Opština Surčin, na periferiji Beograda, planirana je kao centar projekta “Ekspo 2027”, u kojoj će biti izgrađen Nacionalni stadion, novi Beogradski sajam, veliki stambeni kompleksi, razni komercijalni objekti... Svi ovi ambiciozni i atraktivni projekti, međutim, ništa ne bi značili ukoliko ovaj deo prestonice ne bi na adekvatan način bio spojen sa centrom grada, odnosno ako se ne bi omogućio lagan, jeftin i masovan transport na fudbalske utakmice, koncerte, sajmove.

A za to je planirana izgradnja pruge kako bi se lagano od Nacionalnog stadiona, ili Aerodroma “Nikola Tesla”, stizalo do centra, tačnije do Glavne železničke stanice u Prokopu.

Kako je obelodanjeno prilikom prezentacije ekonomskog plana razvoja Srbije do 2027. godine, biće izgrađena dvokolosečna elektrificirana pruga dužine 18 kilometara, od Nacionalnog stadiona do Prokopa, sa ukupno 10 stanica, a vozovi koji će saobraćati brzinom od 120 kilometara na sat trasu će, kako je istaknuto, prelaziti za 15 do 25 minuta.

Ova razlika u dužini putovanja će se, kao i prilikom putovanja brzom prugom od Beograda do Novog Sada, ogledati u broju stanica, pa će postojati ekspresni vozovi koji će, najverovatnije, osim na Prokopu stajati još samo na Novom Beogradu i kod Aerodroma “Nikola Tesla”, dok bi oni drugi primali putnike na svim predviđenim stanicama.

Na ovaj način, ne samo da bi se (širi) centar grada povezao vozom sa Nacionalnim stadionom i Sajmom, nego takođe i aerodromom, što je, inače, praksa u mnogim velikim evropskim gradovima, bez obzira da li imaju metro ili ne.

Realizacija 2026. godine

Kako je naznačeno tokom prezentacije, ovaj projekat trebalo bi da bude realizovan tokom 2026. godine.

- Zbog organizacije “Ekspo 2027”, realizacija projekta mora da bude gotova do 1. decembra 2026, dakle godinu da pre njenog održavanja - rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić.

On je naglasio da očekuje da će građanima tim vozom biti potrebno između 15 i 25 minuta od Aerodroma “Nikola Tesla” do centra Beograda, da će postojati vozovi sa tri stanice i oni sa osam ili dvanaest. Naime, kako je dodao, plan je da se nova trasa železničke pruge proširi posle i do Obrenovca.

- Taj voz će zatim ići dalje do Jakova i Obrenovca. Na taj način ćemo vozom spojiti centar Beograda sa Obrenovcem, Jakovom, Surčinom, defakto Batajnicom, Kamendinom, Zemun poljem, Altinom, Tošinim bunarom, Novim Beogradom i Beograd centrom - kazao je predsednik Srbije.

Kako se moglo videti na prezentaciji, na prvobitnoj trasi, osim početnih stanica Beograd centar (Prokop) i Nacionalni stadion, kompozicije će stajati i na stanicama Novi Beograd, Tošin bunar, Zemun, Altina, Zemun polje, Singidunum, Aerodrom i Surčin.

Na kraju i nimalo nevažan detalj. Naime, izvesno je da će na ovoj relaciji biti korišćeni novi, moderni “Štadlerovi” vozovi (jedan kontingent je nedavno pristigao u Srbiju) koji sada saobraćaju, na primer, od Beograda do Novog Sada, a ne stari i istrošeni kakvi danas voze u okviru BG voza ka periferiji prestonice.

Inače, ideja o vozu koji povezuje centar Beograda sa aerodrmom postoji već nekoliko decenija, a ozbiljnije je razrađena i predstavljena 2017. godine, kada u planu još nije bio ni Nacionalni stadion, ni preseljenje Beogradskog sajma. Tada se razmišljalo da se prugom povežu Aerodrom “Nikola Tesla” i stanica na Novom Beogradu, koja je svojevremeno čak bila kandidat i za Glavnu železničku stanicu u prestonici.

“Dužina linije bi bila 16 kilometara i imala bi šest stanica, a vozovi bi saobraćali u razmaku od 15 minuta u vršnom satu, a na 30 minuta van vršnog sata. Na ovaj način bi aerodrom bio direktno povezan sa budućom Glavnom autobuskom stanicom u Bloku 42”, kazali su tada čelnici grada.

Koje su stanice nove železničke pruge

Beograd centar

Novi Beograd

Tošin bunar

Zemun

Altina

Zemun polje

Singidunum

Aerodrom

Surčin

Nacionalni stadion

Jakovo

Obrenovac

Kurir.rs/Blic