Velikom akcijom pošumljavanja u okviru projekta „Zasadi drvo“ svi smo dobili mogućnost da uradimo nešto za našu zemlju i planetu, kaže u intervjuu

Velikom akcijom pošumljavanja u okviru projekta „Zasadi drvo“ svi smo dobili mogućnost da uradimo nešto za našu zemlju i planetu, kaže u intervjuu Alexandra Olivera Korichi, direktorka dm drogerie markt Srbija i Severna Makedonija.

Projekat „Zasadi drvo“ okupio je sve relevantne institucionalne partnere i već u prvoj godini postojanja zabeležio ogroman uspeh.

Zašto je, prema vašem mišljenju, ta akcija od početka imala toliko uspeha i, između ostalog, motivisala više od hiljadu građana da nam se priključe kao volonteri?

- Poslednjih godina smo svedoci velikih globalnih pomeranja, klimatskih promena i prirodnih katastrofa. Na neke od tih promena, nažalost, ne možemo da odgovorimo i vrlo često se osećamo nemoćno pred silom prirode, preispitujući koliko je čovečanstvo doprinelo da zdravlje naše planete bude u toj meri ugroženo. Dešavanja širom sveta nas iznova opominju da je važno da se osvestimo i ponašamo odgovornije. Tako su baš u trenutku pokretanja projekta „Zasadi drvo“ prošle godine gorele šume Amazonije, pluća naše zemlje, i intenzivnije smo počeli da razmišljamo o tome koliko su šume važne u borbi protiv globalnog zagrevanja i klimatskih promena i koliko je bitno da prirodu sačuvamo. Velikom akcijom pošumljavanja u okviru projekta „Zasadi drvo“ svi smo dobili mogućnost da uradimo nešto za našu zemlju i planetu u celini i zasadimo preko 50.000 sadnica širom Srbije. Nemerljiv je osećaj da ste deo nečeg tako velikog i da zajedno s hiljadama drugih ljudi radite na očuvanju svoje planete. Uspešnost ovog projekta upravo se ogleda u njegovoj masovnosti jer udruženi možemo mnogo više. Sudeći prema iskustvima s prethodne sadnje, nestrpljivi smo da i ove godine vidimo sve te ljude na neverovatnih 100 lokacija u zemlji, od kojih će svako posaditi još jedno drvo i podariti jedan nov život našoj planeti.

Osim u stvaranju bolje i zdravije budućnosti za generacije koje dolaze, u čemu vidite ulogu vaše kompanije u ovom projektu i šta je to čime biste bili zadovoljni?

- Naša kompanija od početka svog poslovanja nastoji da bude poštovalac dobrih tradicionalnih vrednosti, ali i nosilac pozitivnih promena u zajednici u kojoj živimo i radimo, što je slučaj i s projektom „Zasadi drvo“. Odmah smo prepoznali potencijal da ovo postane masovna akcija čiji je krajnji ishod višestruka dobrobit našeg društva. Verujemo da smo zajedno s partnerima uspeli da pošaljemo snažne ekološke poruke koje će doprineti širenju svesti o krucijalnoj ulozi šuma za očuvanje celog čovečanstva i ekosistema. Kako bismo shvatili zašto su šume simbol života, dovoljan je podatak da jedno razvijeno drvo može da obezbedi količinu kiseonika za dnevne potrebe do četiri osobe. Kada uspete da probudite tu svest kod sebe, dovoljno je da budete i više nego zadovoljni postignutim. Sada možemo reći da smo nešto promenili nabolje jer su nam prošlogodišnji uspeh i podrška zajednice dali podstrek da zajedno zaista možemo sve.

Sadnjom više od 51.000 sadnica u samo jednom danu stekli smo epitet najmasovnije jednodnevne akcije sadnje i time se upisali u istoriju. U drugu sezonu ulazimo još ambicioznije: plan je da pošumimo čak sto lokacija. Šta je ključno kako bismo zainteresovali što više građana da nam se priključe i daju svoj doprinos?

- Kao i u prvoj akciji sadnje, koja se pokazala vrlo uspešnom, i u ovoj fazi su ključni edukacija, informisanje i širenje snažnih ekoloških poruka. Nakon toga sledi poziv na angažovanje, čime pružamo mogućnost pojedincima da se odmah uključe i urade nešto za svoje okruženje, a da se pritom i lepo zabave. Pružamo im punu podršku i priliku da budu aktivni učesnici u kreiranju zdravije životne sredine za sebe i buduće naraštaje. Tu je još jedan faktor - čini se da su novonastale okolnosti, u kojima se čitav svet našao usled pandemije virusa korona, doprinele da se više nego ikada vraćamo prirodi, zdravlju, porodici i očuvanju našeg okruženja. Ta promena prioriteta u svesti svih nas ključna je za ovakve projekte, ali i jedini put ka pozitivnim promenama u nama samima i društvu.

vesna-stojanovic-i-alexandra-olivera-korichi.jpg
Kurir 

Ako kažemo da prosečan građanin Srbije ipak nema dovoljno razvijenu svest o ekologiji, da li je onda naša glavna uloga u projektu upravo buđenje svesti građana i promena ponašanja?

- Verujemo da svest građana o ekološkim problemima i te kako postoji i da svakodnevno raste. Nije nimalo prijatno kada vidimo reku punu đubreta, nelegalno posečene šume, deponije i smetlišta, prljave parkove u kojima se naša deca igraju. Međutim, ono čega najčešće nismo svesni jeste da kao pojedinci i kao društvo možemo da delamo i predupredimo štetne posledice i budemo aktivni čuvari naše planete. Zato ovakvi projekti delom imaju ulogu i da pokažu moć i uticaj svakog pojedinaca u našem ekosistemu, a s druge strane je veoma važno i da kompanije podrškom i realizacijom ovakvih i drugih aktivnosti budu primer, odnosno deo rešenja, a ne deo problema.

Ima li održive budućnosti bez održivog razvoja? I koliko popularizovanje ovakvog postupanja garantuje i uticaj na kreiranje nekih novih trendova, pre svega u zelenoj ekonomiji?

- Tokom perioda virusa korona, koji slikovito može da dočara zašto su nam neophodni održivi sistemi privrede, desilo se i nekoliko dobrih stvari. Ljudi su počeli da se vraćaju prioritetima koje smo u ovom užurbanom vremenu zapostavili, kao što su zdravlje, porodica, ljubav i priroda. Pored toga, ovaj period je aktuelizovao teme održivih prehrambenih i drugih sistema, koji su u stanju da donesu korist domaćim ekonomijama i istovremeno pozitivno utiču na zdravlje društva i životne sredine. U jednom trenutku pod pandemijom virusa korona sve je stalo. Samo nekoliko nedelja kasnije zastali smo pred jednim prizorom - prvi put nakon 30 godina deo himalajskog lanca postao je vidljiv pojedinim stanovnicima Indije. To je sjajan primer koji nam ukazuje na to da ako želimo da dostižemo najveće vrhove u budućnosti, ne samo na ekonomskom planu, naši privredni sistemi moraju biti održivi, jer ni priroda više neće moći da odgovori na naše potrebe, odnosno neumerenosti svake vrste. Poslednjih godina zapaženi su brojni pozitivni trendovi na ovom planu i želja je mnogih da ekonomija budućnosti bude zelena, ali da bi tako nešto postalo mainstream, neophodna je promena svesti svih tržišnih subjekata i pomeranje ka gledištu da održivi razvoj i konkurentnost svakako mogu da koegzistiraju.

Poznato je da kompanija dm drogerie markt posluje poštujući principe održivog razvoja. U čemu se sve ogleda ta posvećenost i da li to građani prepoznaju?

- Pored aktivnosti koje se direktno odnose na očuvanje zdrave životne sredine, dm od početka svog poslovanja primenjuje niz kriterijuma održivosti unutar ciklusa proizvodnje i pakovanja proizvoda. To podrazumeva biorazgradive ambalaže, sertifikovanu prirodnu kozmetiku, organsku hranu i druge vrste ekološki proizvedene robe, kao i delove asortimana od recikliranih materijala i proizvode za višekratnu upotrebu kojima se sprečava nepotrebno dodatno zagađivanje prirode. Na policama dm drogerija može se pronaći oznaka FSC, koja označava proizvode napravljene od drveta i papira, koji su proizvedeni na ekološki odgovoran i društveno koristan način, u skladu sa strogim kriterijumima za upravljanje životnom sredinom. Kompanija dm je prošle godine u potpunosti povukla plastične ambalažne kese iz upotrebe, a našim kupcima kao alternativu nudimo trajne torbe sa doživotnom garancijom. Pored toga, na polju transporta poštuju se ovi principi - više od 90 odsto privatnih robnih marki kompanije dolazi iz centralne Evrope, što smanjuje puteve transporta i umanjuje emisiju CO2. Naše iskustvo je pokazalo da kupci i te kako vrednuju našu posvećenost na ovom planu i, što je za nas najznačajnije, čini se da se rađaju generacije sve odgovornijih i ekološki osvešćenih kupaca.

Da li je moguće poslovati odgovorno prema društvu i životnoj sredini i biti konkurentna i profitabilna kompanija?

- Prošlu jubilarnu 15. godinu poslovanja dm u Srbiji zaokružili smo sa zabeleženim rastom od 21,9 odsto i ostvarenim prometom od 13,3 milijarde. S druge strane, od našeg ulaska na srpsko tržište razmišljamo dugoročno i ekološki održivo, o čemu svedoče brojni društveno odgovorni projekti i inicijative koje sprovodimo u našoj zajednici, i time nimalo ne zanemarujemo poslovni uspeh. Vodimo se poslovnom politikom da društvena odgovornost i profit mogu biti na istoj strani medalje i upravo na svom primeru želimo da pokažemo da je to ne samo moguće, već i poželjno. Štaviše, uspešne kompanije koje ostvaruju profit uglavnom vode ljudi sa zdravim i uspešnim „mind setom“, odgovorni i solidarni prema zajednici u kojoj posluju!

Kurir.rs/ Foto: Kurir