglašenosti kvaliteta

Tržište Srbije preplavljeno je falsifikovanom odećom, obućom, galanterijom, slatkišima, kozmetikom, tehnikom, pa skoro da nema nijednog originalnog proizvoda koji nema svoj lažni par u prodaji. Krivotvori se sve - od patika, naočara za sunce, tašni i frižidera do čokolada i kafe.

Ukoliko na električnim uređajima ne postoji znak koji se sastoji od tri obrnuta slova A, što je garancija da su ti aparati proizvedeni u skladu sa tehničkim zahtevima koji važe u Srbiji, najverovatnije se radi o falsifikatima i treba ih izbegavati. Jedan od sigurnih znakova da se radi o kopiji, kako tvrdi Slaviša Petković, načelnik Odeljenja za kontrolu usaglašenosti i bezbednosti proizvoda u Tržišnoj inspekciji, jeste drastično niža cena nego što je cena originala.
- Ne možete očekivati kvalitetnu i originalnu robu ako ste je kupili na buvljaku ili ulici i platili 100 dinara. Osnovno je da robu kupujete u radnjama i da za nju dobijete fiskalni račun. Ukoliko se desi da vam trgovac u radnji svesno ili nesvesno proda falsifikovan aparat, možete ga zameniti za kvalitetan proizvod ili vratiti nazad. Lažni tehnički proizvodi često su i nebezbedni, nemaju sisteme zaštite od pregrevanja, sadrže teške metale, imaju oštre ivice, nemaju uzemljenje, pa može doći do strujnog udara - objašnjava Petković.

On dodaje da prevaranti građanima podmeću falsifikovane patike tvrdeći da se radi o novom modelu poznatog brenda koji još nije stigao na srpsko tržište. Da je kupcima teško da prepoznaju lažni proizvod i da bi morali da paze gde šta kupuju, smatra i Petar Bogosavljević iz Pokreta za zaštitu potrošača.
- Od onih koji žele da ostvare maksimalan profit potrošači su malo zaštićeni. Najviše je falsifikovane odeće i obuće, delova za automobile, ručnog alata, a postoje najveće mogućnosti za lažiranje prehrambenih proizvoda. Ima lažnog meda, sireva, alkoholnih pića, vina. Da bi kupac mogao da razlikuje falsifikat, morao bi da ima originalnu etiketu - kaže Bogosavljević i dodaje da je nemoguće sprečiti da se ne falsifikuju i deklaracije proizvoda.

Tržišna inspekcija
FALSIFIKATI TRAŽENI ZBOG CENE

Nebojša Dević, šef Sektora za zaštitu prava intelektualne svojine u Tržišnoj inspekciji, ističe da na našem tržištu najviše ima falsifikovane obuće i sportske opreme najpoznatijih svetskih brendova.
- Oznake na lažnim proizvodima prave se tako verno da je kupcima teško da prepoznaju da nešto nije original. Kupci moraju da obrate pažnju na izgled proizvoda i finalnu obradu. Cena je najbitniji parametar na osnovu kog se može zaključiti da li je proizvod originalan ili ne - ističe Dević i dodaje da je problem što građani svesno kupuju falsifikate zbog niže cene.

Činjenice
KAKO PREPOZNATI LAŽNI PROIZVOD

tehnika nema oznaku tri slova A
uputstvo za upotrebu nije prevedeno na srpski jezik
oštre ivice proizvoda
rubovi odeće ili obuće su loše obrađeni
konci vise
štepovi su slabi
razmazana boja štampe na pakovanju
jeftin materijal za pakovanje
zgužvane kutije od ambalaže

Činjenice
ŠTA SE NAJVIŠE FALSIFIKUJE

ambalaža za kozmetiku (šamponi i sl.)
nalepnice-etikete
metalska roba (brusne ploče, viljci, pur pene)
tekstil i obuća (uglavnom sportska)
sredstva za higijenu (deterdženti, kozmetika, dezodoransi)
igračke (lego kockice, tokin tom, brac lutke)
galanterija (kaiševi, torbe, naočare)
alkoholna pića
slušalice za mobilni telefon
slatkiši (čokolade najviše)
kafa
*Podaci Ministarstva trgovine