Slušaj vest

Aplikacija BlaBlaCar koju godinama koristi veliki broj građana u Srbiji ovih dana dospela je u žižu javnosti - prvo zbog oduzimanja vozila jednom vozaču koji je koristio, a onda i zbog zahteva za njenim ukidanjem, koji je Poslovno udruženje drumskog saobraćaja "Srbijatransport" uputilo nadležnima.

U BlaBlaCar-u tvrde da su oni "vodeća svetska aplikacija za putovanja zasnovana na zajednici, koja omogućava 26 miliona aktivnih članova godišnje da dele vožnju u 21 zemlji, uključujući Srbiju".

- BlaBlaCar-ova tehnologija za zajedničko korišćenje automobila povezuje vozače sa praznim sedištima sa putnicima koji idu istim putem, tako da mogu da dele troškove putovanja - kaže za Kurir Isijar Garsija Sagarzazu (Itziar Garcia Sagarzazu), menadžer za globalne komunikacije u BlaBlaCar-u.

On dodaje da vozač planira putovanje unapred bez obzira na ukrcavanje putnika, što znači da se zajedničko korišćenje vozila može biti samo na neprofitnoj, nekomercijalnoj osnovi.

- BlaBlaCar ne dozvoljava komercijalni prevoz putnika, a kako bi se to sprečilo, sprovodi se nekoliko mera. Jedna od njih su preporučene cene zasnovane na pređenim kilometrima sa maksimalnim ograničenjem kako bi se osiguralo da vozač ne ostvaruje profit. Dakle, cene nisu fiksne, već platforma definiše granice neostvarivanja profita. Druga važna mera je praćenje i pregled profila kako bi se rizik od neusaglašenosti sveo na minimum - ističe Isijar Garsija Sagarzazu i naglašava da će se ta kompanija truditi da razjasni novonastalu situaciju u Srbiji.

Ova aplikacija popularna je među vozačima i putnicima koji žele da dele troškove prevoza i omogućava korisnicima da nađu saputnike i podele troškove puta. To im pomaže da uštede novac, a istovremeno i smanjuju broj vozila na putu.

Međutim, zakonodavna regulativa u Srbiji u vezi sa korišćenjem ovakvih aplikacija nije dovoljno jasna, što može dovesti do nesuglasica sa inspekcijama i policijom, kao što je bio slučaj u nedavnom incidentu u kojem je vozač kažnjen i suočen sa oduzimanjem vozila.

Upravo to se dogodilo jednom korisniku kada ga je saobraćajna policija kaznila i oduzela mu vozilo na 90 dana zbog deljenja troškova prevoza sa putnikom sa kojim je stupio u kontakt preko pomenute aplikacije. Incident se dogodio tokom vožnje iz Šapca u Beograd, kada je vozač, koristio aplikaciju u skladu sa njenim pravilima, ne ostvarujući nikakvu dobit.

PREDNOSTI

Ono što je, prema mišljenju, mnogih korisnika aplikacije njena velika prednost je što vozač stane tamo gde saputniku odgovara, a ne isključivo na autobuskoj stanici. Takođe, sa Blabla.Car možete da prevezete i kućne ljubimce, što nije moguće ni u jednom autobusu.

S druge strane, u Poslovnom udruženju drumskog saobraćaja "Srbijatransport" imaju drugačije mišljenje. Oni traže da se hitno zabrani aplikacija BlaBlaCar.rs zbog kršenja više zakona i zbog toga što poslovanjem u sivoj zoni nanosi ogromnu štetu legalnim prevoznicima i budžetu Srbije.

- BlaBlaCar omogućava pojedincima da prodaju usluge javnog prevoza sopstvenim vozilima za koju se naplaćuje usluga, što je u suprotnosti sa Zakonom o oglašavanju i još nekoliko propisa Srbije. Sve ovo dostiže neprihvatljivo veliki obim, usluga ide uz naknadu, a prevoznik je vozač koji nije profesionalac, ne poseduje obavezne sertifikate, a nema ni licencu. To znači da putnik nije osiguran u prevozu, ne plaća se PDV na uslugu, nikakve poreze, doprinose i takse za delatnost - navodi se između ostalog u zahtevu.

Udruženje "Srbijatransport" je napravilo i analizu koja pokazuje da onigodišnje ostvare promet od oko 36 miliona evra i tako načine štetu republičkom budžetu veću od 12,5 miliona evra.

Generalni direktor poslovnog udruženja "Srbijatransport" Goran Aleksić za Kurir kaže da to udruženje traži samo da se zakon primenjuje jednko prema svima.

- Ne prihvatamo nikakve šeme i kombinacije. Državni inspektori su tu da bi zakon sprovodili i u tome je suština - ističe Aleksić.

U zahtevu za zabranu aplikacije BlaBlaCar, između ostalog piše i da je ona osnovana da "povezuje one koji imaju potrebu za prevozom na daljim relacijama s onima koji putuju u istom smeru i imaju slobodnih mesta kako bi jedni i drugi uštedeli deleći troškove putovanja", ali najčešće ovo nije slučaj, odnosno ne dele se troškovi putovanja već se vrši naplata".

Kurir Biznis