Najveći zarađivački potencijal je u povrtarstvu, iza kojeg sledi cvećarstvo, ali se time bavi samo 1,4 odsto gazdinstava u našoj zemlji

BEOGRAD - Poljoprivredna domaćinstva koja gaje povrće i cveće ekonomski su najjača i imaju najveći zarađivački potencijal, ali se samo 1,4 odsto seoskih gazdinstava bavi ovom proizvodnjom.

Dragovan Milićević, ekonomista, u svojoj analizi navodi da je osnovna karakteristika srpske poljoprivrede niska ekonomski dodana vrednost po domaćinstvu.

Klimatski aspekt

- Najveći zarađivački potencijal je kod proizvodnje povrća i cveća, prosečna ekonomska vrednost gazdinstava specijalizovanih za ovu proizvodnju je 10.829 evra. Na dnu lestvice, po prosečnoj ekonomskoj snazi, nalaze se gazdinstva specijalizovana u proizvodnji vinove loze i voća - ukazuje Milićević i dodaje da je pravo pitanje zašto se samo 1,4 odsto domaćinstava bavi povrćem i voćem jer s klimatskog aspekta i aspekta kvaliteta zemlje Srbija ima izrazito povoljne uslove za gajenje ovih kultura.

Veća gradnja plastenika s kontrolisanim uslovima znatno bi povećala ponudu povrća na tržištu i skratila sezonu kad se povrće uvozi, odnosno kad trgovci na povećanu tražnju reaguju uvozom.
- To je naročito izraženo kod paradajza, kupusa, krastavaca i paprike kao najznačajnijih uvoznih povrtarskih kultura. Bez obzira na relativno velika ulaganja, novac se vraća u proseku treće godine od zasnivanja pune proizvodnje - ističe on.
poljoprivreda-povrtarstvo-cvecarstvo-domacinstva.jpg
Thinkstock 

Kratkoročno razmišljanje

Drago Cvijanović, agroekonomista, kaže za Kurir da u agraru postoje ciklusi, jedna godina je povoljna za nešto, pa cene odu gore, onda svi krenu to da gaje i obrnuto...
- Nažalost, seljak razmišlja kratkoročno, a tri stvari mu najviše nedostaju - specijalizacija, organizacija i interesno povezivanje. Nema ozbiljne proizvodnje ako nema specijalizacije, uz poštovanje specifičnosti područja. Organizacija kroz zadruge ili klastere je, takođe, neophodna, kao i interesno povezivanje svih u lancu od njive do trpeze tako da svako zna koliki je njegov procenat - proizvođač, institut, banka, izvoznici, špediteri - neka vrsta franšiznog odnosa. Na kraju, i turizam je velika šansa za selo - objašnjava on.