GARAŽNO MESTO SKUPLJE OD STANA! Neverovatan bum na tržištu - najskuplja prodata za 73.000 evra, a evo i zašto! Kada potreba postane luksuz!
Prema podacima iz Registra nepokretnosti, u 2024. godini sklopljeno je 15.538 ugovora o prodaji garažnih prostora, što je za 6.124 garaže više nego 2020. godine, kada je obavljeno 9.414 transakcija. Praktično, za četiri godine, broj prodatih garažnih prostora povećan je za više od 65 odsto
Tržište garažnog prostora (garažno mesto u zgradi, garažna prostorija u zgradi ili posebnim garažama i parking mesto van objekta) u Srbiji beleži kontinuiran rast u poslednjim godinama, kako po broju prodatih jedinica, tako i po cenama, koje su u pojedinim beogradskim opštinama dostigle nivo stanova manje kvadrature.
U ukupnim transakcijama nepokretnosti tokom 2024. garaže su imale učešće od 9,5 odsto.
Prema podacima iz Registra nepokretnosti, u 2024. godini sklopljeno je 15.538 ugovora o prodaji garažnih prostora, što je za 6.124 garaže više nego 2020. godine, kada je obavljeno 9.414 transakcija. Praktično, za četiri godine, broj prodatih garažnih prostora povećan je za više od 65 odsto.
Najveći skok u broju ugovora o prodaji garažnog prostora desio se 2021. godine. U poređenju sa 2020, kada je prometovano 9.914 garaža, naredne 2021, godine prometovano je 14.554 garaže, a 2022. godine čak 17.861 garaža.
Miloš Mitić, direktor agencije City Expert, koja se bavi prometom i izdavanjem nekretnina, kaže da postoje dva ključna razloga za rast prometa garažnih mesta.
Ko kupuje stan, kupuje i garažu
- Prvi je vezan za rast prometa stanova, pre svega u objektima novogradnje, koja u ovom trenutku ima primat na tržištu. Praktično, svaki promet stana u novogradnji, povlači za sobom i prodaju garaže. Vrlo često investitori uslovljavaju kupce da uz stan kupe i garažu. Prema podacima kojima mi raspolažemo 90 odsto kupljenih garaža je uz stanove u novogradnji - precizira Mitić za Bloomberg Adriju.
Prema njegovim rečima druga razlog je širi društveni kontekst – jednostavno, ima sve više i više automobila.
- Sve je veći broj porodica koje imaju dva ili više vozila. U Beogradu je, konkretno, prevelika gužva i generalno grad raste, tako da i nema monogo prostora da se ljudi parkiraju u blizini zgrada, pa garaža više nije luksuz, već potreba. Ko želi normalan svakodnevni život, praktično je prinuđen da obezbedi makar jedno garažno mesto, a često i dva - dodaje Mitić.
Cena prati tražnju – ali i skupe iskope
U poslednje četiri godine i cene su eksplodirale. Ukupna vrednost tržišta garaža i garažnog prostra prostora u 2024. godini bila je 187.415 milion evra, što je učešće od 2,5 odsto u ukupnoj vrednosti tržišta nepokretnosti. Iako godina za nama nije donela značajne stope promene u broju kupoprodajnih ugovora u odnosu na 2023, kada je prometovano 15.523 garaže, donela je stopu u promeni vrednosti od 7, 5 odsto.
Beograd ima najveće učešće u vrednosti prometovanih garažnih prostora sa 66 odsto učešća.
Najskuplja garaža u 2020. godini u Beogradu, kupljena je na Novom Beogradu i plaćena je 38.025 evra, dok je prošle godine šamipionsku titulu najskuplje ponela garaža na Vračaru za koju je kupaci izdvojio 73.000 evra.
Iznad 50.000 prodavane su i garaže tokom 2023. godine, najskuplja na Starom gradu za 63.000 evra, ali su slične svote za garažno mesto morali da izdovoje i stanari u zgradama u Beograskoj 21 i Katanićevoj 10, kao i u zgradi Belgravia u Gospodar Jovanovoj.
- To su ekstremi koji se mogu izbrojati na prste, ali rast tražnje logično vuče i rast cena. Ni radovi nisu jeftini. Iskop podzemne garaže u centru Beograda je izuzetno skup. Investitori koji prodaju garaže za 10.000–15.000 evra na obodima grada to rade praktično bez profita, samo da pokriju troškove, jer su uslovljenjeni građevinskom dozvolom da izgrade 1,1 mesto za parkiranje po stanu - kaže Mitić.
U Beogradu, prema njegovim rečima, za garažu u centru, u proseku potrebno je izdvojiti između 25.000 i 35.000 evra, a cene su rezulat "tržišne tražnje i cene izvođenja radova".
- Kada se na to doda i PDV od 20 odsto, garaža nije nimalo jeftina. Ali, kao što statistika pokazuje, i dalje se prometuje. To znači da ljudi jednostavno sve više cene svoje vreme i da ne žele 15 minuta da kruže i traže parking mesto u blizini zgrade, a da ga u većini slučajeva i ne nađu. Standard je porastao, tako da onaj ko ima da plati 4.000 – 5.000 evra kvadrat novogradnje ima i da kupi garažu za 30.000 - kaže Mitić.
Garaža nije isplativa investicija
Iako je promet garaža za četiri godine porastao za više od 60 odsto, retko kad je za razliku od stanova, ta kupovina investiciona.
- Suštinski garaža može biti fina investicija, jer tu nema mnogo ulaganja, ali realno taj povrat je mesečno vrlo mali. Ako kupite garažu za 20.000 evra i izdajete je za 100-150 evra mesečno, to se ne može porediti sa investicijom u stan koji donosi i po 1.000 evra mesečno. Mislim da će i dalje pažnja investicionih kupaca biti usmerena ka stanovima, uz koje će kupovati i garažu, kao funkcionalana dopuna - pojašnjava Mitić i dodaje:
- Možda u budućnosti, ako se u centru Beograda izgrade specijalizovane javne garaže koje se izdaju po satu, to može da bude ozbiljniji poslovni model. Ali trenutno — teško.
Kurir.rs/Juronjuz
TURISTA POLUDEO KAD JE VIDEO CENU SOKA U HRVATSKOJ! Javno rekao da se nikad neće vratiti, meštani osuli paljbu po njemu