OPALA PRODAJA ONLAJN KNJIŽEVNIH IZDANJA: Knjige jesu poskupele, ali se i dalje dobro prodaju - Za hiljadarku se nekada kupovalo dobro štivo, a danas?
Nedavno objavljeno istraživanje Republičkog zavoda za statistiku pokazuje da svega 6,6 odsto ljudi koristi internet za kupovinu štampanih knjiga, mnogo se više koristi za dostavu hrane ili kupovinu garderobe. U knjižarama kažu da im je opala onlajn prodaja. Razlog vide u većim cenama, ali uprkos poskupljenjima, fizička prodaja i dalje se drži.
Znanje nema cenu, ali je sticanje istog sve skuplje, barem ono neformalno. Hiljadu dinara je, ne tako davno, bila gornja cena u knjižarama, a danas početna.
Tokom pandemije, oko 20 odsto poskupeo je samo papir, i to je samo jedan od razloga što su štamparije početkom prošle godine morale da koriguju cene.
Tanja Vučković iz izdavačke kuće "Laguna" ne može da precizira koliko košta štampa jedne knjige, zato što na tu cenu utiče mnogo faktora – prava za koje se plaća određena suma novca, zatim pripreme za štampu, lekture, korekture, uredničko čitanje, korice, pa zatim i cena štampe, koja zavisi na kojem papiru se štampa, kakvi su priprema, kvalitet, povez i na kraju oprema knjige.
Profesor Ekonomskog fakulteta Slobodan Aćimović navodi da se iz marže, koja je razlika između prodajne i nabavne cene, po pravilu nadoknađuju svi operativni troškovi.
- Formiranje cena zavisi i od situacije na tržištu, od toga koliko ima konkurencije u pojedinim segmentima izdavaštva. Ako nema mnogo konkurencije, onda imamo, na primer, dva-tri velika igrača koji mogu da imaju dominantan položaj na tržištu. Kad god imamo slobodnu konkurenciju između takmaca na tržištu, mi imamo potpuno slobodno formiranje cena - objašnjava Aćimović.
Čitaoci više vole da dođu u knjižaru
Podaci Republičkog zavoda za statistiku pokazuju da svega 6,6 odsto ispitanika naručuje knjige. U samim knjižarama promet je, tvrde, ostao isti.
- Naše iskustvo govori da čitaoci ipak više vole da dođu u knjižaru i da tu kupe knjigu, po nekoj statistici svega 12 do 15 odsto kupovina knjiga obavlja se putem sajtova,knjižare su uvek u modi - ističe Tanja Vučković.
Da će odlazak u knjižaru uvek biti u modi, pokazuje i nedavno završen Sajam knjiga, koji je posetilo više od 200.000 ljudi. Koliko se njih kući vratilo punih kesa, nema podataka.
biznis.kurir.rs/RTS
PRLIĆI VEĆ ČETVRT VEKA ZARAĐUJU OD OVE UNOSNE BILJKE: Traži minimalna ulaganja, ne napadaju je bolesti i insekti - Na svom imanju uzgajaju 800 sadnica