PENZIONERKU UBEDILI DA KUPI SKUPI USISIVAČ, A SADA MU PLAĆA I SERVIS: Pozivaju se na PIO fond, oni kažu: "Prijavite policiji!"
Gotovo da nema dana da neko ne nasedne na prevaru, a na meti prevaranata su najčešće stariji ljudi. Poslednja manipulacija dogodila se pre nekoliko dana kada su se u Кragujevcu korisnicima penzija jaljali navodno službenici PIO fonda i nudili im usluge koje nisu tražili.
- Skrećemo pažnju da Fond PIO ne komunicira sa građanima na ovaj način, da ne poklanja i ne prodaje ni usluge ni proizvode. Naglašavamo da je ova aktivnost neosnovana i da može prouzrokovati troškove za penzionere i apelujemo na njih da u svoje domove ne primaju osobe koje se predstavljaju kao radnici Fonda i da, ukoliko im neko sa takvim obrazloženjem dođe na vrata, to odmah prijave nadležnima u MUP-u Srbije - kažu u PIO fondu.
Pokazalo se da su pripadnici trećeg doba naročito slabi na slatkorečivost onih koji prodaju robu i usluge telefonom ili od vrata do vrata. Oni koji na ovaj način manipulišu, računaju na to da starija osoba verovatno živi sama i da niti ima mnogo kontakata sa spoljnim svetom, niti je dobro informisana. Takođe su svesni da je većina starijih željna razgovora. Naročito dobro ide prodaja raznih čudotvornih dušeka, jastuka ili prekrivača koji, navodno, otklanjaju bolove i tegobe.
Zorica M. je penzionerka iz Beograda. Živi sa suprugom koji je u invalidskim kolicima, a sinovi su im u inostranstvu. Kaže, pre desetak godina naivno je primila u kuću prodavce jedne poznate firme koja se bavi prodajom usisivača od vrata do vrata.
- Toliko su bili dosadni da sam ih primila u stan, a onda nisam mogla da ih se otresem dok nisam potpisala da ću kupiti usisivač. Imam solidnu penziju i mislila sam da proizvod vredi toliko, iako iznos uopšte nije mali. Ali, tu se agonija ne završava pošto me sada svakog juna zovu i obaveštavaju da je vreme za servisiranje skupog uređaja. Došli su jednom, malo ga očistili, navodno zamenili neki delić i to naplatili 6.000 dinara. Ako je toliko dobar, kao što su rekli zašto ga onda toliko servisiraju - priča Zorica.
Prodavci i prevaranti su slatkorečivi, vešti, ljubazni i njihovi proizvodi i usluge deluju vrlo primamljivo. Za razliku od njih, stručnjaci koji rade u gerontološkim centrima poštuju poziciju struke i etičnost, pa ne manipulišu klijentima. Zato je moguće da korisnici, s jedne strane, prema njima budu skeptični, a s druge, da lako "nasednu" na prevaru.
Upravo to se desilo nedavno i u jednom novosadskom domu za stare. Jedan penzioner uporno je odbijao da potpiše uobičajenu papirologiju, kao što je "plan usluge", pitajući se gde bi mogao da bude oštećen. Međutim, istog dana u sobu je pustio potpuno nepoznatog čoveka, koji je tvrdio da je došao kod tetke u posetu i tražio da mu razmeni novčanicu veće vrednosti. Кorisnik mu je dao usitnjen iznos, a zauzvrat dobio - falsifikat!
Ova praksa kao po pravilu javlja se svaki put pred najavljeno povećanje mesečnih primanja najstarijima, pa nije isključeno da se prevaranti i sada probude. Tada se, kako kažu, usijaju telefoni seniora, kojima se obraćaju razna udruženja i grupe građana, pa čak i advokati, ubeđujući ih da je, navodno, potrebno da podnesu Fondu zahtev da bi im se isplatio usklađeni iznos penzije. Naravno, uz to nude i svoje usluge, podrazumeva se, za određeni iznos. Time direktno dovode korisnike penzija u zabludu, jer su tako podneti zahtevi nepotrebni i neosnovani, a mesečna primanja bi i bez njih bile isplaćena. Svrha ovakvih "pozivara" nije da penzioneri ostvare neku dobit, već isključivo da oni ostvare finansijsku korist.
- Rešenja koja se donose po tim zahtevima deklarativnog su karaktera - kažu u Fondu PIO. - Njima se samo stavlja do znanja ono što je već faktički izvršeno u isplati. Po njima se, dakle, ne može ostvariti nikakav povoljniji iznos penzije.
U Advokatskoj komori Srbije navode da nisu upoznati sa manipulacijama vezanim za primanja seniora, ali da je bilo nuđenja usluga građanima kada su u pitanju neke druge parnice.
- Uvek kada postoji mogućnost da proizađe masovni spor, određena udruženja i pojedine kolege odmah se aktiviraju. To se naročito dešavalo kod potrošačkih i bankarskih sporova - kažu u Кomori.
U područnim komorama već ima disciplinskih prijava koje su pokrenuli građani zbog povrede dužnosti advokata. Moguće je da među njima ima i prijava penzionera ili njihovih naslednika. One su najčešće podnošene kada klijent smatra da ga branilac nije savesno zastupao, kada mu zadržava predmet jer mu nije plaćeno ili pak pokušava da naplati nešto što je već dobio.
U praksi, posebno u ruralnim sredinama, zabeleženi su i slučajevi da advokati obilaze starije domaćine i nude im zastupanja jer je npr. lokalni put pre tri-četiri decenije, pa i više, prošao kroz njihov delić njive, za šta nisu obeštećeni. Tako vremešni ljudi bivaju uvučeni u sporove, nesvesni mogućeg nepovoljnog ishoda i troškova.
kurir.rs
VUČIĆ OTKRIO KAD ĆE BITI OTVORENA BRZA SAOBRAĆAJNICA ŠABAC-LOZNICA: To će biti najduža brza saobraćajnica koju smo ikad otvarali u komadu, 54 kilometra