Slušaj vest

Iako je rast usporen u poređenju sa prethodnim godinama, što sve zajedno signalizira konsolidaciju i oporavak aviosaobraćaja nakon pandemije Covid-a, javlja Daily Travel News.

Najnoviji izveštaj o saobraćaju koji je objavio ACI Europe otkriva da je promet putnika širom evropske mreže aerodroma porastao za 4,3% tokom prvog kvartala 2025. u odnosu na isti period prošle godine. Kada se ovo uporedi sa rastom od 10,2 odsto u Q1 2024. u odnosu na Q1 2023, vidi se da je rast manji. U poređenju sa nivoima pre pandemije (Q1 2019), putnički saobraćaj je porastao za 3,2%.

Rast obima putnika u Q1 2025. u potpunosti je pogonjen međunarodnim saobraćajem (5,7%), pošto je domaći saobraćaj ostao nepromenjen u poređenju sa istim periodom prošle godine. U poređenju sa nivoima pre pandemije (1. kvartal 2019), međunarodni putnički saobraćaj je u Q1 2025. bio veći za 8,9% dok je domaći putnički saobraćaj pao za 12,8%.

Međugodišnji mesečni rast se usporio u Q1 2025. – sa 6,9% u januaru do 3,4% u februaru i 3% u martu, pri čemu je poslednji odražavao pad Uskrsa u aprilu ove godine.

Olivije Jankovec, generalni direktor ACI Europe, rekao je da podaci za prvi kvartal pokazuju da procvat putovanja nakon pandemije bledi kako se krećemo ka "normalizovanim" stopama rasta broja putnika, pri čemu je potražnja do sada uglavnom ostala robusna.

- Ovo govori da potrošači daju prioritet iskustvima uprkos sve izazovnijem ekonomskom okruženju, zajedno sa dinamikom našeg tržišta na istoku i dinamikom našeg južnog tržišta, kao i Centralne Azije - kazao je on i dodao da dok transatlantska potražnja slabi, očekuje se da će se putovanja iz Evrope u Ameriku prebaciti na druga tržišta i da ćemo imati sigurnu letnju sezonu.

- Veliko je pitanje šta će se desiti od sledeće zime s obzirom na neviđenu makroekonomsku neizvesnost sa kojom se sada suočavamo kao rezultat napada Trampove administracije na globalni multilateralni sistem trgovine. Kašnjenja u isporuci i održavanju aviona, kao i ograničenja infrastrukturnih kapaciteta, a avio-kompanije se fokusiraju na prinose, a ne na proširenje kapaciteta, mogli smo da vidimo da pritisci na smanjenje potražnje postaju stvarnost - istakao je on.

Kontrolni toranj
Kontrolni toranj Foto: Shutterstock

Tržište koje nije u EU+ ima bolje rezultate

Aerodromi van EU+ tržišta1 nadmašili su evropski prosek u prvom kvartalu 2025. godine, pri čemu je njihov promet putnika porastao za 5,7% u poređenju sa istim periodom prošle godine. Ovo je podstaknuto oporavkom aerodroma u Izraelu (+60,4%), kao i impresivnim rezultatima na brzorastućim tržištima Moldavije (+56%), Bosne i Hercegovine (+41,7%), AP Kosova i Metohije (+15,6%), Uzbekistana (+15,5%), Albanije (+9,1%) i Gruzije (+9,1%). U međuvremenu, putnički saobraćaj je ostao nepromenjen na aerodromima u Turskoj i nastavio je da opada u Rusiji.

Putnički saobraćaj je povećan za 4,1% na tržištu EU+2, gde su razlike u performansama među nacionalnim tržištima ostale značajne. Aerodromi u Slovačkoj (+15,9), Poljskoj (+15,4), Mađarskoj (+14,7), na Malti (+13,9) i u Litvaniji (+13 odsto) su zabeležili najbolje rezultate, zajedno sa onima u Hrvatskoj (+9,6), Rumuniji (+9,2) i Grčkoj (+8,8 procenata). Nasuprot tome, putnički saobraćaj je opao na Islandu (-2,5%), Švedskoj (-2,2) i Irskoj (-0,5) i ostao slab u Nemačkoj i Austriji (obe na +1,1), kao i u Švajcarskoj (+1,6) i UK (+1,7 procenata). Među ostalim većim EU+ tržištima, Italija (+6,6%) je na vrhu, a slede Španija (+4,5%) i Francuska (+4,2%).

Mali aerodromi (manje od 1 milion putnika) ostvarili su najbolje rezultate, sa povećanjem prometa putnika za impresivnih 13,4%. Međutim, oni su ostali zabrinjavajućih ‑34,5 procenata ispod svog obima pre pandemije (1. kvartal 2019.) — pošto su i niskotarifni prevoznici i prevoznici sa punim uslugama nastavili da daju prioritet većim i bogatijim tržištima.

biznis.kurir.rs/Daily Travel News