NARUČIŠ LAPTOP, DOBIJEŠ CIGLU! PAŽNJA Ovo su prevaranti na Fejsbuku i Instagramu, evo nove CRNE LISTE! Nemojte da vas OPLJAČKAJU
Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) na osnovu prijava potrošača produžila je spisak prodavaca koji nelegalno prodaju robu i varaju preko društvenih mreža Fejsbuk i Instagram
U poslednje dve godine, a naročito tokom pandemije, onlajn trgovina u Srbiji je doživela pravu ekspanziju. Međutim, sa sve većim brojem onlajn trgovaca iskristalisali su se i oni koji ne posluju u skladu sa zakonom, već varaju kupce. Tako se dešavalo da potrošač preko interneta poruči telefon ili laptop, a dobije dasku, ciglu ili igračku!
Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) na osnovu prijava potrošača povećala je crnu listu prodavaca koji nelegalno prodaju robu i varaju preko društvenih mreža Fejsbuk i Instagram, a trenutno se na produženoj crnoj listi nalazi ukupno 440 onlajn trgovaca!
Naime, na crnoj listi se trenutno nalaze 153 onlajn prodavca sa Fejsbuka, dok je sa Instagrama čak 287 profila koji nisu registrovani za obavljanje trgovine, a učinili su raznorazne prekršaje ili ne posluju u skladu sa Zakonom o elektronskoj trgovini.
Marko Dragić iz pravnog tima NOPS kaže za Kurir da je 440 profila trenutno na crnoj listi, ali da je zapravo taj broj mnogo veći i da se lista stalno povećava.
Uigrana šema
- To je samo najuži krug onlajn prodavaca, ali njihove profile i stranice potrošači gotovo svakodnevno prijavljuju udruženju. To je uigrana šema onlajn prodavaca i problemi ovakvog vida onlajn trgovine ne mogu brzo da se reše. Osim tržišne inspekcije, treba uključiti i poresku inspekciju u ceo slučaj. Najveći problem je što kupci poručuju robu po svojim zahtevima i u ovakvim slučajevima ne važi Zakon o zaštiti potrošača - kaže Dragić i dodaje:
- Do sada je u NOPS pristiglo preko 400 pritužbi zbog prevara prilikom onlajn kupovine na društvenim mrežama, ali tržišna inspekcija nije bila u obavezi da obelodani koliko je prekršajnih naloga tačno podnela. Kupci koji u vremenima krize odluče da kupe garderobu ili neku drugu robu onlajn, koja na tim profilima obično bude dosta jeftinija, treba da vide da li taj profil od koga naručuju ima istaknute sve podatke, PIB (poreski identifikacioni broj), sedište firme i ime zastupnika, matični broj i da zna da je kupio bezbedno, da se primenjuje zakon i da u slučaju bilo kakve nesaobraznosti proizvoda zna da će biti zaštićen.
Takođe, Dragić ističe da je problem u tome kada prilikom ovakve trgovine potrošač dobije neki drugi proizvod, koji uopšte nije poručio, drugu boju garderobe, model ili veličinu i želi da zameni.
Kupci blokirani
- Kada se jave tim profilima za svojim zahtevom, dešava se da budu blokirani, ili čak i vrate tu robu koja im ne odgovara, a trgovac je dobije nazad i ne pošalje novi paket. Na kraju se završava tako što blokiraju kupca. Dešavalo se da dobijamo žalbe kupaca da su, na primer, poručili duks, a dobili majicu. U gorim situacijama to bude neki od uređaja. Na primer, poruče telefon, a dobiju igračku ili poruče računar, a dobiju laptop ili ciglu.
On navodi i da trgovac koji je registrovan u obavezi je po Zakonu o elektronskoj trgovini da istakne svoje podatke ako posluje onlajn.
- Neregistrovani trgovci se nalaze u sivoj zoni i ne plaćaju porez. Inače, trgovci koji su se našli na crnoj listi NOPS na društvenim mrežama mahom prodaju razne kućne aparate - poput aparata za krofne, bakin kolač, mašine za paradajz, nutribulit, električne džezve, čistače za podove, indukcione rešoe, ali i patike i raznu garderobu, od haljina, kupaćih kostima, trenerki, dečje odeće, majica, donjeg veša, pidžama, kaputa. Tu su i onlajn trgovci koji nude slatkiše i čokoladice, suplemente, parfeme, šminku, kozmetiku, nakit, satove, naočare...
Prijavite policiji
I Mladen Alfirović iz pravnog tima pomenutog udruženja potrošača kaže da, samim tim što je onlajn trgovina u sve većoj ekspanziji, u ekspanziji je i siva ekonomija.
- Udruženje svakodnevno ažurira crnu listu onda kada potrošač pošalje neki novi link profila. Ukoliko se ispostavi da to pravno lice ne trguje po Zakonu o elektronskoj trgovini, onda ga stavljamo na crnu listu.
Savet potrošačima je da pre nego što se odluče da bilo šta kupe onlajn prvo pogledaju našu listu. Ukoliko poruče nešto i nisu zadovoljni proizvodom, imaju zakonsko pravo i rok od 14 dana da vrate proizvod, da zahtevaju povrat novca. Ako konačno ustanove da su robu pazarili od neregistrovanog prodavca, slučaj treba da prijave policiji za krivično delo prevare - upozorio je Alfirović.
Do crne liste onlajn trgovaca možete doći klikom na link OVDE.
Kurir.rs/ A. K.
Bonus video:
OVAJ PROIZVOD BIVŠE JUGE BIO JE SVETSKI HIT! Poredili ga sa ''lamborginijem'', a zbog 1 greške ostali bez miliona!