Slušaj vest

Sud u Diseldorfu proglasio je nezakonitim povećanje cene Amazon Prime usluge u 2022. godini. Potrošačka organizacija Verbraucherzentrale NRW planira pokrenuti grupnu tužbu kako bi omogućila povrat preplaćenih iznosa za potrošače.

Od 15. septembra 2022. korisnici Amazon Prime usluge plaćali su do 30 posto više za svoje članstvo. Zemaljski sud u Diseldorfu je pre nekoliko dana proglasio klauzulu o povećanju cena nevažećom, što otvara mogućnost za povrat novca za milijone korisnika.

U leto 2022. Amazon je obavestio svoje Prime korisnike u Nemačkoj o planiranom povećanju cena. Kompanija je tada obrazložila ovaj korak „opštim i značajnim promenama troškova zbog inflacije”. Od 15. septembra 2022. mesečna članarina porasla je sa 7,99 evra na 8,99 evra, što predstavlja povećanje od 12,5 posto. Za godišnje članstvo, cena je skočila sa 69 evra na 89,90 evra – povećanje od 30,3 posto.

shutterstock_2077469197.jpg
Foto: Shutterstock

Kritika potrošačkih organizacija

Potrošačka organizacija Verbraucherzentrale NRW kritikovala je klauzulu o povećanju cena. Volfram Šulcinski, predstavnik organizacije, istakao je da povećanje cena bez izričitog pristanka korisnika nije pravno opravdano. Slučaj je završio na sudu.

Zemaljski sud u Diseldorfu proglasio je klauzulu o povećanju cena nevažećom i dao za pravo potrošačkim organizacijama. Povećanje je sprovedeno bez izričitog pristanka korisnika, što ga čini nevažećim. Međutim, presuda još nije pravosnažna jer Amazon ima pravo da uloži žalbu.

Amazon je izrazio nameru da pažljivo razmotri mogućnost žalbe. U saopštenju za TECHBOOK, kompanija je istakla da je 2022. godine postupala u skladu sa važećim propisima i da je uvek transparentno komunicirala sa korisnicima. „Stalno radimo na pružanju izvrsnog korisničkog iskustva; poverenje naših korisnika i transparentnost su nam najvažniji. Obavestili smo korisnike o promenama cena članstva na transparentan način, u skladu sa važećim zakonima. Korisnici uvek imaju pravo da otkažu svoje Prime članstvo u bilo kojem trenutku, a mi smo im ponudili jasne informacije o tome. Pažljivo ćemo razmotriti presudu i preduzeti dodatne pravne korake ako bude potrebno.”

Mogući povrati za milione korisnika

Korisnici Amazon Prime usluge koji su koristili godišnju pretplatu pre povećanja cena, od tada su plaćali do 62,70 evra više godišnje. Za mesečne pretplate, razlika iznosi do 28,00 evra. S obzirom na milijone pogođenih korisnika u Nemačkoj, Amazon bi mogao biti dužan da vrati stotine miliona evra.

shutterstock-2050982981.jpg
Foto: Shutterstock

Grupna tužba u pripremi

Kako bi obezbedila povrat novca, Verbraucherzentrale NRW planira da pokrene grupnu tužbu. Pogođeni korisnici mogu se online registrovati i pridružiti tužbi, bez potrebe da sami preduzimaju pravne korake. Do kraja januara, više od 82.000 Prime korisnika već se prijavilo. Prijava zahteva moguća je do tri nedelje nakon završetka usmene rasprave.

Ako sudovi donesu odluku u korist potrošača, povrat novca biće automatski izvršen. Međutim, postupak bi mogao trajati godinama. Kao alternativa, korisnici bi mogli da se dogovore o dobrovoljnom povratu sredstava od Amazona, slično kao u sličnim slučajevima u Austriji. Nakon pregovora, Amazon je tamo odlučio da nadoknadi pogođene korisnike. U zavisnosti od trajanja ugovora, korisnicima je vraćeno do 36,50 evra, bilo putem bankovnog priznanice ili u obliku vaučera.

Potrošači koji su pogođeni povećanjem cena Amazon Prime usluge mogu se prijaviti za grupnu tužbu i sačekati daljnje pravne korake. U međuvremenu, Amazon će verovatno nastaviti da brani svoju poziciju, dok potrošači nadaju povratu preplaćenih iznosa.

BiznisKurir.rs/Fenix Magazin