Robna kuća u Bubanj potoku, na obodu Beograda, posluje već punih sedam godina. S obzirom na organizaciju kompanije IKEA, zanimljiva činjenica je da je reč formalno o holandskoj investiciji, odakle je stiglo ulaganje, iako je reč o švedskom brendu.

Tolga Ondžu je direktor maloprodaje u Ingka grupi. Iako ima tri dela, srce biznisa ove grupe je upravljanje svetskom maloprodajom kompanije IKEA, koju čine 482 robne kuće u 31 državi. Na pitanje da li su zadovoljni rezultatima u Srbiji, njegov odgovor je:

"Jednostavan je i glasi – da. Došao sam u posetu izvanrednim ljudima i liderima koje imamo ovde i vidim razvoj svih ovih godina. Više nego dvostruko smo uvećali promet. Prošlu godinu smo završili sa 107 miliona evra, a počeli smo sa 50 miliona, što je daleko iznad očekivanja".

Da li je bilo nečega što nije ispunilo očekivanja?

"Mi postojimo 82 godine i neminovno je da se u tako dugom periodu greške dešavaju. Ali s druge strane, verujemo da je jedan od razloga što trajemo toliko dugo taj što učimo na našim greškama", rekao je Tolga Ondžu.

"Kada dolazimo na novo tržište, puno vremena ulažemo u posete domova. Kada smo dolazili u Srbiju, posetili smo stotine i hiljade porodica kako bismo zaista razumeli kako oni zaista žive. Da znamo šta su njihovi veliki snovi u svakodnevnom životu kod kuće, koje su frustracije. Onda smo sa tim informacijama tokom ovih godina uspeli da budemo relevantniji sa našim rešenjima. Na primer, kako organizujete prostor kada živite sa decom, jer imate puno igračaka. Onda mi ponudimo setove za sobu da bi kupci videli da imamo dobro rešenje za njihov svakodnevni izazov. Mislim da je to nešto u čemu smo mogli da budemo bolji od početka", dodao je on.

Sudbina plana za pet robnih kuća

Još 2012. najavljeno je da bi IKEA trebalo da otvori pet robnih kuća u Srbiji. Šta se promenilo u tim planovima i kada možemo da očekujemo otvaranje nove prodavnice?

"Ako se vratimo u 2012. kada je bila data prva naznaka otvaranja robne kuće IKEA u Srbiji, tada je pomenuto pet robnih kuća. Sada, 12 godina kasnije, ceo svet se promenio. Prošli smo kroz pandemiju, promenilo se ponašanje potrošača, digitalizacija je donela promene i samim tim se i IKEA menjala. Investirali smo puno vremena, napora i novca da razumemo kako bi IKEA trebalo da posluje u tom novom okruženju. Razvijali smo nove formate, nove digitalne kanale da bismo se nosili sa novim navikama pri kupovini. Zato bih rekao da bi se svako ko je pravio plan 2012. u industriji maloprodaje verovatno nasmejao pri pogledu na taj plan i zapitao o čemu smo tada razmišljali", rekao je Tolga Ondžu.

"Rekao bih da imamo veoma uspešnu prvu IKEA robnu kuću u Srbiji i sada liderski tim gleda u pravcu kontinuiranog rasta fizičkog prisustva IKEA u Srbiji, uključujući i robne kuće, ali i nove formate kao što su studiji za planiranje koje smo već otvorili u Beogradu i Novom Sadu", rekao je Tolga Ondžu.

Kurir.rs/Forbes/Ivan Radak